یادداشت
تفکر خلاق در اجرایی شدن درآمدهای پایدار
امیرعباس مفرد
حکومت محلی در ایران دوران گذار خود را از مدیریت شهری متمرکز و دولت گر به سمت مدیریت شهری مشارکتی و تعامل گر تا حدودی طی کرده است. از نشانههای مدیریت مشارکتی شهری تهران میتوان به شکلگیری شورایاریها در مقیاس ۳۵۵ محله شهری و طرح ناحیه محوری در ۱۲۳ ناحیه شهری تهران نام برد.
حکومت محلی در طول چند سال گذشته وارد مرحله جدیدی از اثرگذاری و اثرپذیری در سه سطح محلی، ملی و فراملی شده است. از دیگر تحولات آینده میتوان به نقش سازمانهای مردمنهاد و حوزههای مربوط به دیپلماسی شهری اشاره کرد. به هر صورت دیپلماسی شهری به ویژه در مقیاس کلانشهری وارد مرحله جدیدی از تحولات خود شده است. در چنین فضایی مدیریت شهری نیز به تجدید ساختار سازمانی، دستورالعملها و مأموریتهای خود سخت نیازمند است.
ویروس کرونا سبب شده تا شهرداری تهران به عنوان یکی از سازمانهای پیشتاز مبارزه با کرونا، زیان و آسیب ببیند و بیش از گذشته نیازمند افزایش درآمدها، خصوصاً درآمد پایدار از محل امکانات و ظرفیتهای موجود خود باشد که نقش تفکر خلاق در اجرایی شدن درآمدهای پایدار با مشارکت، همافزایی و توسعه مدیریت مشارکتی با گروههای مرجع و بخش خصوصی حائز اهمیت است.
درآمد پایدار عبارت است از: «حداکثر درآمد قابل دسترس در یک دوره زمانی با تضمین ایجاد همان سطح درآمد در دوره آینده با فرض محدودیتهای منابع، نیروی کار، سرمایههای تولیدی توسط بشر و سرمایههای طبیعی». بنابراین درآمد ارتباط مستقیمی به سطح تولید دارد که به انسان و همچنین به سرمایههای طبیعی نیز وابسته است. درآمدهای پایدار باید از دو خصیصه تداوم پذیری و حفظ کیفی محیط شهری برخوردار باشد.
به صورت کلی و بر اساس مبانی درآمدی از شهرداریها میتوان استدلال کرد که درآمد پایدار به درآمدهایی گفته میشود که دارای پنج ویژگی باشد:
۱) منبع آن از بین رفتنی نباشد.
۲) با از بین رفتن آن جایگزینی داشته باشد.
۳) به طور پیوسته قابل وصول باشد.
۴) در دورههای مالی مختلف نوسان شدید نداشته باشد.
۵) همراه با افزایش هزینهها افزایش یابد.
۶) موجب آسیب رساندن به توسعه شهری نشود.
و ذکر این نکته به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار بسیار مهم است:
با توجه به ارزش علائم تجاری و مالکیت معنوی و اهمیتی که ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک سازمان، نهاد، مرکز، برنامه، طرح یا یک محصول در بازار و برای مشتریان و علاقهمندان و ذینفعان داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط یا عرصههای فعالیتهای فرهنگی هنری به ثبت رسیده باشد، بسیار ضروری است. تفویض اجازه استفاده از یک حقوق مالکیت معنوی، علامت تجاری و... ثبتشده به سازمانها، مؤسسات، شرکتهای ثالث و افراد بسیار آسانتر است و در نتیجه میتواند به عنوان منابع درآمدزایی منظور شود.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
هفتاد و هشتمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «گیر سهپیچ به نویسندهها»
اجرای نمایش «آفِلین» در فرهنگسرای ولاء
سنتور کودک رونمایی شد؛ شرح یک تجربه با عشق
نمایش و نقد فیلم «بندباز» در فرهنگسرای ارسباران
چالش بیتفاوتی کارمندان فرهنگی به سینما به عنوان یک رسانه تأثیرگذار- محمد فرجزاده
داوران بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر «شهر» معرفی شدند
بانوان و ساز دف در دهههای اخیر- محسن سپهرپور
سومین محفل ادبی مهر در خانهموزه دکتر علی شریعتی
شهر روی پرده؛ نهمین جشنواره فیلم شهر با محوریت فیلمنامههای شهری آغاز میشود
انتشار فراخوان چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ۶ بخش
اعلام اسامی آثار مستند نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر
معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی جشنواره فیلم شهر
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۴
سینمای ایران از سایکودرام میترسد؛ «لاکپشت» خلاف جریان است
کارگاه تخصصی آموزش شعر کودک و نوجوان در باغ کتاب برگزار میشود
رویداد دانشآموزی «لوکیشن ۲» در فرهنگسرای ولاء
گروه موسیقی «سپهر آذر» و «ضربآهنگ رسا» در شب موسیقی ارسباران
ورکشاپ نقاشی «درخت پاییزی» در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید
اعلام اسامی آثار کوتاه داستانی نهمین جشنواره فیلم شهر
نمایشگاه آثار حجمی «پازل من کامل است» در نگارخانه فرهنگسرای ابنسینا
حضور «رابین هود» از ۲۰ آبان در تالار وحدت
مستانه مهاجر و علی اوجی از جشنواره فیلم شهر حکم گرفتند
اکران یک فیلم با چاشنی انفجار
«جادوی کلمات» ویژهی نوجوانان علاقمند به نویسندگی در کتابخانه علامه جعفری
پوستر سیوسومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر شد