دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۰
کد خبر: ۹۱۷۰۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
در برنامه «بشنو از نی» مطرح شد
در برنامه «بشنو از نی» که به شرح و تفسیر مثنوی می‌پردازد گفته شد که افراد برای رسیدن به آرامش نباید خود را با کسی مقایسه کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست ادبی «بشنو از نی» که به شرح و تفسیر اشعار مثنوی می‌پردازد  با حضور کارشناس برنامه دکتر عبدالحمید ضیایی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات و شعر فارسی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه کارشناس برنامه آرامش را یکی از مسائل مورد توجه عارفان دانست و گفت: یکی از مسائل مورد توجه عارفان این است که برای رسیدن به آرامش در زندگی نباید خودمان را با هیچ کس دیگری مقایسه کنیم و با هیچ کس جز خود مسابقه ندهیم. 

ضیایی در ادامه بیان کرد: روانشاسان و عارفان دو تیپ شخصیتی برای انسان در نظر می‌گیرند و انسان‌ها را در این دو گروه قرار می‌دهند؛ یکی تیپ موفقیت و دیگری رضایت است. اما در هر کدام از انسان‌ها ابعادی وجود دارد که آنها را متفاوت با دیگری می‌کند و این ابعاد زیبایی، نیروی جسمانی، سلامت جسمی و بعد ذهنی و روانی را شامل می‌شود که اگر انسان‌ها به این پنج بعد توجه کافی داشته باشند، هیچ وقت خودشان را با دیگران مقایسه نمی‌کنند. 

کارشناس برنامه «بشنو از نی» با اشاره به اینکه انسان‌ها به لحاظ ذهنی با هم فرق دارند، گفت: قدرت تفکر و عمق فهم انسان‌ها با هم متفاوت است. قدرت یادگیری و همچنین قدرت یادسپاری ما انسان‌ها با هم خیلی متفاوت است. مساله دیگر ویژگی روانی آدم‌هاست که به نظر بعضی روانشناسان شخصیت انسان‌ها با آنها به دنیا می‌آید.

ضیایی ویژگی‌های اجتماعی را از تفاوت‌های دیگر انسان‌ها با یکدیگر دانست و افزود: اینکه ما از چه پدر و مادری به دنیا آمده‌ایم، بر شخصیت ما تأثیر می‌گذارد. همچنین جغرافیای مکانی که در آن زندگی می‌کنیم هم بر روح و شخصیت ما اثر می‌گذارد. بنابراین لازم است که تفاوت‌ها را ببینیم و خود را با دیگران مقایسه نکنیم، چرا که کسانی که در حال مقایسه خود با دیگران هستند، دچار ملال، سرخوردگی و یاس می‌شوند.

کارشناس برنامه «بشنو از نی» در ادامه بیان کرد: می‌توانیم خودمان را با خودمان مقایسه کنیم و بگوییم من موجود نامطلوبی هستم و می‌توانم به سوی من مطلوب ناموجود حرکت کنم. این نوع رفتار در افراد رضایتمند وجود دارد. مولانا می‌گوید آتش بزنید به مقایسه کردن خود با دیگران و  فقط خودتان را با خودتان مقایسه کنید. 

ضیایی به انواع لذت طلبی اشاره و بیان کرد: ما لذت طلبی سنجیده، نسنجیده و تا حدی سنجیده داریم که عرفا و فلاسفه، لذت طلبی تا حدی سنجیده را خوب و مطلوب می‌دانند. علاوه بر این، امروز روانشناسان به این باور دارند که برای رسیدن به سازگاری درونی و جلوگیری از عدم فروپاشی باید از تیپ موفقیت به سمت تیپ رضایت حرکت کرد، چرا که تیپ موفقیت پلکانی است برای رسیدن به تیپ رضایت. 

او به تیپ‌های کلان انسانی اشاره کرد و گفت: ما با دو تیپ برونگرا و درونگرا روبه‌رو هستیم. برونگراها کنش گر و کنش پذیر هستند. تیپ برونگرا مصداق شعر حافظ است که می‌گوید «بیا تا گل برافشانیم و می‌در ساغر اندازیم/  فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم» و تیپ برون‌گرا  یا کنش پذیر مصداق شعر سعدی است که «عبادت به جز خدمت خلق نیست».

ضیایی افزود: ما با تیپ درون‌گرای کنش گر روبه‌رو هستیم که انواع و اقسام ریاضت‌ها را تحمل می‌کنند و روزه‌های طولانی می‌گیرند و از درون می‌خواهند انقلاب کنند و دیگری تیپ درون‌گرای کنش پذیر هستند که حوصله انقلاب کردن در بیرون و درون را ندارند. 

در پایان به این مساله اشاره شد که ممکن است انسان‌ها با توجه به موقعیت مکانی و زمانی نقابی از خودشان به نمایش بگذارند، ولی در نهایت افراد به همان شخصیتی بر می‌گردند که با آن مأنوس هستند.

نظر شما