کد خبر: ۱۱۳۸۰۹

ساماندهي سيما و منظرشهري

دکتر حمید رزاقی

 ساماندهي سيما و منظرشهريدر دنياي معاصر بسياري از مشكلات كلان شهرها فقط در تراکم جمعيت، افزايش ترافيك، مشکلات و مسايل اقتصادي و نابساماني هاي زيست محيطي خلاصه نمي شود. بلكه رشد اغتشاش بصري، بيگانگي و ناهمگوني در فضاي دیداری شهر و وجود چشم اندازهاي ملال آور، كسالت بار و ناخوشايند در گسترش فشارهاي روحي و رواني بر شهرنشينان، رشد انواع ناهنجاري هاي رفتاري و كاهش كيفيت محيط زندگي شهري، نقش منفی داشته و پيامدهاي غيرقابل انكاري  را از منظر فرهنگی و اجتماعی  برجاي می گذارد.

 در کشور ايران بيش از چند دهه از رشد شتابان و ناهمگون شهر و شهرنشيني مي گذرد. اين گسترش بي ضابطه ناشی از روند توسعه ناموزون،  انواعي از بدقوارگي و آشفتگي در سيما و مناظر شهري به ويژه در كلان شهرها را در پي داشته است. در این روند شتابناک، سيما و منظر شهري نه تنها در کلان شهر تهران به عنوان یک بزرگ سر شهری كه در بيشتر شهرهاي ايران كمتر مورد توجه و برنامه ریزی  قرار گرفته است؛ به گونه اي كه هر روز در گذر از معابر شهری و با نگاهي به کالبدها و سازه های ریز و درشت  مي توان پريشان حالي و بهم ریختگی سيماي شهري را به روشني مشاهده و احساس كرد، به وجهی که هویت شکلی و فرمی شهرها به طور فزاینده دچار اختلال بصری و دیداری شده است.

 ناهماهنگي  و عدم توازن بين ابعاد و ارتفاع ساختمان ها، استفاده از الگوهاي طراحي و مصالح و رنگ معابر به صورت متشتت و ناهمگون و نماهاي ساختماني مغشوش و ناهمخوان با يكديگر از جمله مصاديق  این از ریخت افتادگی است كه چهره اي نازيبا و آشفته به بسياري از شهرها داده است و اين چنين شهرهايي را با نا آراستگی، ناهماهنگی و ناموزونی در ذهنیت دیداری شهروندان ایجاد كرده است.  به طوری که در اغلب كلان شهرها  نمی توان چندان از آرامش بصري، روح نوازي، خاطره بصري، احساس تعلق و دلبستگي، خوانايي شهري و فضا آرايي شهري كه حس زندگي و تجربه زيبايي نشيني و زيبايي شناسي را در ميان شهروندان احياء و تقويت كند؛ سخن گفت. 

 الحاقات غيراصولي دودكش ها، كانال هاي كولر و سيستم هاي تهويه، حصاركشي بالكن ها و تغيير شكل خودسرانه فضاهاي عمومي موجود در نماي ساختمان ها و تبديل آن ها به انبار و بناهاي نيمه كاره، ساختمان هاي ناهمگون نسبت به  بافت هاي مجاور، افزايش نامتناسب حجم تبليغات محيطي و اگهی های تجاری، کم توجهي به شيوه هماهنگ آذين بندي و زيباسازي شهر، بسياري از شهرهاي ايران را با چشم اندازهايي آشفته و ملال آور مواجه كرده است.

 فقدان و يا نارسايي ضوابط مشخص براي كنترل كيفي نماي ساختمان ها در سال هاي گذشته و حاكميت فرهنگ بساز و بفروش، اعمال سليقه هاي مالك به دور از معماری زیبایی شناسانه به شهر و گاه استفاده از مصالح و مواد نامرغوب در ساخت و سازها، بخش قابل توجهي از ارزش ها و هنجارهای بصري در فضاي شهر را مخدوش کرده و كيفيت بدنه و مناظر شهري را تنزل داده است. استفاده از رنگ هاي نامتجانس در كنار يكديگر، خانه هاي كوتاه و بلند با پنجره هاي بدقواره و شيشه هاي رنگ به رنگ بي هيچ تناسبي كنار هم چيده شده اند. فزایندگی پوسترها و برچسب هاي تبليغات تجاری گریزان از ارزش های بومی و نامأنوس با فرهنگ و هنر درون زاد از یک سو تا بلندترين ارتفاع تيرهاي چراغ برق  و پل های عابر پیاده  همه جا به چشم می آیند و از سوی دیگر وجود درب های فلزي و بد ترکیب ساختمان ها  و پارکینگ ها برديدگان وارد می شوند و در روح و روان شهروندان جاری می شوند و به نوعی  به ناهنجاری بصری  شهرها دامن می زنند.

 از اين جا و از اين زاويه است كه ضرورت ساماندهي سيما و منظرشهري از سوي متوليان و دست اندركاران  مدیریت شهری و با  مشاركت شهروندان در بهبود وضعیت بصری شهرها  بيش از پيش اهميت پیدا می کند. لذا به منظور كاهش و رفع اغتشاشات و بي ساماني هاي مورد اشاره در كلان شهرها از جمله کلان شهر تهران و به منظور ارتقاء و توسعه هويت و شهریت بصری با رهیافتی بومی و زيبايي شناختی در عرصه فضاي عمومي و افزايش كيفيت عيني و ذهني زندگي شهروندان، نياز به طراحي و تدوين اهداف و راهکارهای مشخص و مدون در حوزه ساماندهي سيما و منظر شهري هم از جنبه كالبدي و محيطي و هم از جنبه اجتماعي و فرهنگي، لازم و ضروري بوده و از اهميت ويژه اي در امر ارتقای  زیبایی شناسانه  و زیبایی آفرینی  در حوزه عناصر  و چشم انداز شهري برخوردار است. 

قبل از بیان اهداف و راهکارهای سیما و منظر شهری ذکر چند تعریف  ذیل لازم و ضروری به نظر می رسد:

•سیما و منظر شهری: در متون علم طراحي شهري اصطلاح سيماي شهر( city scape) معمولاً مترادف با منظر شهريTown scape)) به كار برده مي شود. در واقع همه عوامل و عناصري را كه مي توان با چشم مشاهده كرد به طوري كه تصويري از آن ذهن مجسم شود و در ذهن بماند سيماي شهري است و به همه ساختمان ها، خيابان ها و مكان هايي كه محيط شهري را ايجاد مي كنند منظرشهري اطلاق مي شود. بنابراين همه عناصر و عواملي كه در بدو ورود به محيط شهري مي بينيم و تمام آن چه در سطح افقي و عمودي شهر ديده مي شود سيما و منظر شهري هستند.

•چشم انداز شهري يا هويت بصري شهر: به تبلور و بازتاب ديداري حاكم بر شهر گفته مي شود كه نشان دهنده فرهنگ، تمايلات روحي و معنوي و كم و كيف حس زيبايي شناسي ساكنان آن شهر است.

•مبلمان شهري: مجموعه اي از تجهيزات و تسهيلاتي است كه كيفيت و كارايي زندگي را در شهر و فضاهاي شهري ارتقاء مي بخشد. مبلمان شهري به تجهيزاتي اطلاق مي شود كه براي خدمات رساني به مردم شهر جانمايي شده و در شهر نصب مي شوند و توانايي و ظرفيت فراواني براي تامين اهداف ساماندهي منظر شهر دارند. مبلمان شهري واجد كاركردهاي عمومي (برق رساني، آبرساني و ...)، اجتماعي و فرهنگي (معاشرت ،فراغت و ...)، خدماتي (روشنايي، بهداشت و ...)، ترافيكي ( تسهيل حركت، ايمني و ...) و زيبايي شناختي( هويت بخشي، منظرسازي و ...) هستند.

•تبليغات محيطي: عبارت است از ارائه و نمايش و ابلاغ هر نوع پيام با استفاده از ابزارهاي گوناگون بصري (رسانه هاي تبليغات محيطي) با اهداف بازرگاني، فرهنگي و اجتماعي كه توسط پيام دهنده در فضاهاي عمومي شهر در معرض ديد مخاطبان و گيرندگان پيام قرار مي گيرد.

•عناصر بصري شهر: تيرك هاي ايجاد فاصله و حريم، نرده ها، انواع سطل زباله، انواع نيمكت، حفاظ ها و تجهيزات نگهداري درختان، تابلوهاي تبليغاتي و اطلاع رساني، باجه هاي تلفن عمومي، صندوق هاي پست، لامپ هاي خياباني و سيستم هاي روشنايي، چراغ هاي راهنماي ترافيك، علايم راهنما، جدول هاي خياباني، سنگفرش  پياده روها و آسفالت خيابان ها، سرويس هاي بهداشتي عمومي، پاركينگ هاي طبقاتي، آنتن ها و پست هاي مخابراتي، سيستم هاي انتقال انرژي، ايستگاه هاي اتوبوس و مترو و تاكسي، وسايل بازي و ورزش، كيوسك هاي مطبوعات، گل فروشي ها، سازه ها و تزئينات موقت، پل هاي عابرپياده، تابلوهاي ادارات و فروشگاه ها و مغازه ها، تنديس مجسمه ها و ساير آثار هنري، آب نماها، نهرها، جوي ها، حوضچه ها و فواره ها، باغچه هاي خياباني، نماي ساختمان ها، انواع سايبان ها، بالكن ها و پشت بام ها، ديوارهاي شهري، ميادين و گذرگاه ها و غيره را  شامل مي شود.

با عنايت به لزوم ارتقای شهریتِ دیداری و زیبایی شناسانه و توسعه كيفيت سيما و منظر شهري و اثرات  و پیامدهای مثبت آن در حوزه سلامت بصری و روح وروان فردی و جمعی شهروندان و ضرورت مشاركت آن ها و مجموعه مديريت شهري در بهينه سازي چشم اندازها و هويت بصري شهر از حيث آرامش بصري، روح نوازي، خاطره بصري، احساس تعلق و هويت يابي، خوانايي و فضا آرايي شهري،  اهداف و راهکارهای ساماندهی سیما و منظر شهری به شرح ذیل طراحی و تدوین می شود.

اهداف كلان ساماندهي سيما و منظرشهري شامل:

- تقويت و ساماندهي معماري و شهرسازي بومی در سيما و منظرشهري.

- ارتقاي كيفيت محيط شهري (توسعه شرايط محيطي سلامت بصري شهروندان).

- ارتقاي كيفيت معماري شهر.

- ساماندهي و گسترش عرصه هاي عمومي و نيمه عمومي شهر.

- ايجاد و پرورش سرزندگي و نشاط در محيط شهري و پاسخ گويي به نيازهاي روحي و رواني و آرامش بصري شهروندان.

 - تقويت  شهریت و نشانه هاي هويتي خاص شهر.

- ساماندهي عناصر بصري، مبلمان و تجهيزات شهري متناسب با فرهنگ و تمايلات بومی و معنوي شهرنشينان.

- گسترش آرایش هارموني مطلوب فضاي ديداري شهر.

- بسط و تعميق حس و ذوق زيبايي شناختي شهروندان.

- بهبود و بازبيني كم و كيف تبليغات بصري و محيطي شهر.

در راستای اهداف فوق، راهبردهای ساماندهی سیما و منظر شهری به شرح ذیل ارائه می شود.

1- تقويت و ساماندهي معماري بومی در سيما و منظر شهري شامل:

•احياء و تقويت معماري و شهرسازي درون زاد در هرگونه تحولات و مداخلات كالبدي شهر.

•توسعه منظرهاي ميراث فرهنگي شهر.

•نوسازي و بازسازي بناهاي تاريخي، مذهبي و ميراث فرهنگي و هنری شهر.

•پشتيباني و حمايت از آفرينش تنديس ها و مجسمه هاي مفاخر و مشاهير هويتي در ميادين و پارك ها.

•بهره مندي از دانش معماران، شهرسازان و هنرمندان مجرب.

•حمايت از همايش ها وپروژه هاي مطالعاتي و پژوهشي در زمينه شهرسازي و معماري بومی.

•حمايت و همكاري با بخش خصوصي و غيردولتي.

•تقويت سازمان هاي غيردولتي و انجمن هاي علمي در حوزه هاي شهرسازي، معماري، تاريخ و مطالعات  فرهنگي و جامعه شناسي بصری.

2- ارتقاي كيفيت محيط شهري (توسعه شرايط محيطي سلامت بصري شهروندان) شامل:

•تدوين و يا بهينه سازي آئين نامه ها و دستورالعمل هاي لازم الاجرا در حوزه زيباسازي و منظر شهري.

•نهادينه سازي مديريت متحد و يكپارچه در ارتقاء كيفيت محيط شهر.

•توسعه عرصه هاي عمومي و نيمه عمومي در محيط شهري از منظر سلامت بصري.

•ايجاد و تجهيز فضاهاي باز و عمومي در محورها، مراكز و پهنه هاي حفاظتي شهري.

•حمايت و پشتيباني بخش خصوصي به منظور توسعه فضاهاي عمومي.

• تدوين شيوه هاي مشاركت محله اي و شهري در امر زيباسازي منظرهاي خرد و كلان شهر.

• استفاده از قابليت هاي مشاركت شهروندي در قالب گروه هاي داوطلبانه به ويژه انجمن هاي محله اي و سازمان هاي مردم نهاد در ارتقاء زيباسازي شهري.

• ساماندهي و تجهيز ميدان هاي اصلي و دروازه هاي شهر با رویکرد هویت بصری شهر.

•طراحي فضاي باز و عمومي به مثابه يك اثر هنري.

•طراحي فضاهاي باز و عمومي با هدف ايجاد آرامش بصری و تصویری، نشاط و شادابي فردي و عمومي.

•توجه به دسترسي شهروندان به طبيعت و فضاهاي عمومي.

•تحديد بلند مرتبه سازي.

•توسعه و گسترش فضاهاي تفرجي جذاب و با طراوت.

•حفاظت و مراقبت از فضاهاي طبيعي مانند كوهساران و كوهپايه هاي پيراموني شهر.

•بهره گيري از دانش و تجربه متخصصان مناظر و جلوه هاي شهري در طراحي فضاهاي باز و عمومي ( اعم از فضاي سبز، مراكز فرهنگي، ميادين و ...).

•توسعه كمربند زيست محيطي در دايره محيطي شهر.

•تقويت سواد بصري و زيبايي شناختي شهروندان از طريق آموزش هاي شهروندي، مهارت هاي زندگي وزيبايي شناسي.

•حمايت از هنرمندان جهت توليد و خلق آثار و جلوه هاي ويژه بصري و نمادهاي شهري.

•توسعه گرافيك محيطي از طريق تشويق طراحان گرافيك و نقاشان محيطي.

•آراستن و آذين بندي بوستان ها، پارك ها و فضاها و معابر عمومي مبتني بر فنون و تكنيك هاي آرامش بصري.

•تاكيد بيش از پيش بر نظافت شهري از طريق روش هاي تشويقي، ترغيبي و اقناعي.

•تشويق و توانمندسازي شهروندان محله به رسيدگي و آراستن فضاي پيراموني منازل، نماي ساختمان ها، پياده روها و ...

• برگزاري همايش ها و سمينارهاي تخصصي و كاربردي در زمينه هاي سيما و منظرشهري، نمادهاي شهري، سلامت بصري و ...

• بهره برداري به موقع از نتايج همايش ها و سمينارها در فعاليت هاي نمادين و زيبايي شهر.

•انجام نيازسنجي و نظرسنجي هاي مستمر به منظور كسب نظرات و آراء شهروندان در خصوص پروژه های سلامت بصری شهروندان.

•برنامه هاي ارتقاي كيفيت محيط شهري.

3- ارتقاي كيفيت معماري شهري شامل:

•طراحي مجموعه معماري و ساخت و سازها درون شبكه فضايي (همزمان ديدن و همزمان طراحي كردن روابط مجاورت و رفتار با آسمان و زمين).

•تاكيد بر جذابيت، عناصر زيبايي شناسي و محيطي با طراوت در طراحي شهري(معماري منظر).

•ساماندهي نماها و سيماي شهر با رعايت اصول ايمني و زيبايي در ساخت بناها (موجود و جديد).

•ارتقاي سيماي ابنيه خاص موجود (غيرمسكوني) با ايجاد تركيبات شكلي و حجمي مناسب.

•رعايت تناسب ارتفاع و شكل بناها در طراحي واحد.

•حفظ و نگهداري عناصر مطلوب و دلپذیر  شهری.

•توجه به بالكن ها و پشت بام از نظر زيبايي و كارآيي.

•توجه به لايه هاي فضايي و تناسب ساختمان ها و عناصر شهري با طبيعت اطراف.

•رعايت تناسب در تركيب رنگ هاي ساختمان ها و عناصر شهري.

4- تقويت نشانه هاي هويتي خاص شهري شامل:

•تأکید به ارزش ها و نشانه هاي فرهنگي و بومی

•احياي مراكز و ساماندهي بافت ها و پهنه هاي تاريخي شهر.

•احياي هسته هاي سكونتي ارگانيك شهر (بافت هاي روستايي ارزشمند در درون و پيرامون شهر).

•حفاظت از امكانات ارزشمند بصري شهر ( ديد كرويدورهاي اصلي و پهنه هاي پانوراميك).

5- بازبيني و بهبود تبليغات بصري و محيطي شهر شامل:

•تدوين و ساماندهي نظام تبليغات شهري با در نظر گرفتن طبيعت مكان، شرايط زمان و بافت اجتماعي و فرهنگي.

•معرفي و شناساندن نمادهاي برجسته شهري بازنمای هویت های بومی

•ترويج و تبليغ مولفه هاي همبستگي عام هویتی و بومی

•ترويج نكات و پندهاي اخلاقي بزرگان و مفاخر در حوزه اخلاق و رفتار شهروندي.

•ترويج و تقدير از چهره هاي ماندگار فرهنگي، هنری، علمي، اقتصادي و كارآفرينان و نخبگان كشور.

•بهره برداري از دانش و تخصص صاحبنظران تبليغات محيطي و بصري.

•تبليغ الگوهاي هنجاري جهت كاهش خشونت و رفتارهاي پرخطر در شهر.

•هشدار و آگاه سازي مداوم از طريق تبليغات بصري در خصوص آسيب هاي اجتماعي.

•ترويج آداب شهري، حقوق و تكاليف شهروندي، نظافت شهري و ...

•استفاده از تبليغات شهري جهت نشان دادن اهداف و ماموريت هاي مديريت هاي شهري و مديريت فرهنگ عمومي شهر و انتقال پيام هاي مديريت شهري به شهروندان.

•معرفي فضا و امكانات فرهنگي ، ورزشي و اجتماعي مناطق و محلات شهري.

•ترويج و تبليغ روحيه محله اي و احساس تعلق به مكان و تقويت روابط همسايگي.

•ختصاص تابلوهاي مجزا براي تبليغات ( كالاهاي مصرفي، خدمات فرهنگي، خدمات آموزشي،  فوريت هاي شهري و ...).

•استفاده از تصاوير زيبا و بكر شهر و حومه در تبليغات شهري براي آرامش بصري شهروندان.

•استفاده از تبليغات شهري براي ترویج دانش حفظ محيط زيست.


گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو

آغاز پویش «هر ایرانی یک صندوق صدقه الکترونیکی»

آغاز ثبت‌نام جشنواره تابستانه «نو+جوانه‌ها» در تهران

«زن و بچه» سعید روستایی پروانه نمایش گرفت

چهارمین نشست کانون پیشگامان ظهور با موضوع امام زمان(عج) در فرهنگسرای عطار نیشابوری

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «روح الله» منتشر شد