کد خبر: ۱۰۹۱۷۱

عضو هیئت‌داوران جشنواره «روایت شیدایی»:

عکس‌های «روایت شیدایی» اسنادی برای نسل‌های آینده می‌شود

رسول اولیازاده عضو هیئت‌داوران بخش عکس جشنواره «روایت شیدایی» گفت: محرم امسال با کرونا خاص‌تر شده است و عکس‌هایی که از آن تهیه می‌شود، می‌تواند اسنادی برای نسل‌های بعدی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، سوگواره مجازی «روایت شیدایی» در دو بخش عکس و فیلم کوتاه به همت فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود.
 
رسول اولیازاده از عکاسان باسابقه کشور و عضو هیئت‌داوران بخش عکس این جشنواره در گفت‌وگویی با اشاره به نقش هنر در بازنمایی واقعه کربلا گفت: در مورد واقعه کربلا اتفاق بسیار خوبی در کشورمان رخ داده که در سال‌های اخیر در حال همه‌گیری و جهانی‌شدن است. آن اتفاق این است که عاشورا را با هنر ماندگار کرده‌ایم. از گذشته هنرهایی مثل تعزیه، پرده‌خوانی و... وجود داشته که همگی باعث ماندگاری عاشورا شده است. 

وی در خصوص نقش هنر عکاسی در ماندگاری حماسه عاشورا و عزاداری مردم گفت: در چند سال اخیر، با استفاده از هنر عکاسی، تصاویری از عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را ثبت و ضبط می‌کنیم که می‌تواند اسناد تاریخی مهمی به شمار رود. در حقیقت اگر پژوهشگری ۵۰ سال آینده بخواهد درباره عزاداری عاشورا در کشورمان تحقیق کند، با استفاده از این عکس‌های موجود می‌تواند کار بزرگی انجام دهد. از همین روی، وقتی جشنواره عکاسی برگزار می‌کنیم تنها به امروز فکر نمی‌کنیم، بلکه ۱۰۰ سال آینده را می‌بینیم. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد بداند مراسم عزاداری امام حسین(ع) در زمان همه‌گیری ویروس کرونا چگونه برگزار شد می‌تواند به این منابع رجوع کند. در حقیقت برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود عکس‌ها برای ده‌ها سال بعد ماندگار شده و اسنادی تاریخی به شمار رود.

این عکاس باسابقه افزود: روایت شیدایی نام بسیار خوبی برای این جشنواره است؛ از این منظر که همانند ایشان که با اخلاص فراوان در راه خدا قیام کرد و جانش را از دست داد، ما هم عاشقانه و با شیدایی به روایت آن می‌پردازیم. درست است که خطراتی به دلیل ویروس کرونا وجود دارد اما با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان این مراسم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کرد. امیدوارم هنرمندان ما بتوانند با انتخاب بهترین سوژه‌ها محرم خاص امسال را ماندگار کنند و از قاب تصاویر به آیندگان ارائه دهند.
 
وی با تاکید بر ویژگی عکس‌هایی که در این جشنواره می‌توانند امتیاز بیشتری کسب کنند، گفت: انتظار اصلی از عکاسان این است که تصویرگر مؤلف باشند نه تصویرگر مستند. یک زمان هست که با عکاسی از بخش‌های مختلف شهر مستندسازی می‌کنید، اما چه بهتر است که در عین مستندسازی مؤلف و خلق‌کننده هم بود. به نظرم هنرمندی تاثیرگذار و جهت‌ده است که مؤلف بودن را در کار خود مورد توجه قرار دهد. چنین هنرمندی باید مطالعه کند و دقت بیشتری به خرج دهد تا شیدایی جامعه نسبت به امام حسین(ع) را در عکس‌هایش جلوه دهد. چنین تصاویری بهتر هم می‌تواند بر مخاطب و بیننده خود تاثیرگذار باشد. 
گزارش خطا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو

آغاز پویش «هر ایرانی یک صندوق صدقه الکترونیکی»

آغاز ثبت‌نام جشنواره تابستانه «نو+جوانه‌ها» در تهران

«زن و بچه» سعید روستایی پروانه نمایش گرفت

چهارمین نشست کانون پیشگامان ظهور با موضوع امام زمان(عج) در فرهنگسرای عطار نیشابوری

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «روح الله» منتشر شد

شاعران در بیعت با شهید غیرت سرودند؛ «قصه جریحه‌دار» میراث‌دار خون شهید

بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در روز ارتحال امام(ره) رایگان است

پنجاه و ششمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «انقلاب به افق قلب‌ها»

دومین جشنواره گلابگیری فرهنگسرای معرفت

آموزش نمایش خلاق کودک و نوجوان در فرهنگسرای ارسباران

دوره تربیت ژورنالیست سینما و تلویزیون برگزار می‌شود

جلسات هفتگی «مثنوی‌خوانی» در فرهنگسرای ابن سینا

آغاز دوبله «آن‌شرلی» با نصرالله مدقالچی و مریم شیرزاد

اعتراض هنرمندان ۴۲ کشور جهان به جنایات رژیم صهیونیستی با زبان هنر