سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۱
کد خبر: ۹۳۷۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
شیوا مقانلو در چهارشنبه‌های کتاب منطقه ۵ گفت:
در نخستین چهارشنبه‌های کتاب منطقه ۵، «آدم‌های اشتباهی»، از شیوا مقانلو با حضور نویسنده، منتقدان و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب معرفی و بررسی شد.
دوست دارم کارهایم بیشتر خوانده شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «چهارشنبه‌های کتاب» عنوان برنامه‌ای است که همزمان با دومین پویش کتابخوانی تابستانه و به منظور سامان‌دهی و ایجاد تحول جریان‌ساز در برنامه­‌های حوزه کتاب با حضور نویسندگان نام آشنا و منتقدان ادبی و مخاطبان علاقه­‌مند به کتاب و کتابخوانی، هر هفته روزهای چهارشنبه در فرهنگسرای فردوس اجرا می‌شود.
 
نخستین چهارشنبه‌­های کتاب فردوس با معرفی و نقد کتاب «شیوا مقانلو» با عنوان «آدم‌­های اشتباهی» با حضور منتقدان حوزه داستان، نفیسه مرادی و مجتبی گلستانی عصرگاه چهارشنبه ۴ مردادماه برگزار شد.
 
محمدگنابادی، شاعر، نویسنده و مجری این نشست ادبی، در ابتدای برنامه شیوا مقانلو را معرفی کرد و در این خصوص گفت: شیوا مقانلو فوق لیسانس سینما از دانشگاه هنر است که در همان دانشگاه مشغول به تدریس است؛ نزدیک به ۴۰ کتاب از این نویسنده به چاپ رسیده که شامل ترجمه، مجموعه داستان و... است. 

وی در ادامه افزود: مجموعه داستان­ «آدم­‌های اشتباهی» که در این برنامه معرفی و بررسی شد، شامل سه بخش است که بخش اول و دوم در سال­‌های پیش توسط ناشران دیگر به چاپ رسیده ولی چون دیگر در بازار موجود نبود و امکان چاپ مجدد هم وجود نداشت با هماهنگی ناشران مربوطه، در همین کتاب به عنوان بخش اول به نام «هول» و بخش دوم به نام «دود مقدس» و بخش سوم که کتاب جدید اوست، همگی با عنوان «آدم­‌های اشتباهی» گردآوری شده است. بخش سوم کتاب کاملا جدید است و مضامین موجود در آن نیز مضامینی‌ست که نویسنده همیشه به آن علاقه ‌داشته؛ یعنی روابط انسان‌ها و سوء استفاده‌های آن‌ها از یکدیگر و نیز ارجاعات تاریخی و بازی با اسطوره‌ها. به عبارت دیگر این داستان‌ها مشکلات انسان در جامعه مدرن را به نمایش می‌کشند.

در ادامه شیوا مقانلو ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه، در مورد شیوه داستان نویسی‌اش گفت: من سعی می‌کنم در مورد داستان‌­هایم زیاد صحبت نکنم چون به عقیده من نویسنده هر حرفی که می‌خواهد بگوید در داستان‌­هایش آمده است. ولی مانند هر نویسنده‌ای دوست دارم کارهایم بیشتر خوانده شود و مردم آن‌ها را دوست داشته باشند. به عقیده من به مخاطب باید اجازه داده شود که سیر داستان‌نویسی را در پیش رو داشته باشد. خواننده باید بررسی کند  داستانی که می‌خواند صعودی بوده و یا نزولی؟ او باید دریابد چه نخی این داستان‌ها را به هم وصل می‌کند.
 
نویسنده کتاب «آدم­‌های اشتباهی» در ادامه افزود: به طور کلی تخصص من در نوشتن داستان کوتاه است. هرچند نوشتن رمان را هم به تازگی شروع کرده‌ام، ولی به نوشتن داستان کوتاه وفادار هستم. احساس می‌کنم نسبت به داستان کوتاه به عنوان یک کارهنری کم لطفی شده است. از هر نظر که در نظر بگیریم «داستان کوتاه مناسب زمان حال ماست» و جای خالی مجلات تخصصی در مورد داستان کوتاه که از نظر کمی و کیفی به داستان کوتاه بپردازد، بسیار حس می‌شود البته چند نشریه‌ای هست، اما خیلی کم است و مباحث آن ها، گستردگی لازم را ندارد.
 
در ادامه مجتبی گلستانی، منتقد حاضر در برنامه در خصوص کتاب«آدم­‌های اشتباهی» گفت: چیزی که در این مجموعه داستان برای من جذاب بود، تامل کردن درباره نوشتن و خواندن متن است.
 
 وی پس از خوانش بخشی از داستان «عنکبوت» این کتاب، عنوان کرد: داستان عنکبوت از نظر من یکی از داستان‌های منتخب این کتاب است؛ موضوع داستان عنکبوت درباره مردی است که مدت ده سال است داستان می‌نویسد و به انتها نمی‌رسد و مدام در یک چرخه تکراری طی طریق می‌کند. برخی کلیدواژه‌ها در این داستان وجود دارند که باید به آن‌ها توجه ویژه کرد؛ اینکه همیشه از مرگ دیگران می‌نویسد! این داستان در مورد کسی است که سعی و تلاش می‌کند تا مطلبی در مورد گذشتگان و همه کسانی که قبلا وجود داشتند و الان در این دنیا نیستند، بنویسد. این داستان تاملی روانکاوانه در خصوص  نوشتن با مرگ است.

نفیسه مرادی، منتقد دیگر این برنامه در ادامه سخنان مجتبی گلستانی تصریح کرد: به هرکدام از داستان‌های شیوا مقانلو می‌توان از منظری پرداخت؛ اما صحبتی که در مورد این مجموعه می‌توان کرد، حلقه رابطی است که در داستان‌های این کتاب وجود دارد و این حلقه­ رابط در اسم این کتاب نهفته و نمود پیدا کرده است.
 
مرادی افزود: آدم­‌های اشتباهی آن عنصر نابجایی است که تقریبا در تمام داستان‌ها می‌توانیم ببینیم. شخصیت‌هایی که در موقعیت‌های نابجا با کنش‌ها، رفتارها و در مکان‌های نابه‌جا قرار گرفته‌اند و به دلیل همین نابجایی مدام در حال چالش با آن موقعیت هستند و تلاش می‌کنند تا از این موقعیت خارج شوند که در برخی از داستان‌ها موفق می‌شوند بر آن غلبه کنند و تصمیم خودشان را بگیرند و در برخی موارد نیز مغلوب می‌شوند.
 
وی در جمع‌بندی نظرات خود در خصوص کتاب آدم‌های اشتباهی گفت: مشخصه اصلی این کتاب در واقع هراس و تقابلی است که بین انسان و طبیعت است. بحث هراس و رابطه آن با دنیای امروز آنقدر جدی است که می‌شود از این منظر به تمام داستان‌ها پرداخت. هراس انگیزی داستان‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که در بیشتر داستان‌ها در نیمه دوم داستان درباره شخصیت‌ها چرخش موقعیت می‌بینیم؛ یعنی با خواندن داستان در ابتدا مسیری را حدس می‌زنیم ولی در ادامه داستان آن مسیر حدس زده خواننده نیست و با چرخش ناگهانی موقعیت روبرو می‌شود و شوک خاصی بر خواننده وارد می‌کند.

در پایان این نشست ادبی، شیوا مقانلو به سوالات مخاطبان پاسخ گفت و از حضور آنان قدردانی کرد.

علاقه‌مندان به شرکت در چهارشنبه‌های کتاب فردوس که با حضور نویسندگان نام آشنای کشور برگزار می‌شود، می‌توانند تا پایان فصل تابستان طی روزهای چهارشنبه ساعت ۱۷ تا ۱۹ به فرهنگ‌سرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۴۴۰۸۱۰۴۳تماس بگیرند.

نظر شما