دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۶
کد خبر: ۹۴۴۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
نگارخانه لاله با بیش از دو دهه فعالیت و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به صورت مداوم و متنوع هنرمندان بسیاری را به سوی خود کشانده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نزدیکی موزه هنرهای معاصر که پاتوق بسیاری از اهالی هنر است، نگارخانه‌ای با نام لاله در بوستان لاله واقع شده است که توانسته شهرت خوبی پیدا کند. نگارخانه لاله با سابقه بیش از دو دهه فعالیت تبدیل به پاتوقی برای هنرمندان شده است تا آثار هنرمندان شهر، کشور و حتی در سطح بین‌المللی را به نمایش بگذارد. 

نگارخانه‌ها به عنوان نهادی تاثیرگذار در عرصه هنرهای تجسمی معاصر ایران تغییرات زیادی را از سر گذرانده‌اند. این نهاد فرهنگی که پیشتر با نگاهی صرفا فرهنگی به معرفی و نمایش آثار هنرمندان می‌پرداخت امروزه به موازات گسترش تکنولوژی ارتباطات و شبکه اینترنت، چشم‌اندازی فراتر برای خود ترسیم کرده است. چرا که حالا هنرمندان می‌توانند ساده‌تر از گذشته و از طریق اینترنت آثار خود را به نمایش بگذارند و چه بسا موفق‌تر از گذشته به دیگران معرفی کنند. پس نگارخانه‌ها موظف‌اند جدی‌تر از گذشته فعالیت خود را ادامه دهند و از به نمایش گذاشتن و معرفی صرف آثار فراتر روند. 
 
معرفی فعالیت‌های نگارخانه لاله////////
 
نگارخانه لاله از فعالان عرصه اقتصاد هنر

موضوعی که امروزه نیاز به پرداختن به آن بسیار احساس می‌شود، مقوله گسترش اقتصاد هنر است که آسودگی خاطر هنرمندان و همچنین مخاطبان هنر را در پی خواهد داشت. از این‌رو برخی از نگارخانه‌های خصوصی به خصوص در شهر تهران با چرخش نگاه خود به مقوله اقتصاد هنر، حرفه‌ای‌تر به موضوع گالری‌داری پرداخته و به عنوان حامی هنرمندان ظاهر شده و ایفای نقش می‌کنند. نگارخانه‌های دولتی نیز به همین ترتیب به ایفای رسالت فرهنگی خود در قبال هنر و جامعه می‌پردازند.

نگارخانه لاله نيز که وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است از نگارخانه‌هایی است که در طول دوران فعالیت خود به مقوله اقتصاد هنر بسیار توجه کرده و همچنین اهداف متعدد دیگری را نیز مد نظر داشته است. این نگارخانه در قالب نمایشگاه‌های گروهی، نشست‌های تخصصی هنر، کارگاه‌های هنری و ... ارتقای سطح فرهنگ و هنر ملی اسلامی، رونق بخشی به اقتصاد هنر، ارتقای ذائقه بصری شهروندان، بسترسازی برای معرفی هنرمندان خلاق و تعامل هنری در سطوح ملی و بين المللی در نظر داشته است. عرضه و تبادل آثار هنری و ارتباط با هنرمندان پیشکسوت و صاحب نظر از اولویت‌های دیگر این نگارخانه است. 
 
این نگارخانه برگزاری نمایشگاه‌های گروهی از آثار استادان، هنرمندان پيشکسوت و جوان را در اولویت خود دارد. چند وقتی است که برگزاری نمایشگاه‌های گروهی تصویرسازی نیز جایگاه ویژه‌ای در این نگارخانه به خود اختصاص داده است. در کنار برگزاری نمایشگاه اجرای نشست‌های تخصصی هنر و کارگاه‌های هنری با حضور کارشناسان و استادان نیز در طول برگزاری برخی نمایشگاه‌ها نیز مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. 

معرفی فعالیت‌های نگارخانه لاله////////

نمایشگاه فروش آثار هنری

نمایشگاه‌های فروش فصلی (اکسپو) آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران از دیگر برنامه‌های متداول این نگارخانه است که تاکنون شش دوره خود را پشت سر گذاشته است و با استقبال بالای هنرمندان و همچنین مخاطبان رو به رو شده است. نگارخانه لاله این رویداد سالانه را در راستاي رونق بخشي به اقتصاد هنر و تقويت بنيان‌های هنری شهر برنامه ریزی کرده تا ضمن عرضه آثار هنرمندان شاخص پیشکسوت و نوظهور، با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از بهای واقعی، به سهم خود گام‌هايي براي تقويت بازار هنر معاصر بردارد. در« ششمين نمايشگاه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ايران» در سال گذشته که با مشارکت ۷۹ هنرمند برگزار شد، بيش از ۲۰۰ اثر تجسمي در قالب نقاشي، طراحی و چاپ دستی با نگاه‌های مدرن و معاصر ارائه شده که در يک نگاه می‌توان آثار منتخبي از هنرمندان هشت دهه را مرور کرد.

نمایشگاه تبادل چاپ دستی

چاپ دستی از مقولاتی است که در بسترهای تاریخی آن در ایران، شاهد تحولات زیادی هستیم. در دهه‌های اخیر نیز چاپ دستی با توجه به هموار شدن راه‌های دستیابی به امکانات و ابزارهای آن، افزایش کارگاه‌های چاپ دستی در دانشگاه‌ها و مراکز هنری، رشد روزافزونی داشته است. همچنین درخشش هنرمندان ایرانی در رویدادهای معتبر چاپ در عرصه جهانی، بر تعداد علاقه‌مندان آن افزوده است و بسیاری از هنرمندان، با تمرکز بر جذابیت‌های تکنیکی و زیبایی‌شناسانه چاپ، آن را به عنوان مدیوم اصلی بیان هنری و رویکردهای ذهنی خود برگزیده‌اند. اما این رشته هنری همچنان از نظر‌ها دور مانده و نهاد‌ها و گالری‌های اندکی به ارائه آثار چاپ دستی پرداخته‌اند. از این رو نگارخانه لاله در سال‌های اخیر با نگاهی ویژه به این قالب هنری، سعی در بسترسازی برای گسترش ظرفیت‌های هنری آن داشته و در این راستا، سالانه تبادل چاپ دستی (کارت پستال) را برنامه‌ریزی و ساماندهی کرده است که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده است.

معرفی فعالیت‌های نگارخانه لاله

برنامه‌های دیگر نگارخانه لاله

برگزاری هفت دوره نمایشگاه سالانه شاهنامه فردوسی، برگزاری پنج دوره نمایشگاه‌های سالانه هنر معاصر استان‌های ایران و برگزاری چهار دوره نمایشگاه مروری بر تصویرسازی‌های ملل (آلمان،بلونیا، براتیسلاوا و مصوران برجسته ایتالیا) از دیگر فعالیت‌های برجسته و مداوم این نگارخانه است.

نمایشگاه‌های موضوعی و ادواری که بنا بر اهداف سازمان فرهنگی هنری تعیین می‌شود نیز از دیگر نمایشگاه‌های روتین این نگارخانه است. بسترسازی برای تبادل آثار هنرمندان و تجربیات حرفه‌ای با یکدیگر، توجه به تجربیات هنرمندان خارج از پایتخت و بسترسازی برای معرفی آثارشان نیز در ادامه فعالیت‌های نگارخانه لاله است. 

نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد و شماره تلفن: ۸۸۹۶۰۴۹۲ آماده پاسخگویی به مخاطبان است.

گزارش از: نجمه تاجیک

نظر شما