يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۸
کد خبر: ۹۰۹۵۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
چهارمین نشست علمی پژوهشی مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران با حضور رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و ارائه گزارش پژوهش سجاد یاهک، سه‌شنبه ۲۸ دی در مرکز مطالعات برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چهارمین نشست علمی پژوهشی مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران با موضوع «تغییرات فرهنگی در شهر تهران» و با حضور غلامرضا غفاری رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و سجاد یاهک پژوهشگر برگزار شد.

در این نشست غلامرضا غفاری با اشاره به اینکه بحث در خصوص تغیرات فرهنگی  محدود به دانشگاه و فضاهای علمی نیست، گفت: به نوعی باید بحث عملی تغییرات اجتماعی و فرهنگی نیز مطرح شود. اما فارغ این موضوع ها باید دید عوال کارگزار و اصلی تغییرات فرهنگی و شهری کدام اند؟ گاهی نگاه ها به سمت ساختارهای اجتماعی و فرهنگی می‌چرخد و آن ها را مسبب تغییرات فرهنگی و اجتماعی می داند و گاهی کنشگران اجتماعی، فرهنگی، سیاسی به عنوان عاملان تغییر شناخته می شوند. 

وی با اشاره به پژوهش انجام شده در موضوع «تغییرات فرهنگی در شهر تهران» گفت: در کشور ما سابقه این نوع بحث ها به قبل از انقلاب اسلامی بر می گردد. کارهای بسیاری هم دکتر اسدی بعد از انقلاب در شهر تهران انجام داده اند. همچنین سال ۷۹ و  ۸۳ چند پیمایش ملی انجام شد که پیامدهای خوبی را به همراه داشت. باید توجه داشت با تحلیل ثانویه این پژوهش ها نتایج قابل توجهی از آن ها دریافت می شود.

در ادامه مراسم سجاد یاهک گزارشی از پژوهش خود را با عنوان «ارزش‌ها و نگرش‌های شهروندان تهرانی» که در سال ۹۴ و با هزار نمونه آماری بالای ۱۵ سال در مناطق ۲۲ گانه تهران انجام داده بود، ارائه کرد. در این پژوهش پنج ارزش اصی؛ دینداری، ارزش های مربوط به خانواده، هویت شهری، اعتماد و ارزش های بنیادین مدنظر قرا گرفته است. 

سجاد یاهک با نشان دادن اسلایدهای درصدهای آماری در بخش های مختلف، پژوهش خود را با یک پژوهش مشابه در سال ۸۱ مقایسه و تحلیل کرد.

نظر شما