سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۶
کد خبر: ۹۵۱۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
در نشست صداقت رسانه‌ای انجام شد
رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در نشست صداقت رسانه‌ای گفت: یکی از مباحث بسیار مهم در بحث رسانه، عوامل شکل‌گیری دروغ رسانه‌ای و عدم وجود صداقت رسانه‌ای است که می‌توان پراکندگی شتاب در انعکاس سخن، عادت به پرگویی و هرزگویی، حب و بغض شخصی، فعالیت حزبی و وجود تعصبات حسی و اهداف سوء و غیر الهی را بیان کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست صداقت رسانه‌ای هشتم آبان‌ماه با حضور بهزاد تیمورپور، رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در غرفه خبرگزاری بین‌المللی ایکنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

تیمورپور در ابتدا گفت: مدت‌هاست که ما اهالی رسانه با مسئله نبود صداقت و شفافیت رسانه‌ای درگیریم؛ به گونه‌ای که اولین بار در فرهنگ‌سرای رسانه آقای صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درخواست جدی را در جهت اصلاح این مشکل را داشت. هیچ محتوایی راجع به صداقت رسانه‌ای در فضای اینترنتی وجود ندارد، البته این موضوع نشان از نبود دغدغه کافی در جهت آشنا کردن اهالی رسانه با مسائل اصولی صداقت است.

وی ادامه داد: یکی از مباحث بسیار مهم در این موضوع پرداختن به عوامل شکل‌گیری دروغ رسانه‌ای و عدم وجود صداقت رسانه‌ای است که بنده عواملی زیاد از جمله: پراکندگی و شتاب در انعکاس سخن، عادت به پرگویی و هرزگویی، حب و بغض شخصی، فعالیت حزبی و وجود تعصبات حسی و اهداف سوء و غیر الهی را موثرترین عامل‌ها می‌دانم.

تیمورپور افزود: موضوع بعدی نتایجی است که به واسطه نبود صداقت رسانه‌ای در کشور به وجود می‌آید. اولین اثر اینکه نبود این نوع صداقت سبب خیانت و بی‌اعتمادی در جامعه به تولیدکننده محتوا و خبر خواهد شد و اثرات دیگر به ترتیب از بین رفتن روابط سازنده و پویا در جامعه، ایجاد ناامنی و پریشانی روحی، دلهره در روابط اجتماعی و روی آوردن رسانه‌های بیگانه است.

این کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: در نکته روی آوردن مردم به رسانه‌های بیگانه که به دنبال منافع خود هستند، این مسئله بستر مناسبی را جهت تحقق چشم‌داشت‌های آنان فراهم می‌آورد، به گونه‌ای که زحمات آنان برای ورود به رسانه‌های انقلابی به مراتب آسان‌تر می‌شود. در روایات گوناگون مخصوصاً در بیان امام علی (ع) بیان شده بهترین سیاست صداقت است، حال جهت فراهم شدن این صداقت، خبرنگاران باید آشنایی لازم داشته باشند، یکی از مصادیق مهم در حوزه صداقت رسانه‌ای، موضوع کتابخوانی است، زیرا در آمارهای مختلف بیان شده میزان آمار مطالعه ایرانی‌ها در طول روز به ۱۰ دقیقه می‌رسد، اما وقتی به آمارهای دقیق‌تر مراجعه می‌کنیم می‌فهمیم که آمار ارائه‌شده کاملاً اشتباه است و این نوع اطلاعات ارائه کردن به مسئله شتاب در ارسال خبر و پراکندگی آن باز می‌گردد.

رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در پایان گفت: اگر مسئله صداقت رسانه‌ای به خوبی شناخته و اجرا شود سبب برنامه‌ریزی مدیران در آینده کشور خواهد شد، ولی این موضوع در کشور به خوبی وجود ندارد. تا جایی که پژوهشگاه‌ها از چنین آمار پوچی پیروی کرده‌اند، پس چون اطلاعات صحیح نیست این موضوع اثرات بدی را در آینده ایجاد خواهد کرد، نقش صداقت رسانه‌ای در تحکیم اسلام و ایران مسئله‌ای قابل حل است و نکته پایانی موضوع تولید محتواست که متأسفانه وجود آن در جامعه قابل لمس نیست، زیرا بسیاری از مردم این محتواها را از کانال‌های تلگرامی کسب می‌کنند و به بیشتر این اطلاعات دقت کافی ندارند و این موضوع خطر بزرگی است که ساختار رسانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و باید بدانیم اگر در مسائل روز به خوبی ورود کنیم، بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری حل خواهد شد.
منبع: ایکنا
نظر شما