دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۶
کد خبر: ۹۲۵۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
حمید حسام نویسنده کتاب تقریظ شده «وقتی مهتاب گم شد» از «علی خوش‌لفظ» جانبازی که کتاب را بر اساس زندگی او نوشته است و روزی که رهبری برای کتابش تقریظ نوشت گفت.
مزد بیست ساله خود را گرفتمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتاب «وقتی مهتاب گم شد» با حضور حمید حسام نویسنده و علی خوش‌لفظ جانبازی که این کتاب بر اساس داستان زندگی او نوشته شده، در چهارمین روز از فرهنگ‌سرای کتاب معرفی شد. خوش‌لفظ را دخترش در این رویداد همراهی می‌کرد.

حمید حسام در ابتدای این نشست درباره معرفی خود گفت: من در سال ۱۳۴۰ در همدان متولد شدم. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات فارسی در دانشگاه تهران هستم و در دوران جوانی به جبهه رفتم و شاید همین موضوع باعث شد تا همه کارهایم را با این موضوع به نگارش در بیاورم. 

وی درباره علی خوش لفظ کسی که آخرین اثرش را بر اساس خاطرات او به رشته تحریر درآورده است، گفت: او در قید و بند لفظ و تکلف گفتار و آرایه‌های کلامی نبود و به شدت دور از بزرگ‌نمایی و ریب و ریا و صادق در روایت و دقیق در نقل حوادث بود. به همین دلیل چند شرط را برای بازنویسی و نگارش خاطراتش گذاشت. اول اینکه قول بدهم اگر برای خدا نیست ننویسم. دوم اینکه برای تائید مطالب، به ویژه فراز و نشیب‌ها در عملیات‌ها یا چند و چون گشت و شناسایی‌ها، مطالب را از چند همرزم دیگر بپرسم و اگر تایید کردند، بنویسم، و سوم اینکه به روایت او چیزی نیفزایم که شائبه‌ تخیل پیدا نکند.

حسام افزود: علی خوش لفظ در همه ابعاد برجسته است. خوش طبعی علی به یک قله می رسد و فراتر و جالب تر از آن قله برای من این است که هر ماجرایی برای استان همدان پیش آمده او پیش قراول بوده است. علی آقا هیچ گاه در جنگ نترسید و کتاب وقتی مهتاب گم شد قصه نیست یک واقعیت است.

این کتاب مورد تقدیر مقام معظم رهبری هم قرار گرفته و ایشان بر آن تقریظ نوشته‌اند. حمید حسام درباره دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: ایشان کتاب «وقتی مهتاب گم شد» را خوانده بودند و به خاطر این که هم تقدیری از آقای خوش لفظ داشته باشند و هم از کتاب صحبت کنند دیداری با یک جمع خصوصی تقریبا ده نفره ترتیب داده بودند.

این نویسنده که خود از جانبازان دفاع مقدس است، اضافه کرد: حضرت آقا ما تشویق کردند و فرمودند که کتاب برایشان جالب و جذاب بوده است، این کتاب از نظر ایشان در عین واقعی و مستند بودن، روان بوده و تکنیک داستانی خیلی قوی داشته است، سپس از مقدمه کتاب برایمان گفتند و اینگونه بیان کردند که مقدمه کتاب نیز خیلی جذاب بود طوری که به تنهایی حکم یک کتاب را داشت.

نویسنده وقتی مهتاب گم شد تصریح کرد: در ابتدای کتاب «وقتی مهتاب گم شد» حضرت آقا تقدیر هم نوشتند و از آقای علی خوش لفظ به عنوان شهید زنده یاد کردند.

وی اضافه کرد: رهبری فرمودند که من کتاب های زیادی دارم، گاهی به قفسه ام نگه می انداختم که چشمانم به این کتاب افتاد، از اسم و عنوانش خوشم آمد از قفسه بیرون اوردم همین که کتاب را باز کردم مقدمه را خواندم دیگر نتوانستم ببندم، ادامه دادم و تاچند وقتی آن را خواندم. سپس به دفتر فرموده بودند که ما را صدا کنند و ما خدمت ایشان رسیدیم.

حمید حسام در پایان گفت: در این جلسه من نیز چند دقیقه‌ای با ایشان صحبت کردم، در بین صحبتم عرض کردم که بیست سال است در این فضا قلم میزنم و مزد بیست ساله خود را امروز گرفتم.

در پایان این نشست با حضور محمدحسین صداقت‌فر مدیر امورکتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری از علی خوش‌رزم جانباز سرافراز کشور و دخترش و همچنین از حمید حسام نویسنده «وقتی مهتاب گم شد» تقدیر شد. 

عطر شب بوها، وقتی مهتاب گم شد و آب هرگز نمی میرد از جمله کتاب‌های حسام هستند که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده‌اند و هر کدام مستندنگاری‌هایی از زندگی جانبازان هشت سال دفاع مقدس هستند.

نظر شما