شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۱
کد خبر: ۹۲۸۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
در برنامه «بشنو از نی» مطرح شد که پیش داوری، همرنگ شدن با جماعت و خرافه پرستی موجب عقب ماندگی انسان‌ها می‌شود.
پیش داوری و خرافه پرستی موجب عقب ماندگی انسان ها میشودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین اجرا از نشست ادبی «بشنو از نی» که به  شرح و تفسیر اشعار مثنوی می‌پردازد، باحضور کارشناس برنامه دکتر عبدالحمید ضیایی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات و شعر فارسی برگزار شد.

در ابتدای جلسه کارشناس برنامه به برخی از دلایل عقب ماندگی فرهنگی جامعه اشاره و بیان کرد: چنانچه در جامعه به رفع این معضلات توجه بیشتری شود، فرهنگ جامعه بالاتر می‌رود. پیشداوری از جمله این مشکلات است  که در ذهن همه ما ایرانی‌ها وجود دارد به این معنی که قبل از شناخت یک فرد، او را قضاوت می‌کنیم و البته دو نوع پیشداوری وجود دارد؛ یکی مثبت و دیگری منفی که هر دو ما را به اشتباه می‌اندازد و طبیعتا پیشداوری منفی بسیار غلط تر و ناروا تر است.

به گفته ضیایی خرافه پرستی یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن روبه رو هستیم. از سوی دیگر به داوری‌ها و نظرات دیگران بسیار اهمیت می‌دهیم و خود را پیرو طرز تفکر و نگاه آنان می‌کنیم.
 
کارشناس برنامه «بشنو از نی» گفت: همرنگی با جماعت، یکی دیگر از دلایلی است که باعث عقب ماندگی ما می‌شود. مثل رایجی در میان ما ایرانی‌ها وجود دارد که می‌گوییم: «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» در صورتی که می‌توان عکس این مثل را به کار برد و گفت: «خواهی نشوی همرنگ، رسوای جماعت شو». خیلی لزومی ندارد ما هم عقیده‌ای را بپذیریم که همه پذیرفته اند. 

ضیایی به ویژگی القاپذیر بودن افراد اشاره و بیان کرد: بسیار دیده شدن، موجب ایجاد حقانیت است. ما گاهی یک عقیده را در ذهن خود بسیار تکرار و آن را القا می‌کنیم و این یکی دیگر از مشکلات ماست. تقلید از دیگران، شخصیت پرستی و تعصب هم از دیگر مواردی است که مانع رشد انسان‌ها و جوامع انسانی می‌شوند.

به گفته این کارشناس ادبی، خودشیفتگی، جدی نگرفتن زندگی و کار هم از دیگر مواردی است که به ضرر انسان تمام می‌شود.

نظر شما