دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۹۶۷۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
همایش موسیقی عاشیقلار با عنوان «خسته قاسم» یکشنبه ۶ اسفند در فرهنگ‌سرای اشراق برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ همایش موسیقی عاشیقلار به مناسبت بزرگداشت خسته قاسم و با مشارکت خانه ایران عاشیقلار با هدف شناخت و وضوح تبيين انديشه‌های والا و بينش‌های اجتماعی، فلسفی و هنری در ادبیات عاشیقی، یکشنبه ۶ اسفند ساعت ۱۷ در سالن سینمای فرهنگ‌سرای اشراق برگزار می‌شود.

در این همایش علاوه بر اجرای موسیقی زنده عاشیقلاری از ده‌ها استاد عاشیقلار از جمله؛ عاشیق احترام گوزلی، عاشیق جعفرگوزلی، عاشیق جعفر محرمی، عاشیق صفر حنیفه زاده، عاشیق عارف حمیدی و عاشیق مظفر تجلیل و تقدیر نامه و دیپلم افتخار به رسم یادبود اهدا می‌شود.

ادبيات عاشيقی در قرن دهــم هجری به اوج تكامل خود رسید و نهضت شاه ختائـی زمـيـنه را برای رشـد و بالـنـدگـی اين ادبـيـات فــراهـم آورد و شاعران مردمی تحت عنوان «عاشيقلار» مورد حمايت قرار گرفتند و ده‌ها عاشيق پا به عرصه نهادند كه از جمله­ اين شاعران می‌توان عاشيق قوربانی و عاشيـــق امانی را نام برد. 

در تداوم اين نهضت در سده‌های بعدی نيز عاشيق‌های بزرگی وارد عرصه شدند از جمله عاشيق عباس توفارقانلی و در ادامه به ديگر عاشيق برجسته آذربايجان، خسته قاسم بر می‌خوريم. در اشعار اين شاعر والامقام مي‌­توان به وضوح تبيين انديشه‌های والا و بينش‌های اجتماعی، فلسفی و هنری را مشاهده كرد.

فلسفه­ عشق و حيات الهی و نور فناناپذير برخاسته از دنيای معنوی شاعر در بيت بيت اشعار او ترنم می‌گردد و مرده ريگ ميراث ادبی ـ فرهنگی وی، گنجينه­ ای ارزشمند برای تاريخ ادبيات آذربايجان محسوب می‌­شود.

خسته قاسم، عاشيقی تحصيل كرده، روزگار ديده و اهل فكر و انديشه است كه در ادبيات شفاهی مردم آذربايجان، جای خاصی را گرفته است. 

وی به سال۱۰۸۱ هجری شمسی در تيكمه داش ـ ۷۸ كيلومتری تبريز به دنيا آمد. او دوران كودكی را در روستاي تيكمه داش گذرانده و تحصيلات سنتی را در نزد مكتب ملا به پايان برد و برای ادامه­ تحصيل به اردبيل رفته و در مسجد شيخ صفی تحصيل كرده و از همان سال‌ها نيز به آفرينش ادبی ـ هنری پرداخته است. بعد از اتمام تحصيل در اردبيل، براي تكميل درس فقاهت به شهر قم و سپس نجف می‌رود و ۱۴ سال تمام در عتبات عاليات تحصيل كرده و سپس به وطن خويش بر می‌گردد. 

خسته قاسم به راهنمایی و ارشاد مردم خويش همت گماشت تا اينكه در سال ۱۱۵۷ هجری شمسی در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت و در زادگاه خود تيكمه داش دفن شد. 

علاقه‌مندان به موسیقی برای شرکت در این همایش می‌توانند یکشنبه ۶ اسفند ساعت ۱۷ به نشانی: فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره، فرهنگ‌سرای اشراق مراجعه کنند.

نظر شما