دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۰
کد خبر: ۹۲۳۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
به مناسبت روز ملی خلیج فارس نمایشگاه عکس با مشارکت بنیاد ایرانشناسی روز گذشته در نگارخانه شفق گشایش یافت.
نمایشگاه عکس خلیج فارس در نگارخانه شفق گشایش یافتبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ آیین گشایش نمایشگاه عکس خلیج فارس با حضور رضا بسطامی(رییس فرهنگسرای شفق)،  قدرت الله علیزاده(معاون اطلاع رسانی و امور بین الملل بنیاد ایرانشناسی) و فرشید شریعتمداری (مدیرکل حوزه ریاست بنیاد ایرانشناسی) برگزار شد. 
 
رضا بسطامی در این مراسم گفت: در درازای تاریخ پهنه آبی جنوب کشورمان با نام دریای پارس یا خلیج فارس شناخته شده است از اسنادی که در سرزمین فراعنه، مصر به دست آمده است که داریوش هخامنشی در نوشته ای می‌گوید من پارسی هستم و از دریای پارس به اینجا آمده ام حتی جغرافی دانان یونان باستان نظیر بطلمیوس، آناکسیماندر، استرابون و ... و جغرافی دانان مسلمان همگی بر این نام تاکید کرده اند این پهنه آبی همیشه با نام فارس شناخته شده و در حفظ و حراست از آن جان فشانی‌های بسیاری شده و مردان و زنان این سرزمین در راه آرمان‌های خود و حفظ میراث گذشتگان رنج‌های بسیار را متحمل شده از تجاوز استعمارگران پرتغالی تا حضور انگلیسی‌ها و در سال‌های اخیر هم حضور آمریکایی‌ها، در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کرده‌ایم. از شهید رییسعلی دلواری تا سردار محمد ناظری و سایر شهدای بزرگوار هشت سال دفاع مقدس.

وی در ادامه افزود: همان طور که اشاره شد نام تاریخی این پهنه آبی، خلیج فارس بوده و در اسناد بسیاری از دول اروپایی، آسیایی و حتی دولتمردان عرب همگی به آن اذعان شده است در دهه ۵۰ شمسی جمال عبدالناصر برای نخستین بار از واژه جعلی خلیج عربی استفاده کرد و پس از شیخ نشین‌ها حاشیه جنوبی دریا از این واژه ساختگی استفاده کردند و متاسفانه خیانت بزرگی هم که رژیم پهلوی در حق مردم و این سرزمین کرد، واگذاری جزایر بحرین در یک همه پرسی ساختگی و اعلام استقلال در پی آن که پهنه آبی ما را از جنوب به شمال خلیج فارس کاهش داد. در هر صورت هدف از این مباحث پاسداشت یک نام تاریخی و به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل و ارگان های بین المللی است و همانگونه که در درازای تاریخ جهان این نام مقدس خلیج فارس بوده است، هست و خواهد بود.

همچنین در ادامه این مراسم قدرت الله علیزاده(معاون اطلاع رسانی و امور بین الملل بنیاد ایرانشناسی) به ارائه مستندات، دستاوردهای علمی و حقوقی مستدل و اثبات كننده نام خلیج فارس پرداخت و یاد شهدای خلیج همیشه فارس را گرامی داشت.

در این نمایشگاه ۳۰ اثر منتخب در ابعاد ۵۰ در ۷۰ با موضوع خلیج همیشه فارس در معرض دید بازدیدکنندگان است.

در ایران روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند تا ۱۴ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۹ به فرهنگسرای شفق واقع در یوسف آباد خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، خیابان ۲۱ بوستان شفق مراجعه کنند.
 
نظر شما