سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۰
کد خبر: ۸۹۵۳۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
شیوا مقانلو در نشست ادبی « ترنم قلم» گفت: در مجموعه داستان «سایه تاریک کاج‌ها» بیش از هر چیز با مضمون تنهایی روبرو هستیم، تنهایی آدم‌هایی که در شرایط مکانی، سنی و اجتماعی متفاوت به جبر جامعه و علائق خود دور شده‌اند.
شیوا مقانلو: در کتاب «سایه تاریک کاج‌ها» با مضمون تنهایی روبه رو هستیمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ چهل و چهارمین  نشست نقد و بررسی  کتاب مجموعه داستان «سایه‌ی تاریک کاج‌ها» باحضور نویسنده کتاب غلامرضا رضایی و منتقدان؛ شیوامقانلوو، محمدرضا گودرزی و جمعی از نویسندگان وعلاقمندان به ادبیات فارسی  عصر سه‌شنبه  ۲۷  مهرماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست نویسنده کتاب  ضمن معرفی خود بخش‌هایی از کتاب را  برای حاضران بیان کرد و در ادامه شیوا مقانلو منتقد این نشست گفت: در مجموعه داستان سایه تاریک کاج‌ها بیش از هر چیز با مضمون تنهایی روبرو هستیم، تنهایی آدم‌هایی که در شرایط مکانی، سنی و اجتماعی متفاوت که همگی به جبر جامعه از علائق خود دور شده‌اند و خواسته و ناخواسته در حاشیه اجتماع به سر می‌برند. این تنها ماندگی، به وهم و ترسی مبهم منجر می‌شود که بر زندگی واقعی و رئال آنها سایه‌ای از شگفتی و غیرواقعی بودن می‌افکند بطوریکه دیگر نمی‌شود قضاوت کرد این رخدادهای شگفت در ذهن خسته کاراکترها رخ‌داده‌اند یا در واقعیت امر. شاید اصل ماجرا هم همین تعلیق باشد.

وی افزود: در داستان‌های این مجموعه حیوانات مختلف حضوری استعاری پیدا می‌کنند و بدلی می‌شوند برای جبران تنهایی‌ها، پرکردن تنهایی‌ها و یا تشدید تنهایی‌ها. هر حیوان به فراخور منطقه بومی مورد زندگی خود در سکوت وارد داستان می‌شود و ابتدا به شکل یک عنصر ساده ساختاری در جای خود می‌نشیند اما در انتها سهمی فراتر پیدا می‌کند و کل سوگیری قصه را به مسیری شگفت می‌کشاند. 

فریدزاده ادامه داد: حال اگر به جامعه خودمان در ۴ دهه اخیر نگاه کنیم و نقش زنان در آن را موردبررسی قرار دهیم، حداقل هر کدام از ما با یک، دو، سه نفر ازاین‌گونه خانم‌ها روبه‌رو  شده‌ایم. کسی که بسیار به روز است، معتقد است، به ائمه اطهار بسیار اعتقاد دارد و بسیار قوی و با اراده است. انگار که او یک مادر بسیار بزرگ است که قهرمان داستان ما را که اکنون سر خورده نیز شده است، در دامن خود پرورش دوباره می‌دهد و بعد از آن که نقش مادری‌اش را ایفا کرد، به جایی می‌رسد که باید نقش زن و تکمیل کنندگی را برای او ایفا کند. 

وی همچنین بیان کرد: در کل این مجموعه با زبانی ساده، شفاف و بی پیرایه روایت می‌شود. پرداختن نویسنده به موضوعات غیرتکراری و فضاهای تازه از دیگر نقاط قوت این کتاب است.

محمدرضا گودرزی دیگر منتقد این نشست در مورد این کتاب گفت: این مجموعه از هفت داستان کوتاه تشکیل شده که همگی مدرن هستند یعنی دغدغه معرفت‌شناسی دارند و این پرسش‌ها را مطرح می‌کنند، واقعیت چیست؟ من کیستم؟ جهان و دیگران را چگونه می‌شود شناخت؟ نظرگاهی که نویسنده برای داستان‌ها انتخاب کرده است تحکیم کننده ژانر آنهاست چون راوی ۶ داستان، اول شخص و یک داستان ذهنیت مرکزی و بر دیدگاه محدود یک انسان در برخورد با واقعیت اصرار دارد.

در پایان نشست غلامرضا رضایی نویسنده کتاب گفت: زبان بن مایه روایت است هر نویسنده ای ناگریز است به نگاه و تامل به متون گذشته و کلاسیک تا بهره بگیرد و متن خودرا تقویت کند. غلامرضا رضایی نویسنده خوزستانی است که تاکنون پنج مجموعه داستان و یک رمان از وی منتشر شده است.

پرسش وپاسخ حاضران درجلسه  از نویسنده و منتقدان و همچنین تقدیر از نویسنده کتاب پایان بخش این برنامه بود.

نظر شما