دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۲
کد خبر: ۸۹۴۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
برنامه همسفر با کتاب درخانه فرهنگ و کتابخانه سلام با حضور کارشناس، جعفر توزنده جانی برگزارشد.
اولین نشست پاییزی «همسفر با کتاب» برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست « همسفر با کتاب» با توجه به تقارن برنامه با ایام سوگواری اباعبدالله در ابتدای جلسه صحبت‌هایی پیرامون مقتل شناسی و مقتل نگاری بیان شد.

 توزنده جانی درمورد اهمیت و تاثیرگزاری واقعه عاشورا در قرون نخستین اسلام گفت: به دلیل اهمیت و عظمت این واقعه از همان ابتدا کسانی بودند که به فکر جمع آوری وقایع این رویداد بزرگ افتادند. گزارشگران از سوی همان شاهدان عینی واقعه حتی از میان سپاه دشمن بودند و از سوی دیگر بازماندگان کاروان کربلا که می‌توان از امام سجاد به عنوان مهم‌ترین آنها یاد کرد. تمامی این گزارشات در ابتدا به صورت شفاهی بود اما بعدها به صورت مکتوب بیرون آمد واین گزارشات مکتوب عنوان مقتل الحسین گرفت. 

وی افزود: مقتل از ریشه قتل به معنی قتلگاه یا کشتن‌گاه است. همین واژه بر کتابی که به شرح واقع کربلا می‌پردازد اطلاق شد. 

توزنده جانی بیان کرد: از ابتدای قرن  دوم هجری نویسندگانی به طور خاص به ذکر واقعه کربلا پرداختند. این روند بعد از نوشته شدن کتاب ارزشمند مقتل الحسین نوشته ابو مخنف ادامه یافت و بسیاری از مورخان دوره‌های بعد با استفاده و یا الهام این کتاب به ذکر تاریخ واقعه کربلا و مصائب امام حسین و یارانش پرداختند. 

وی در معرفی ابومخنف گفت: وی شخص کوری بود که به همراه عصا کش خود بر سر راه لشکریان کوفی  قرار می‌گرفت و از آنها سوالاتی در خصوص واقعه عاشورا می‌پرسید و به عصا کش خود می‌گفت بنویسد. این گونه بود که اولین مقتل نوشته شد. البته اصل این کتاب فعلاً در دسترس نیست. ولی بیشتر مطالب آن در کتاب تاریخ طبری آمده است.

بعد از آن بود که روند متقل نویسی ادامه یافت تا به دوران قاجار رسید. در این دوره دوباره این کار رشد بی سابقه‌ای داشت. اما باید توجه داشت که مقاتل نه ارزشی تاریخی دارند و نه ارزش ادبی. فقط برای تحریک عوام نوشته شده‌اند و خیلی وقت‌ها وقایع کربلا در این مقتل‌ها به شدت تحریف شده است. 

توزنده جانی گفت: رسول جعفریان پنج مقتل را که در قرون دوم تا اوایل قرن چهاردهم نوشته شده‌اند از منابع اولیه قابل توجه می‌داند. این مقاتل توسط  ابو مخنف، ابن سعد، بلاذری، دینوری، و ابن اعثم نوشته شده‌اند. 

این برنامه با معرفی زندگی پنهان والتر میتی از کتاب داستان و نقد داستان گزیده و ترجمه احمد گلشیری ادامه یافت.

والتر میتی همراه همسرش به شهر آمده‌اند. او در همان حال که دارد رانندگی می کند خود را خلبان یک بمب افکن تصور می کند که هواپیمایش دچار مشکل شده و او به سختی آن را هدایت و سرانجام به مسیر درست می اندازد. اما یکدفعه با تشر همسرش که می گوید دارد تند رانندگی می کند به خود می آید. در شهر وقتی همسرش را جلو آرایشگاه پیاده می کند به طرف پارکینک می رود تا ماشین را پارک کند. اما شنیدن جمله ای او را دوباره به دنیای خیالی می برد این بار خودش را یک جراح و پزشک مشهور تصور می کند که در حال عمل کردن سرمایه داری بزرگ است. هنگامی هم که برای خودش به دستور همسرش کفش خریده و در حال رفتن به سوی پارکینک است تصور می کند گانگستر معروفی است که دارند او را محاکمه می کنند. در پایان هم وقتی که روی مبل داخل هتل نشسته است و در انتظار آمدن همسرش، خود را دوباره پشت همان بمب افکن ابتدایی داستان تصور می کند که خیال دارد انبار مهمات دشمن را بمباران کند.

داستان زندگی پنهان والتر می تی داستان زندگی همه ما انسان‌ها است. همه انسان های که خود را در شرایط نامطلوب می‌بیند و سعی می‌کنند با خیالبافی این نقص را جبران کنند. 
چیزی که در روانشناسی به آن اصلاح وضع نامطلوب می گویند. آقای می تی که در حومه شهر زندگی می کند همسر خود را با اتومبیل به شهر می برد. تا کمی خرید کنند و او را به آریشگاه ببرد. در این مسیر است که والتر می تی وارد دنیای خیالی خود می شود. دنیایی که کاملا مخالف چیزی است که در واقعیت می بیند. 

در واقعیت او مردی زبون و و حتی به نظر بی دست و پا است که زیر رفتار خشن همسرش در حال خرد شدن است. این است که به ناچار دنیایی خیالی را انتخاب می‌کند تااز این طریق آنچه را در عالم واقع ندارد در عالم خیال داشته باشد و از این راه کمی احساس بزرگی کند. در تمام خیالبافی های هم که می بیند خود را یک قهرمان می داند و د رپایان هم همچون یک قهرمان مقابل آتش می ایستد. 

آتشی که به نظر می رسید از طرف همسرش به سمتش پرتاب می شود. جهان خیالی والتر می تی پر از جزییات است در حالی که جهان واقعی اش حقیر و کسالت بار است و او در آن نقش شوهری را بازی می‌کند که زنی تحمل ناپذیر و بی بهره از قدرت تخیل دارد. 

زنی که مرد را سرسپرده خودش کرده است. کنش اصلی داستان هم  از اینجا ناشی می شود. اگر به ابتدای داستان توجه کنیم این را به خوبی متوجه می شویم کسی که باعث می شود والتر می تی از جهان خیالی بیرون بیاید همسرش است. نویسنده با طنز پنهان خود علاوه بر شرح زندگی والتر می تی شرح کوتاهی هم از طبقه ای خاص در جامعه ای خاص ارائه می کند. جامعه ای که در آن اگر می خواهی موفق باشی باید بجنگی. این جنگ هم از همان ابتدای داستان در ذهن و روان والتر می تی حک شده است. همه در این جامعه در حال جنگیدن هستند. یا با خودشان با با محیط اطرافشان و با دشمنانی بیرونی.. جمیز تربر با نشان دادن دنیای پنهان والتر می تی با طنز گزنده خود جامعه اش را هم زیر سوال می برد که چرا باید در جهان خیالی یک انسان این همه جنگ و نبرد و کشت و کشتار باشد. 

بر اساس این داستان دوبار فیلم سینمایی ساخته شده است که هر دو فیلم مورد استقبال تماشگران قرار گرفته است. چون این داستان داستان زندگی همه انسان های است که از زندگی حقیر  کسالت بار خود خسته شده اند. 
دراین برنامه ضمن بررسی داستان خوانده شده  داستانهایی که توسط مخاطبان نوشته شده  خوانده شد و نقطه نظرات  پیرامون آن داستان  ها مطرح گردید  و همچنین اخبار جدید در حوزه کتاب و کتابخوانی در جلسه مطرح گردید. 

نظر شما