شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۲
کد خبر: ۹۴۷۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
محمدرضا فهمیزی این روزها آخرین مراحل آماده سازی مستندی درباره خانه موزه بازار با عنوان «قلب تهران: خانه سلطان بیگم» را پشت سر می‌گذارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فیلم مستند داستانی «قلب تهران: خانه سلطان بیگم» که روایت‌گر تاریخچه ساختمان کنونی خانه موزه بازار است و با هدف شناخت بیشتر میراث فرهنگی آثار و ابنیه تاریخی منطقه ساخته شده است وارد مرحله تدوین شد.
 
این فیلم داستان یک دختر دانشجوی رشته مرمت را روایت می‌کند که برای پروژه عملی یکی از درس های دانشگاهی خود، این خانه را برای تحقیق و مطالعه انتخاب می‌کند و از این راه، بیننده با تاریخچه این خانه قدیمی قاجاری از زبان آخرین کسانی که در این خانه زندگی کرده‌اند، همسایگان قدیمی و کارشناسان و تهران شناسانی همچون استاد عبدالله انوار و نیز مرمت‌گران این ساختمان آشنا می‌شوند.
 
خانه فرهنگ و کتابخانه بازار از مجموعه‌های فرهنگی و هنری زير نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به حساب می‌آيد و از سال ۸۵ در يکی از ساختمان‌های کهنسال محله قديمي بازار کارش را شروع کرده و تا قبل از اين، با نام «کتابخانه ناصر خسرو» فعاليت مي‌کرد. کتابخانه بازار واقع در خانه فرهنگ بازار، به انتخاب فدراسيون بين‌المللي انجمن‌ها و مؤسسه‌های کتابداری در فهرست ۱۰۰۱ کتابخانه ديدنی جهان قرار دارد. 
 
مستند «قلب تهران: خانه سلطان بیگم» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا فهمیزی و تهیه‌کنندگی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ و فرهنگ‌سرای عترت این روزها در حال تدوین است. دیگر عوامل این مستند عبارتند از مدیر تولید: سیدعلیرضا فاطمیان‌پور بازیگر: روناک زمانی، تصویربردار: عماد عبدالحی، مشاور کارگردان: سعید گل‌اندامی تدوین: بهمن داداشی، طراح صحنه و لباس: ماهناز نیاسان، دستیار کارگردان: معصومه رجبی و دستیار تصویربردار: مصطفی ساجدی.

عکسی از سلطان بیگم شجاعی
حیاط عمارت خانه فرهنگ بازار
سر در خانه فرهگ بازار
نمایی از فضای داخلی این عمارت

نظر شما