شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۴
کد خبر: ۹۱۷۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود
نشست «حکمت نستعلیق» همزمان با برپایی کارگاه (ورک شاپ) جشنواره مشق صلوات در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.
نشست «حکمت نستعلیق» در حاشیه کارگاه مشق صلوات در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «حکمت نستعلیق» پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ساعت ۱۴ با سخنرانی محسن سلیمانی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) می‌کوشد با رویکردی تحلیلی-تبیینی با  توجه صرف به مقوله زیباشناختی فراتر برود و آن را در ارتباط با فهم ما از جهان هستی قرار می‌دهد. 

نتیجه‌ نهایی این گفتمان بر این ایده استوار است که در فرهنگ ایرانی-اسلامی دال اعظم گفتمان دوران را اسلام و فلسفه‌ اسلامی تشکیل می‌دهند و عرفان هم به‌عنوان دال شناور در سرتاسر آن حضور دارد و این امر را می‌توان در ساختار همه هنرهای ایرانی (هم در فرم و هم در محتوا) مشاهده کرد. ازاین‌رو هدف اساسی از این نشست و گفتگو تبیین مبانی نظری برای هنرهای اسلامی با رویکرد کشف رابطه‌ای معنادار بین خوشنویسی و عرفان است.

سخنران نشست می‌کوشد با روش تحلیل گفتمان بنیان‌های نظری این هنرها (خوشنویسی (با تأکید بر خط نستعلیق)، شعر (با تأکید بر نوع نگاه مولوی و حافظ به غزل)- را به هم نزدیک کرده و رابطه‌ آن‌ها با عرفان و تصوف را بسنجد و جستجو کند؛ بنابراین روش پژوهش تحلیل گفتمان است.

همچنین دو کارگاه حضوری خوشنویسی با حضور استادان امیراحمد فلسفی و الهه خاتمی پس از اتمام نشست در موزه برگزار می‌شود.

موزه امام علی در خیابان ولی‌عصر، خیابان استفندیار واقع است و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۰۲۴۸۴۸ تماس بگیرید.

نظر شما