سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۶
کد خبر: ۹۴۸۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
نخستین کانون نویسندگی «قلم اولی‌ها» با هدف کشف استعداد نویسندگی در علاقه‌مندان و پرورش نویسندگان خلاق، به همت مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در حال برگزاری است.
«اتاق آبی» برای قلم اولی‌هابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین کانون نویسندگی «قلم اولی‌ها» این روزها با حضور ۳۵ نفر از شهروندان علاقه‌مند و مستعد در حوزه نویسندگی به همت مدیریت امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری در فرهنگ‌سرای شفق برگزار می‌شود. افرادی که بناست با حضور در این کلاس‌ها فنون داستان‌نویسی را بیاموزند و نخستین اثر خود را در پایان کلاس منتشر کنند.

قصه از کجا شروع شد
سومین جشنواره تابستانی سازمان فرهنگی هنری، تفاوت عمده‌ای با سال‌های گذشته داشت و آن هم پررنگ‌تر شدن برنامه‌هایی با هدف گسترش فرهنگ مطالعه بود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این تابستان، اجرای طرح «قلم اولی‌ها» بود. ایجاد کانونی برای پرورش استعداد  علاقه‌مندان به هنر نویسندگی، آن هم به طور رایگان. نخستین فراخوان این طرح همزمان با آغاز تابستان ۹۶ در سطح شهر تهران، کتابخانه‌ها، خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراهای زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر شد. تا اواسط مرداد ماه ۴۱۴ علاقه‌مند برای عضویت در این کانون ثبت‌نام کردند. از پنجشنبه ۲۸ مردادماه، به مدت پنج روز با حضور مجید قیصری و قاسمعلی فراست، علاقه‌مندان به حضور در این کلاس‌ها تعیین سطح شدند و در نهایت ۳۵ هنرجو جواز ورود به این کانون فرهنگی هنری را دریافت کردند.
 
«اتاق آبی» میزبان نویسندگان 
نخستین جلسه کانون «قلم اولی‌ها» دوشنبه چهارم شهریور ماه در «اتاق آبی» فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد. این کانون دو روز در هفته و در دو نوبت میزبان هنرجویان است. «مجید قیصری» نویسنده، فیلمنامه‌نویس و دانش‌آموخته رشته روانشناسی، برگزیده بیش از ۱۰ جایزه ایرانی و بین‌المللی و داور جشنواره‌های متعدد داستان‌نویسی، مدرس اصلی این دوره است. قیصری شنبه‌ هر هفته با علاقه‌مندان مشق نویسندگی می‌کند. کلاس سه‌شنبه‌ها اما هر هفته میزبان یکی از نویسندگان نامدار داستان کوتاه است. تاکنون شهریار عباسی، قاسمعلی فراست و ساسان ناطق نویسنده میهمان سه‌شنبه‌های کانون قلم اولی‌ها بوده‌اند و جواد جزینی، حسین فتاحی، محمدرضا بایرامی، علی اصغر عزتی پاک، بلقیس سلیمانی، زهرا زواریان و حسن شهسواری چهره‌های دیگری هستند که در این نشست‌ها حضور خواهند یافت.

از نقد تا ایده
آنچه که قیصری در این کارگاه پیش گرفته است، با آشنایی و نقد داستان کوتاه‌های برتر جهان همراه است. هنرجویان هر جلسه بر اساس تاریخ داستان کوتاه، داستانی را می‌خوانند و همزمان با آشنا شدن با یک نویسنده موثر بر تاریخ داستان کوتاه جهان، به نقد و بررسی آن می‌پردازند. محمد یکی از هنرجویان درباره این اتفاق عقیده دارد «یکی از جذابیت‌های این بخش این است که با نویسندگان دو قرن اخیر از تاریخ مختلف و از کشورهای متفاوت آشنا می‌شویم و با خواندن یک داستان کوتاه، نسبتا با سبک داستان نویسی آن‌ها آشنا می‌شویم و این موضوع می‌تواند بهانه خوبی باشد تا به خواندن دیگر آثار آنها تشویق شویم.» 

بخش مهمی از نشست‌های هر هفته به بیان ایده‌هایی برای خلق یک داستان کوتاه می‌گذرد. داستان‌هایی که قرار است در پایان کلاس در یک مجموعه گردآوری شود. نجمه درباره این اتفاق می‌گوید «چاپ شدن داستان در یک مجموعه می‌تواند به خودی خود جذاب باشد و به نظرم، برخی از هنرجویان که پیش از این کلاس‌های داستان نویسی متعددی را پشت سر گذاشته‌اند به بهانه چاپ اثرشان یا مدرک معتبری که این کانون به هنرجویان اعطا می‌کند، تصمیم به شرکت در کلاس گرفته‌اند. به نظر من هم برگزاری یک مجموعه نشست با کارویژه خلق یک اثر می‌تواند، شرکت کننده را هدف‌مند جلو ببرد».
 
«قلم اولی‌ها» قدم اول برای یک راه دنباله‌دار
محمدحسین صداقت‌فر مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برگزاری این نشست‌ها توضیح داد: برنامه پویش کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری سالها بود که برگزار می‌شد، اما «قلم اولی‌ها» از ابتدای تابستان ۹۶ به این برنامه‌ها اضافه شد. «قلم اولی‌ها» قدم اول برای یک راه دنباله‌دار است و امیدواریم این اتفاق با تلاش هنرجویان مستعد این دوره، هم به خلق یک اثر قابل دفاع بیانجامد و هم ما را برای ادامه این روند، مشتاق‌تر کند.
 
نخستین کانون نویسندگی «قلم اولی‌ها» با هدف کشف استعداد نویسندگی در علاقه‌مندان و پرورش نویسندگان خلاق، به همت مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تا سی‌ام آذرماه در فرهنگ‌سرای شفق در حال برگزاری است.
نظر شما