کد خبر: ۱۱۵۲۹۸

محمود معتقدی از استاد سخن گفت:

تجارب شعری سعدی در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی است

محمود معتقدی می‌گوید: تمام نگرش، باورها و تجارب شعری سعدی به‌ویژه در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی و شرایط بیرونی زندگی است.

محمود معتقدی از استاد سخن گفت | تجارب شعری سعدی در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله شیرازی شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. تخلص او «سعدی» است که از نام اتابک مظفرالدین سعد پسر ابوبکر پسر سعد پسر زنگی گرفته شده است. او احتمالا بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۱۵ هجری قمری چشم به جهان گشوده است. در جوانی به مدرسه نظامیه بغداد رفت و به تحصیل ادب، تفسیر، فقه، کلام و حکمت پرداخت. سپس به شام، مراکش، حبشه و حجاز سفر کرد و پس از بازگشت به شیراز، به تالیف شاهکارهای خود دست زد. در سال ۶۵۵ «سعدی‌نامه» یا «بوستان» را به نظم درآورد و در سال بعد (۶۵۶) «گلستان» را نوشت. علاوه بر این‌ها قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع‌بند، رباعیات، مقالات و قصاید عربی نیز دارد که همه در کلیات او نشر یافته‌اند.

سعدی بین سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۴ هجری در شیراز درگذشت و در همان جا به خاک سپرده شد. اول اردیبهشت ماه در تقویم به‌عنوان روز بزرگداشت «سعدی» نام‌گذاری شده است. نویسندگان و پژوهشگران متعددی به زندگی و آثار سعدی پرداخته‌اند. شاعری که شعرهایش قریب به ۷۰۰ سال ورد زبان عاشقان شعر فارسی و نثرش هم‌چنان از مهم‎ترین فرازهای نثر سهل ممتنع است. او را همگان با لقب «استاد سخن» می‌شناسند.

محمود معتقدی نویسنده، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگویی با هنرآنلاین، سعدی را از شاعران بزرگ دانست و افزود: آثار به جا مانده او از گلستان، بوستان و غزلیات هر کدام ساختار خاص و پیام‌هایی دارند. در سروده‌هایش به فضای اجتماعی روزگاری که در آن زندگی می‌کرده اشاراتی دارد. با دربارهای روزگارش ارتباطی نداشت که شعری در آن فضا بگویید. دیدگاه‌های او نسب به شعر، نثر و نثر مسجع چند وجهی است. نثر مسجع سعدی ساختاری شاعرانه دارد. به وعظ و پندآموزی هم اعتقاد داشت.

او با این توضیح که سعدی در نیمه قرن هفتم به بعد خیلی بیشتر از حافظ و مولانا مطرح بود، ادامه داد: به‌ویژه در مکتب‌خانه‌ها و جاهایی که آموزشی وجود داشت. شاعران مطرحی با او هم دوران بودند ولی سعدی حرف اول را می‌زد و در صحنه بود.

معتقدی با بیان این که سعدی از دانش عربی بهره‌مند بود، گفت: او سال‌ها در نظامیه بغداد درس خواند و در آثارش از این فضا سود برده است. سعدی در کار خودش آدم یگانه‌ای محسوب می‌شود و تمام نگرش، باورها و تجارب شعری او به‌ویژه در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی و شرایط بیرونی زندگی است. حتی عارف هم نبوده به شیوه‌ای که مولانا، سنایی و حافظ بوده‌اند. اصلا سعدی جزو عرفا به حساب نمی‌آمد.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴