يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۳
کد خبر: ۸۹۸۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری:
نشست دوروزه رویداد «فرصت‌هایی با پای پیاده؛ نوآوری و اربعین» به همت فرهنگسرای رازی و شتاب‌دهنده افق ۱۳، ۱۴ آبان ماه در مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید گلشناس معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اولین سخنران این رویداد، در گفت‌وگویی کوتاه به تبیین ضرورت و اهمیت پیاده روی اربعین برای دغدغه‌مندان پرداخت.

وی در حاشیه رویداد فرصت‌هایی با پای پیاده با نگاهی متفاوت از «مسئله شناسی اربعین» در خصوص پیشینه این مراسم گفت: ما باید بدانیم که دستگاه امام حسین (ع) در تمام این قرن‌ها به صورت خودجوش و مردمی پیش رفته است. همچنین پیاده‌روی کربلا تا نجف در بین این مردم قدمتی چندین ساله دارد و حتی در زمانی که صدام ممانعت می‌کرده، شیعیان عراق این مراسم را برگزار می‌کردند. اسناد و روایاتی از علما شیعه ایرانی نیز وجود دارد که بیش از صد سال پیش در دو نوبت نیمه شعبان و اربعین این مسیر می‌پیمودند که با توجه به امکانات آن زمان این مسیر غالباً سوار مرکب یا به صورت پیاده طی می‌شده است. 

وی همچنین در خصوص ضرورت و اهمیت این مراسم بیان کرد: پیاده روی اربعین که حالا چند سالی است شیعیان ایرانی نیز حضور پرشماری در آن دارند بزگترین پرچم داری امام حسین (ع) در آخر الزمان است و شیعیان از هر ملتی که هستند از اقصی نقاط دنیا خودشان را به کربلا می‌رسانند و حضور در این مراسم را بر خود وظیفه می‌دانند. این چنین است که ادبیات و زبان جدیدی بین تمامی شیعیان جهان حول محور سیدالشهدا و قیام ایشان شکل گرفته است. 

گلشناس افزود: سال گذشته بیست و شش پرچم از کشورهای مختلف در پیاده روی اربعین حضور داشتند، شیعیانی از چین تا سوئد و امریکا بودند که با وجود سختی‌ها خود را در این زمان مشخص به مراسم رسانده بودند. با الگو گرفتن از حضرت اباعبدالله که با اهل بیت خود راهی کربلا شد، ما نیز می‌توانیم خانواده را همراه خود کنیم و این فرهنگ را در خانواده‌ها نهادینه کنیم که پیاده روی اربعین مختص آقایان یا خانم‌ها یا جوانان نیست، همراه شدن با این تجمع وظیفه هر محب اهل‌بیتی است. حتی اگر تمام خانواده نمی‌توانند حضور داشته باشند، هر خانواده‌ای بر خود وظیفه بداند یک نماینده در این مراسم داشته باشد. چرا که این مراسم بزرگترین تجمع مردمی جهانی است، در هیچ موضوع دیگری بیست میلیون نفر را همزمان در یک مکان گرد هم نمی‌آورد. حتی در مراسم حجی که فاجعه منا روی داد، حجاج سه و نیم میلیون نفر بیش نبودند. پیاده روی اربعین قدرت نمایی جهان تشیع است و گردهمایی بی‌سابقه میلیون‌ها نفر زیر سایه پرچم یا لثارات و خونخواهی حضرت اباعبدالله. به‌خصوص که امسال به برکت خون مدافعان حرم و امنیتی که ایجادشده است زائران مسافر و زائر سامرا و کاظمین هم خواهند بود.
نظر شما