کد خبر: ۱۱۵۲۹۸

محمود معتقدی از استاد سخن گفت:

تجارب شعری سعدی در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی است

محمود معتقدی می‌گوید: تمام نگرش، باورها و تجارب شعری سعدی به‌ویژه در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی و شرایط بیرونی زندگی است.

محمود معتقدی از استاد سخن گفت | تجارب شعری سعدی در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله شیرازی شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. تخلص او «سعدی» است که از نام اتابک مظفرالدین سعد پسر ابوبکر پسر سعد پسر زنگی گرفته شده است. او احتمالا بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۱۵ هجری قمری چشم به جهان گشوده است. در جوانی به مدرسه نظامیه بغداد رفت و به تحصیل ادب، تفسیر، فقه، کلام و حکمت پرداخت. سپس به شام، مراکش، حبشه و حجاز سفر کرد و پس از بازگشت به شیراز، به تالیف شاهکارهای خود دست زد. در سال ۶۵۵ «سعدی‌نامه» یا «بوستان» را به نظم درآورد و در سال بعد (۶۵۶) «گلستان» را نوشت. علاوه بر این‌ها قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع‌بند، رباعیات، مقالات و قصاید عربی نیز دارد که همه در کلیات او نشر یافته‌اند.

سعدی بین سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۴ هجری در شیراز درگذشت و در همان جا به خاک سپرده شد. اول اردیبهشت ماه در تقویم به‌عنوان روز بزرگداشت «سعدی» نام‌گذاری شده است. نویسندگان و پژوهشگران متعددی به زندگی و آثار سعدی پرداخته‌اند. شاعری که شعرهایش قریب به ۷۰۰ سال ورد زبان عاشقان شعر فارسی و نثرش هم‌چنان از مهم‎ترین فرازهای نثر سهل ممتنع است. او را همگان با لقب «استاد سخن» می‌شناسند.

محمود معتقدی نویسنده، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگویی با هنرآنلاین، سعدی را از شاعران بزرگ دانست و افزود: آثار به جا مانده او از گلستان، بوستان و غزلیات هر کدام ساختار خاص و پیام‌هایی دارند. در سروده‌هایش به فضای اجتماعی روزگاری که در آن زندگی می‌کرده اشاراتی دارد. با دربارهای روزگارش ارتباطی نداشت که شعری در آن فضا بگویید. دیدگاه‌های او نسب به شعر، نثر و نثر مسجع چند وجهی است. نثر مسجع سعدی ساختاری شاعرانه دارد. به وعظ و پندآموزی هم اعتقاد داشت.

او با این توضیح که سعدی در نیمه قرن هفتم به بعد خیلی بیشتر از حافظ و مولانا مطرح بود، ادامه داد: به‌ویژه در مکتب‌خانه‌ها و جاهایی که آموزشی وجود داشت. شاعران مطرحی با او هم دوران بودند ولی سعدی حرف اول را می‌زد و در صحنه بود.

معتقدی با بیان این که سعدی از دانش عربی بهره‌مند بود، گفت: او سال‌ها در نظامیه بغداد درس خواند و در آثارش از این فضا سود برده است. سعدی در کار خودش آدم یگانه‌ای محسوب می‌شود و تمام نگرش، باورها و تجارب شعری او به‌ویژه در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی و شرایط بیرونی زندگی است. حتی عارف هم نبوده به شیوه‌ای که مولانا، سنایی و حافظ بوده‌اند. اصلا سعدی جزو عرفا به حساب نمی‌آمد.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسل‌نو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری می‌شود
نمایشنامه‌خوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچه‌کتابخون‌ها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدم‌های تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانه‌ای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنر‌های تجسمی «قاب‌های کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسم‌خانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران