دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۹
کد خبر: ۸۹۰۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
در حاشیه جشنواره موسیقی «آوای همبستگی» متین رضوانی پور سرپرست گروه کادوسیان گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی خوب است اما کافی نیست؛ توجه به موسیقی نواحی باید تداوم داشته باشد و فعالان موسیقی نواحی باید حمایت شوند و موسیقی آنان شنیده شود.
موسیقی فولک نیاز به حمایت بیشتر داردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آخرین روز جشنواره «آوای همبستگی»، شب گذشته گروه «کادوسیان» از استان گیلان به سرپرستی متین رضوانی پور، نوازندگی ویولنِ عرفان مهران مهر، تارِ امین یساولی و ساز کوبه‌ای حسن شاعری در فرهنگسرای رازی به روی صحنه رفتند تا اجرای قطعاتی با ملودی اصیل، نوستالژیک، پویا و شاد از آواهای محلی گیلکی چون «رعنا» «میرزا کوچک خان» و ... که با همراهی و هم آوایی مخاطبان همراه شد، حسن ختامی بر اجراهای این جشنواره باشد.
 
در پایان این اجرا، متین رضوانی پور سرپرست گروه کادوسیان که علاوه بر نوازندگی و خوانندگی، پژوهشگر حوزه موسیقی فولک و مؤلف چند عنوان کتاب در این زمینه نیز هست از اهمیت و لزوم برگزاری چنین جشنواره‌هایی با گستردگی و تنوع بیشتر گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی خوب است اما کافی نیست. توجه به موسیقی نواحی باید تداوم داشته باشد. این چند روز بسیاری از مردم هر سه اجرای ما را در مناطق مختلف تهران دنبال کردند، اما بعد از این جشنواره دوباره همه چیز به دست فراموشی سپرده خواهد شد. فعالان موسیقی نواحی باید حمایت شوند و موسیقی آنان دائما شنیده شود. امروز عموم مردم قطعات گروه رستاک را که موسیقی محلی را اجرا می‌کرد به خاطر دارند، چرا که از معدود گروه‌هایی بود که فعالیتشان از تداوم تبلیغات برخوردار بود.»

رضوانی پور نقش رسانه‌ها را در این تداوم بیش از سایر نهادها ارزیابی کرد و افزود: در جامعه کنونی ما همه چیز بر اساس تبلیغات پیش می‌رود. ذائقه مردم هم بر اساس تبلیغات شکل می‌گیرد و تمرکز تبلیغات و توجه رسانه‌ها به موسیقی پاپ است. حتی در نوحه‌خوانی هم با اینکه نغمه‌های سنتی زیبا و نوحه خوان‌های خوش صدا وجود دارد، اما نوحه‌خوانی پاپ تبلیغات گسترده‌تری دارد و مردم هم تصور می‌کنند، همین درست است.

رضوانی پور دست‌های پشت پرده را عامل دیگر عدم توجه به موسیقی سنتی دانست و ادامه داد: پشت پرده‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهند هر کسی در حوزه موسیقی مطرح و شناخته شود. نهادهایی مثل سازمان فرهنگی هنری که واقعاً دغدغه فرهنگی داشته باشند، خیلی کم هستند و واقعاً از مسئولین سازمان فرهنگی هنری که از موسیقی فولکلور حمایت می‌کنند تشکر می‌کنم.
نظر شما