شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۶
کد خبر: ۸۹۰۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اشراق، کارگاه و کنسرت موسیقی «باغ نغمه‌ها» را برگزار می‌کند.
کارگاه موسیقی استادان بین‌المللی در فرهنگسرای اشراقبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ کارگاه و کنسرت باغ نغمه‌ها از ۲۸ شهریور تا دوم مهر و اجرای کنسرت موسیقی در روز ۳۱ شهریور ماه ساعت ۱۹ توسط استادان برجسته موسیقی ملل، یوردان توکجان و گوگسل باکتاگیر برگزار می‌شود.

یوردال توکجان Yurdal Tokcan  متولد ۱۹۶۶، امروزه به عنوان یکی از بهترین نوازندگان عود در جهان شناخته شده است. سبک او ترکیبی از سبک‌های سنتی و سبک‌های جدید و نوین است که در نوازندگی گیتار نیز توسط او استفاده می‌شود. قطعات موسیقی او ترکیبی از ملودی‌های غنی سنتی و پلی فونیتیک روی سازهای کلاسیک ترکی است. او دانش آموخته کنسرواتوار دولتی از دانشگاه تکنیک استانبول بوده و در زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به عنوان مدرس عود شروع به تدریس کرده و همچنان به آموختن و به اشتراک گذاری دانش و تجربیات و تکنیک‌ها خود با دانشجویان ترک و خارجی ادامه می‌دهد.

او در سال ۱۹۹۰، به گروه موسیقی دولتی کلاسیک ترک در استانبول تحت هدایت هنری تنبوری نجدات یاشار (tanburi necdat yasar) پیوست. او یکی از اعضای گروه موسیقی Fasil (فصل) استانبول و گروه موسیقی Tassavuf (تصوف) و همین‌طور از اعضای مؤسس گروه آهنگسازان (sazendeler) استانبول که گروهی متشکل از آهنگسازان آثار بی‌کلام ترکی است، می‌باشد. 

گوکسل باکتاگیر  Göksel Baktagir  در سال ۱۹۶۶ متولد شد. او در هشت سالگی تحت آموزش‌های موسیقی پدرش، مظفر باکتاگیر قرار گرفت. پس از آن تحصیلات موسیقی خود را در کنسرواتوار دولتی دانشگاه تکنیک استانبول ادامه داد و در سال ۱۹۸۸ فارغ‌التحصیل شد. همچنین او یکسال بعد دوره کارشناسی ارشد خود را در همان دانشگاه ادامه داد. گوکسل باکتاگیر آهنگسازی را از همان دوران تحصیل خود آغاز نمود و اکنون حدود ۱۴۰ اثر دارد که ۳۵ قطعه از آثارش دارای کلام و مابقی بدون کلام هستند. 

او از سال ۱۹۸۴ سبک جدید و منحصر به فردی را در نوازندگی ساز قانون ابداع نموده است که به نام «تکنیک دست چپ» شناخته‌شده می‌باشد. او جز بهترین نوازندگان قانون در سراسر جهان است که توانایی‌ها و قابلیت‌های بیشتری از ساز قانون را مورد گسترش و استفاده قرار داده است. گرچه این قابلیت اکنون در موسیقی ترکی مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی قابلیت گسترش بیشتر به موسیقی‌های new age  و جاز را نیز داراست. او بدین منظور در بسیاری از کنسرت‌های گروه‌های مختلفی از جاز غربی به اجرا پرداخته است. او همچنان به نوازندگی در گروه‌های موسیقی fasıl (فصل) استانبول و tasavvuf (تصوف) می‌پردازد.  او تا کنون حدود 15 آلبوم به بازار هنر عرضه کرده است و همچنین در کنسرواتوار دولتی دانشگاه معمار سینان ( mimar sinan)  به عنوان مدرس مشغول به تدریس است.
 
در این برنامه مسئولان موسیقی، مدیران شهری ازجمله مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و استادان برجسته این حوزه شرکت می‌کنند.

علاقه‌مندان به این هنر می‌توانند برای شرکت و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی: فلکه دوم تهران‌پارس، انتهای خیابان جشنواره، فرهنگسرای اشراق مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۷۷۷۸۲۲۱۱ تماس بگیرند.
نظر شما