دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۸
کد خبر: ۹۰۴۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
رمان «ترکش لزنده» نوشته آیت دولتشاه در در چهل و ششمین نشست از سلسه نشست های «ترنم قلم» نقد شد.
 رمان«ترکش لغزنده» نقد شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ۲۳ آذر ماه، داستان«ترکش لغزنده» با حضور نویسنده کتاب  آیت دولتشاه  و منتقدین سیدمنیر الدین بیروتی و محمدرضا گودرزی  وجمعی از نویسندگان وعلاقمندان به ادبیات فارسی  نقد و بررسی شد.
 
در ابتدای این نشست ، نویسنده کتاب  ضمن معرفی خود بخش هایی از کتاب را  برای حاضران قرائت کرد .در ادامه آقای منیرالدین بیروتی یکی از منتقدین ضمن برشمردن نقاط قوت این اثرگفت: رمان ترکش لغزنده که اثری است رئالیستی علیرغم قدرت های که دارد درتوصیف صحنه های بمباران و لحظه های سخت و فجیع و مصیبت بار دوره و بخشی از زمان جنگ مستندی می شود مر بوط به یک دوره از زندگی جامعه و مردم ما، اما تا آنجایی که مربوط به اصول رمان رئالیستی می شود و چهارچوبهای آن، نقطه ضعف هایی دارد .

او در ادامه به یکی از نقاط ضعف رمان«ترکش لغزنده» اشاره و بیان کرد: هرفصل با من راوی شروع می شود و من راوی در فصل بهزاد خود بهزاد است که در انتهای فصل کشته می شود ما با تناقضی روبرو می شویم که بهزاد تمام این روایت درحال را آیا به گفتار می گوید و یا می نویسد؟ این نامشخص بودن طرح روایت به گمان من کمی به کل روایت ضربه زده است.

بیوتی گفت: اما ضعف دیگر این  اثر،  شخصیت های منفعل و عدم ارتباط و تاثیرپذیری این شخصیت هاست. یعنی اینکه ما در طول داستان هیچ تاثیری در شخصیت ها نمی بینیم درحالیکه اولین اصل دریک رمان رئالیستی اثرگذاری شخصیت در دیگر شخصیت هاوتاثیر گرفتن او ازدیگران است با این همه در این رمان با تعلیق و قصه ای خوب سروکار داریم .تاریخ جنگ در داستان مطرح شده است .داستانی که می توان بدون مشکل آن را خواند و لذتش را برد.

محمدرضا گودرزی منتقد دیگر این نشست درباره این داستان گفت: این داستان رئالیستی است و درآن به مسایل اجتماعی و روان شناختی اشاره شده است ازنظر موضوعی  در حوزه دفاع مقدس است مکان داستان در استان لرستان است و موشکباران باعث ازهم پاشیده شدن خانواده و شهادت همه آنها به جز یک نفر می شود. این یک نفر هم ترکشی دوسانتی و نیمی در جمجمه اش است. 

به گفته این منتقد ادبی، داستان «ترکش لغزنده» ، تعلیق خوبی دارد و تا آخر خواننده را با خودش می کشد. در داستان ماجرای دیگری هم به موازات ماجرای بهزاد و کامبیز روایت می شود که کشمکش یاغیان با رژیم شاه است و چگونه نظامیان آن رژیم، مخالفان و یاغیان را در نهایت سرکوب می کنند. این روایت موازی هم جالب است و نویسنده اطلاعات تاریخی دقیقی دارد. در مجموع رمانی است که ارزش خوانده شدن دارد.

پرسش وپاسخ حاضران درجلسه  از نویسنده و منتقدان و همچنین تقدیر از نویسنده کتاب  وپذیرایی از مخاطبان از بخش های پایانی این برنامه بود.

نظر شما