يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۱
کد خبر: ۹۱۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
آیین سنتی سمنو پزان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از روز چهارشنبه ۱۱ اسفند بعد از اذان مغرب تا صبح پنجشنبه ۱۲ اسفند در میدان آیینی امام حسین (ع) برپا شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین مردمی «سمنوپزان» که به این مراسم کهن اختصاص یافته بود، مردم شرق تهران را در میدان حضرت امام حسین(ع) گرد هم جمع کرد.

پس از اقامه اذان مغرب و عشاء ۱۴ دیگ برای پخت دانه‌های طلایی گندم مهیا بودند و مردم دسته دسته خود برای پخت این نذری عاشقانه که برای ایرانیان نوید نوروز نیز دارد کمر همت بسته بودند.

دانه‌های طلایی گندم، سر سفره نذر عاشقی

در این آیین علاوه بر پخت حدود هزار کیلو سمنو به روش کاملا سنتی، آیین‌های عزاداری فاطمیه مانند قرائت زیارت حضرت زهرا (س) ، دعای توسل  و حدیث کساء و هم چنین قرائت هزاره سوره حمد برای شفای بیماران به همراه عزاداری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) در محل پخت سمنو برگزار شد.

دانه‌های طلایی گندم، سر سفره نذر عاشقی

این آیین در قالب ویژه‌برنامه «حدیث اشک» به مناسبت ایام فاطمیه هر روز در میدان آیینی امام حسین (ع) اجرا شد و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در این محل از برنامه‌های متنوعی مانند کوچه بنی‌هاشم، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و... استفاده کنند.

دانه‌های طلایی گندم، سر سفره نذر عاشقی

برچسب ها: ۳۶۲۶
نظر شما