يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۸۹۲۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
نوجوانان تعزیه‌خوان منتخب دارالمؤمنین تهران، تعزیه حضرت علی اکبر (ع) را در مراکز آموزشی و فرهنگی اجرا می‌کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ملوک سیدآبادی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و رئیس فرهنگسرای اخلاق با اعلام این خبر گفت: تعزیه، برای به تصویر کشیدن و آگاهی بخشیدن به واقعه غم‌افزای کربلا اجرا می‌شود. برگزاری زنده و حماسی و عاطفی تعزیه، به‌ویژه برای نسل جوان و نوجوان بسیار زیاد بوده، به طوری که در پایان هر اجرای تعزیه، اثر واقعی آن قابل مشاهده است.

رییس فرهنگسرای اخلاق ادامه داد: در این راستا با همکاری اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در قالب برنامه‌هایی با عنوان «الفبای شبیه‌خوانی» و با کمک کانون کهربای تعزیه این فرهنگسرا، از اوایل تابستان سال جاری ۱۶۰ دانش‌آموز از ۱۸ مدرسه مورد ارزیابی قرار گرفته و ۲۰ نفر به تشخیص پیشکسوتان عرصه تعزیه که استعداد اجرای تعزیه را دارند، انتخاب شدند و توسط استادانی چون میرزا ابوالفضل منبت‌کار، سید محسن هاشمی و مجید خسروآبادی در دو سطح مخالف خوانی و شهادت خوانی آموزش دیدند.

به گفته سیدآبادی تعزیه‌های مناسب با سن این نوجوانان انتخاب و تمرین شده‌اند؛ به طوری که با تشکیل گروه تعزیه «مرثیه آفتاب» توانایی اجرای سه مجلس تعزیه حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم ابن الحسن (ع) وجود دارد.

رییس فرهنگسرای اخلاق اضافه کرد: گروه تعزیه‌خوانان نوجوان «مرثیه آفتاب» اولین و تنها گروه نوجوانان است که به همت فرهنگسرای اخلاق تشکیل شده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی ماه‌های محرم و صفر سال جاری در هر منطقه شهر تهران، یک مجلس تعزیه در مراکز فرهنگی یا آموزشی توسط این گروه اجرا شود. 

سیدآبادی ابراز امیدواری کرد تشکیل این گروه و اجرای تعزیه توسط آنها با حضور نوجوانان باعث آشنایی و ترغیب بیشتر آنها با هنر اصیل تعزیه شود.

نظر شما