يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۳
کد خبر: ۸۹۵۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
فرهنگسرای انقلاب اسلامی نشست نمایش و بررسی مستند «خاک تشنه» با حضور محمدعلی شعبانی، کارگردان این اثر را برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست نمایش و بررسی مستند «خاک تشنه» که در سالن سپیده فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد، ایلیا محمدی نیا، مجری-کار‌شناس این برنامه به اشتراکات مستند «خاک تشنه» با آثار شهید آوینی پرداخت و گفت: آوینی در آثارش به نشان دادن وجه پنهان جنگ می‌پردازد و کسانی را در جنگ نشان می‌دهد که الزاما مسلمان یا شیعه نیستند اما از اقلیت‌های رسمی کشور هستند و زمانی که تعرضی به کشور صورت بگیرد فارغ از اقلیت و مذهب به دفاع از کشور می‌پردازند. این مستند نیز به اقلیت‌های مذهبی می‌پردازد که همپای هموطنان به دفاع از کشور پرداختند که ابوبکر اونق، سنی مذهب یکی از آنهاست. این شهید با وجود فشارهایی که در بندرترکمن وجود داشته و انقلاب هنوز به آنجا نرسیده و تصور می‌شد شیعیان ممکن است با رسیدن به حکومت اهل تسنن را مورد ظلم قراردهند و فارغ از این تصورات، تحصیل قضاوت در حوزه علمیه را‌‌ رها می‌کند و به جبهه می‌رود. 
  
وی در ادامه افزود: در بخشی از این اثر می‌بینیم که از خانم‌های ترکمن می‌پرسند که آیا شما به جمهوری اسلامی رای دادید، می‌گویند خیر ما هنوز در این زمینه تصوری نداریم. ابوبکر اونق با اینکه در این قشر حضور داشته به جبهه جنگ می‌رود. 
  
شعبانی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان درباره خانواده شهید، با اشاره به واکنش فرزندان شهید اونق گفت: نگاه آن‌ها با ما قدری متفاوت است؛ شان شهادت را دوست دارند اما ترجیح می‌دهند که درباره کسی که از دست رفته صحبت نکنند خانواده شهید حس می‌کردند که نسبت به آن‌ها کم لطفی شده است. یکی از این دلایل را نام پدرشان که ابوبکر بوده می‌دانستند. کارگردان مستند خاک تشنه در ادامه افزود: رفاقت خوبی بین من و خانواده شهید شکل گرفت و اگر به آن‌ها می‌گفتم که جلوی دوربین این طور صحبت کنید، قبول می‌کردند اما نمی‌خواستم فضای غیرواقعی را در این اثر شکل بدهم. البته اگر می‌بینید فرزندان این شهید در این اثر صحبت طولانی ندارند این است که در زمان شهادت پدر کم سن بودند. 
 
کارگردان مستند «ملی بدون کارت» یاد آور شد: با توجه به نکاتی که وجود داشت، سعی کردم در ساخت این مستند اشتراکات را مورد توجه قرار دهم و به آن‌ها تاکید کنم. 
شعبانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه متن این مستند از دستنوشته‌های شهید است یا زاییده ذهن شماست، گفت: ابوبکر اونق مجموعه یادداشت و دست‌نوشته داشته که با برداشتی از این واقعیت و شاعرانگی، متن نریشن را نوشتم. 
 
وی درباره نمایش این مستند در بندرترکمن گفت: نسخه‌ای از فیلم مستند «خاک تشنه» را به بندرترکمن ارسال کردم که متاسفانه پخش نشد. چرا که مردم می‌پرسیدند که در این سال‌ها کجا بودید و من مسئول پاسخ گویی به این سوال نبودم.

مجری در ادامه گفت به لطف گردشگری و تعاملات این چنینی، نگرش‌ها در حال اصلاح است. 
شعبانی گفت درست است که ما شیعه و مسلمان هستیم اما این‌ها ربطی به ایرانی بودن ما ندارد و برادران اهل تسنن ایران نسبت به کشورشان بسیار حساس هستند و عرق ملی دارند. 
در پایان این نشست باشگاه مستند فرهنگسرای انقلاب اسلامی از محمدعلی شعبانی، کارگردان مستند خاک تشنه تقدیر کرد.
نظر شما