يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۰
کد خبر: ۹۲۴۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
این گزارش را حتماً بخوانید. این گزارش با معرفی کامل غرفه‌های فرهنگ‌سرای کتاب، نقشه راهنمایی برای شماست تا وقت خود را صرف غرفه‌هایی کنید که مطابق نیاز و علاقه‌تان است. خوبی این ماجرا این است که شما هم از فعالیت همه غرفه ها با خبر شده اید و هم وقت خود را در غرفه مورد علاقه تان گذرانده اید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هشتمین فرهنگ‌سرای کتاب در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پذیرای شهروندان است. در ادامه گزارشی از غرفه‌های این فرهنگ‌سرا می‌خوانید.

کافه کتاب
 
اگر به فرهنگ سرای کتاب آمده‌اید این غرفه را از دست ندهید. کافه کتاب محل عبور سریع و نگاه گذرا نیست. شما مهمان این غرفه خواهید شد تا با فرصت و بدون محدودیت زمان، کتاب‌ها را نگاه کنید و آن کتابی که توجه شما را جلب می‌کند را خلاصه‌وار مطالعه کنید. شاید کتابی که همیشه به دنبال آن بوده‌اید میان کتاب‌های چیده شده در قفسه‌های غرفه «کافه کتاب» باشد. اما جالب است که بدانید تمامی کتاب‌های این غرفه تقریظ شده به قلم مقام معظم رهبری است. حتی اگر دنبال خرید و پیدا کردن کتاب هم نیستید باز این غرفه را از دست ندهید زیرا در این غرفه نشست‌های ادبی برگزار می‌شود و شما می‌توانید شنونده اشعار حافظ با صدای شخصیت‌های ادبی باشید.
 
نذر کتاب
نیازی به معرفی ما و تاکید برای حضور در این غرفه نیست. قطعاً نام این غرفه شما را وسوسه خواهد کرد تا لحظه‌ای بایستید و پرس‌وجو کنید که ماجرای «نذر کتاب» از چه قرار است. همیشه نذر برایمان تداعی‌کننده آش‌های خانه مادربزرگ یا شله‌زردهای اربعین و غذاهای دیگر است. شاید به ندرت برایمان پیش آمده باشد کسی کتابی به ما دهد و بگوید « بفرمایید نذری است». اما شما می توانید با حضور در فرهنگ‌سرای کتاب و غرفه «نذر کتاب» این اتفاق را تجربه کنید. در این غرفه دو کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «تن‌تن و سندباد» به فرزندان شما به‌عنوان نذری هدیه داد می‌شود و از آنها می‌خواهند نیت کنند و اگر حاجت خود را گرفتند آنها هم به عنوان نذری کتاب بدهند. مسئول غرفه حتماً به شما خواهد گفت که هیچ دینی بر گردن شما نیست و این تنها آموزش و ترویج نذر فرهنگی است. با گرفتن کتاب از این غرفه شماره شما در سامانه ثبت خواهد شد و می توانید از مکان هایی که برنامه نذر کتاب برگزار می شود مطلع شوید. همچنین  می توانید برای نذر کتاب از آنها کمک بگیرید تا افراد مشخص یا مکان هایی را به شما معرفی کنند.

کتاب‌های صوتی
هیچ‌وقت با خودمان فکر کرده‌ایم که افراد نابینا چگونه کتاب می‌خوانند؟ درست است که آنها در مدرسه خواندن و نوشتن با خط بریل را آموزش می‌بینند اما مگر خط بریل همه کتاب‌ها موجود است تا آنها بتوانند به‌راحتی کتاب موردعلاقه خود را انتخاب و مطالعه کنند؟ هیچ‌وقت با خودمان فکر کرده‌ایم که نقش و وظیفه ما در مقابل آنها چیست و چه‌کاری از دست ما برمی‌آید؟ غرفه کتاب‌های صوتی در فرهنگ سرای کتاب این فرصت را برای شما به جود آورده است. شما می‌توانید با حضور در این غرفه از اطلاعات دقیق آن باخبر شوید. با شرکت در جشنواره کتاب‌های صوتی می‌توانید هر کتابی که دوست دارید را با صدای خود بخوانید و فایل ضبط شده آن را به جشنواره بفرستید. امسال چهارمین جشنواره کتاب‌های صوتی در حال برگزاری است. بهترین فایل ها انتخاب و به آنها تندیس و هدیه داده می‌شود. با حضور در این غرفه شما می‌توانید گزارش‌های تصویری از جشنواره سال‌های گذشته را ببینید و حتی نمونه‌هایی از فایل‌های صوتی را گوش دهید. این فایل‌های صوتی در نهایت برای مدارس و کتابخانه‌های مخصوص نابیناها فرستاده می‌شود. اگر به این غرفه رفتید با سرعت از آن عبور نکنید زیرا دبیر جشنواره کتاب‌های صوتی خاطرات شنیدنی برای شما دارد مثل خانمی که دریک جشنواره به‌تنهایی دویست و بیست و چهار فایل صوتی ارسال کرده است یا پیرترین و جوان‌ترین افرادی که شرکت کرده‌اند یک خانم ۷۰ ساله و یک بچه چهار ساله بوده است.

مشاوره
میان تمام غرفه‌هایی که رنگ و بو و نشانی از کتاب دارد، گوشه‌ای از فرهنگ سرای کتاب غرفه‌ای مخصوص مشاوره است. این غرفه از سوی مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری فعالیت می‌کند و هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ با حضور افراد کارشناس و متخصص در حوزه‌های مختلف همچون؛ کودک، تربیتی، تحصیلی، کارآفرینی، حقوق، خانواده و فردی مشاوره داده می‌شود. شما می‌توانید پیش از خرید کتاب، بخشی از زمان خود را به حضور در این غرفه اختصاص دهید. با این کار شما هم در حوزه‌ای که می‌خواهید از مشاوره کمک می‌گیرید و هم به شما کتاب معرفی می‌شود.
مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری در این غرفه علاوه بر ارائه خدمات مشاوره‌ای محصولاتی که در حوزه تربیتی، سبک زندگی، آموزش های مقطع پیش‌دبستانی، خانواده پایدار، شهر دوستدار کودک تولید کرده را برای فروش گذاشته است.

صحافی

شاید خیلی از ما حتی برای یک بار هم که شده است سراغ صحافی کتاب رفته‌ایم. مخصوصاً کتاب‌های قدیمی کتابخانه‌مان که باید همیشه باشند مثل دیوان اشعار حافظ. اما قطعاً اکثرما شاهد روند صحافی از نزدیک نبوده‌ایم. همیشه کتاب را تحویل داده‌ایم و چند روز بعد صحافی شده آن را تحویل گرفته‌ایم. فرهنگ‌سرای کتاب فرصتی را برای شما فراهم کرده است که می‌توانید خودتان دست‌به‌کار شوید و مراحل صحافی یک کتاب را انجام دهید. آنجا مردی به شما آموزش می‌دهد که خودش در صحافی روزگاری را گذرانده است.

پارک کتاب کودک
مهم‌ترین بخش هشتمین فرهنگ‌سرای کتاب «پارک کتاب کودک» است. برگزاری این بخش از فرهنگسرای کتاب را سه منطقه چهار، هجده و پانزده بر عهده‌دارند. پارک کتاب کودک با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بین کودک و نوجوانان راه‌اندازی شده است. این بخش شامل ۶ قسمت است. موزه حیات وحش، موزه نجوم، سینما برای کودک و نوجوانان. قصه گویی، کتابخانه، مشاوره همراه با بازی‌های فکری. شما اگر با فرزندان خود به نمایشگاه کتاب می‌آیید باید یک روز کامل خود را به پارک کتاب کودک اختصاص دهید زیرا دل کندن از این قسمت برای کودکان سخت است. بچه‌ها در پارک کتاب کودک با حیوانات، مسائل نجومی، اعضای بدن، تاریخ، مذهب و.. آشنا می‌شوند. این آشنایی و آموزش همه از طریق بازی و سرگرمی اتفاق می افتد. برای مثال در بخش موزه حیات‌وحش یک کارگاه سفال است که بچه‌ها حیوانات مختلف را با سفال درست می‌کنند و در حین بازی با سفال در مورد حیوانات اطلاعات کسب می‌کنند. همه این بخش‌ها بچه‌ها را درنهایت به سمت کتابخانه هدایت می‌کند. یعنی وقتی کودکی به موضوعی علاقه نشان دهد کارشناسان، کتاب مربوط به آن موضوع را در اختیار بچه می‌گذارند تا همان‌جا مطالعه کند.

نظر شما