يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۷
کد خبر: ۹۲۱۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
در نشست صداقت رسانه ای و شورای شهر چهارم مطرح شد
نشست صداقت رسانه‌ای و شورای شهر چهارم با حضور احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر تهران، زهره آشتیانی دبیر کارگروه رسانه امور زنان ریاست جمهوری و غلامرضا کریمی استاد دانشگاه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در سومین نشست از سلسله نشست‌های پویش صداقت رسانه‌ای که دوشنبه ۲۱ فروردین برگزار شد، احمد حکیمی‌پور، اظهارداشت: اصحاب رسانه مکمل شورا هستند و بدون آنها شورا نمی تواند موفق باشد. رسانه ها دیده بان جامعه هستند و باید مطالبات مردم و شورا را به درستی منتقل کنند.
 
وی افزود: البته از نظر من میزان صداقت و شفافیت به نسبت شورای اول کم تر شده است ولی این مساله به خبرنگاران برنمی گردد بلکه این موضوع به دلیل رانت های موجود در مدیریت شهری ایجاد شده است. در شورا مناسبت های سیاسی مشکل ساز نیست و این نوع فکر کردن مساله را گمراه خواهد کرد.️ در شورا مناسبت ها اقتصادی است.
 
حکیمی‌پور تاکید کرد: در این راه مطبوعات باید از شفاف سازی‌ها حمایت کند و اگر چهره مطبوعات کدر شود و اعتماد مردم از بین رود بازگرداندن این اعتماد بسیار دشوار است و من نگران این موضوع هستم.
 
وی گفت: از دیدگاه من در شورای اول انتقال گزارش‌ها به درستی انجام می‌شد اما در حال حاضر انتقال این گزارش‌ها تحت تاثیر مناسبت‌های پنهان قرار گرفته است. شورای شهر در حال حاضر با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد.
 
وی یادآور شد: مراجعان در دور اول شورا بیشتر به امور شخصی خود می پرداختند و در حال حاضر بیشتر مراجعان غیرشخصی و مربوط به حوزه شهری است که این نشان از پیشرفت در شورای شهر است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته نباید از شورای شهر که به تازگی شکل گرفته است انتظاری مانند سایر نهادها داشت که ده ها سال مشغول به کار هستند. نهادی مانند شورا در قانون اساسی دارای یک فصل مجزا است و امام خمینی در ۱۹ اردیبهشت سال ۵۸ فرمان تشکیل شوراهای شهر را دارند و این نشان از اهمیت این رکن دارد اما در حال حاضر مانند طفلی سر راهی شده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که شورای تهران پیشانی شوراهاست، باید با دقت و قدرت بیشتری کار شود، متاسفانه در حال حاضر شورا از شروع طوفانی خود فاصله گرفته و افت کرده است. ️معاونت اجتماعی فرهنگی محصول شورای اول است که متاسفانه مسیر دیگری را رفته و مناسبت محور شده است.

حکیمی پور گفت: رسانه ها متاسفانه به دنبال ایجاد هیجان های خبری هستند و کمکی به تربیت فرهنگ عمومی نمی کنند. رسانه ها باید اعتماد مردم را جدی بگیرند چرا که از بین رفتن این اعتماد باعث خواهد شد اقبال مردم نسبت به رسانه ها کم خواهد شد.

زهره آشتیانی نیز در این نشست گفت: در ۶۰ کشور دنیا نظامنامه‌های رسانه ای وجود دارد که دارای وجوه مشترکی است اما تفاوت در اخلاق و شفافیت به ذات فرد خبرنگار برمی گردد.️ تمیز دادن مرز سیاست و اخلاق بسیار مهم است، چرا که بسیاری از رسانه ها به همین دلیل وامدار جریان‌های سیاسی می‌شوند و اولین قربانی هم خود رسانه است.
 
وی گفت: از آنجا که شورا از بطن مردم برخواسته است، اگر رسانه ها اصل شفافیت را رعایت کرده و مطالعه مردم را به نمایندگان منتقل کنند مساله نظارت اجتماعی به درستی محقق می شود. معتقدم اگر منافع سیاسی جریان‌ها دخیل نباشد، منافع اقتصادی جهت نمی‌گيرد. ️امروزه این موضوع باعث شده که رسانه ها پرسشگر نباشند و این موضوع به صاحب رسانه بر می گردد.
 
آشتیانی گفت: در اینجا سوالی مطرح است، چرا اعضای شورا به رسانه اعتماد نمی کنند؟ چرا که روحیه مطالبه‌گری در رسانه‌ها صادقانه نیست بنابراین این موضوع باعث شده تا اعتماد بین عضو شورا و خبرنگار کم شود. ️از طرفی وامدار شدن رسانه ها به جریان خاص باعث شده است تا مردم بیش از آنکه به یک رسانه رسمی اعتماد کنند به صفحه های شخصی افراد در فضای مجازی مراجعه کرده و به آنها اعتماد کنند.

وی تاکید کرد: رسانه ها در حال حاضر بحران ساز بوده اند در صورتی که اگر رسانه ها صادقانه به پرسشگری می پرداختند می توانستند بحران را از جامعه بردارند اما در حال حاضر عکس این مساله رخ داده است.ازطرف دیگر  فشارهایی که به  يک رسانه و یا خبرنگار آزاد وارد می شود  باعث می شود خبرنگار مستقل هم ده ها قدم به عقب برگردد.

وی گفت: گاهی اعضای شورا هم نسبت به ارائه اطلاعات درست و مواجه با رسانه از شجاعت برخوردار نیستند و نگرانی هایی برای منافع خود دارند.باید از خود بپرسیم چرا مطبوعات از سبد کالای خانواده ها حذف شده است؟

وی یادآور شد: در گذشته خبرنگاران برای کسب اطلاعات به کتابخانه ها می رفتند و کار کتابخانه ای و میدانی انجام می دادند که باعث می شد گزارش های نوشته شده حاوی اطلاعات ارزنده باشد اما امروزه از قناي محتوا کم شده است.

آشتیانی با بیان این که وقتی مجموعه مدیریت شهری در پی ارتقای کرسی خود است نمی توان انتظار داشت رسانه ای مستقل در آن مجموعه ای تشکیل شود، گفت: در مساله پلاسکو که کاملا موضوعی اجتماعی و تلخ بود در بسیاری از رسانه ها استفاده سیاسی شد چرا که مناسبت های خاص سیاسی، رسانه ها را هدایت کرد. در حادثه پلاسکو اگر رسانه به شکل مستقل عمل می کرد باید بحران موجود پر رنگ می شد و نه حضور مقام ها و مسئولین.

غلامرضا کریمی استاد دانشگاه نیز در این نشست گفت: رسانه ها رکن چهارم دموکراسی و یکی از ابزار دست‌ یابی به قدرت هستند.

وی گفت: عملکرد رسانه های در حوزه شهری قوی نیست و بهره گیری اعضای شورای شهر از ظرفیت رسانه ها در جهت ترویج فرهنگ شهرنشینی و پیشبرد و حل مسائل شهر قابل ارزیابی است. استفاده از ابزار رسانه ها مغفول مانده است.

وی اظهارداشت: اعضای شورای شهر باید سطح آگاهی شهروندان را از طریق رسانه ها افزایش دهند.

کریمی گفت: عده ای از سیاسیون موجب می شوند مسایل مدیریت شهری که از جنس فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، سیاسی شود.سیستم شورای شهر باید به گونه ای باشد که از جنس صرفا سیاسی نباشد و به مسائل تخصصی نگاه شود.

وی یادآور شد: شورای شهر نیاز به روزنامه داری ندارد اما وجود گزارش های تخصصی در سایت شورا نیاز است.
نظر شما