کد خبر: ۱۱۵۲۹۸

محمود معتقدی از استاد سخن گفت:

تجارب شعری سعدی در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی است

محمود معتقدی می‌گوید: تمام نگرش، باورها و تجارب شعری سعدی به‌ویژه در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی و شرایط بیرونی زندگی است.

محمود معتقدی از استاد سخن گفت | تجارب شعری سعدی در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله شیرازی شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. تخلص او «سعدی» است که از نام اتابک مظفرالدین سعد پسر ابوبکر پسر سعد پسر زنگی گرفته شده است. او احتمالا بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۱۵ هجری قمری چشم به جهان گشوده است. در جوانی به مدرسه نظامیه بغداد رفت و به تحصیل ادب، تفسیر، فقه، کلام و حکمت پرداخت. سپس به شام، مراکش، حبشه و حجاز سفر کرد و پس از بازگشت به شیراز، به تالیف شاهکارهای خود دست زد. در سال ۶۵۵ «سعدی‌نامه» یا «بوستان» را به نظم درآورد و در سال بعد (۶۵۶) «گلستان» را نوشت. علاوه بر این‌ها قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع‌بند، رباعیات، مقالات و قصاید عربی نیز دارد که همه در کلیات او نشر یافته‌اند.

سعدی بین سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۴ هجری در شیراز درگذشت و در همان جا به خاک سپرده شد. اول اردیبهشت ماه در تقویم به‌عنوان روز بزرگداشت «سعدی» نام‌گذاری شده است. نویسندگان و پژوهشگران متعددی به زندگی و آثار سعدی پرداخته‌اند. شاعری که شعرهایش قریب به ۷۰۰ سال ورد زبان عاشقان شعر فارسی و نثرش هم‌چنان از مهم‎ترین فرازهای نثر سهل ممتنع است. او را همگان با لقب «استاد سخن» می‌شناسند.

محمود معتقدی نویسنده، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگویی با هنرآنلاین، سعدی را از شاعران بزرگ دانست و افزود: آثار به جا مانده او از گلستان، بوستان و غزلیات هر کدام ساختار خاص و پیام‌هایی دارند. در سروده‌هایش به فضای اجتماعی روزگاری که در آن زندگی می‌کرده اشاراتی دارد. با دربارهای روزگارش ارتباطی نداشت که شعری در آن فضا بگویید. دیدگاه‌های او نسب به شعر، نثر و نثر مسجع چند وجهی است. نثر مسجع سعدی ساختاری شاعرانه دارد. به وعظ و پندآموزی هم اعتقاد داشت.

او با این توضیح که سعدی در نیمه قرن هفتم به بعد خیلی بیشتر از حافظ و مولانا مطرح بود، ادامه داد: به‌ویژه در مکتب‌خانه‌ها و جاهایی که آموزشی وجود داشت. شاعران مطرحی با او هم دوران بودند ولی سعدی حرف اول را می‌زد و در صحنه بود.

معتقدی با بیان این که سعدی از دانش عربی بهره‌مند بود، گفت: او سال‌ها در نظامیه بغداد درس خواند و در آثارش از این فضا سود برده است. سعدی در کار خودش آدم یگانه‌ای محسوب می‌شود و تمام نگرش، باورها و تجارب شعری او به‌ویژه در غزلیات برگرفته از زندگی زمینی و شرایط بیرونی زندگی است. حتی عارف هم نبوده به شیوه‌ای که مولانا، سنایی و حافظ بوده‌اند. اصلا سعدی جزو عرفا به حساب نمی‌آمد.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمه‌سرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق
«ایران عزیز» به حفظ وحدت اقوام کمک می‌کند/ تاکید بر نیاز جامعه به نشاط
«ایران عزیز» به بازگرداندن آرامش قبل از جنگ به خانواده‌ها کمک بسیاری می‌کند
نمایشگاه آثار انتزاعی «نفس چوب» در فرهنگسرای ارسباران
آیین نمادین ساخت قایق با هدف همراهی با کشتی‌های صمود
بهترین هنرمندان در جشن «ایران عزیز» جمع هستند
فراخوان جشنواره شعر خاوران منتشر شد
پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» از ۱۹ شهریور در شبکه سه
آغاز اکران فیلمی درباره شهدای غواص در «هنر و تجربه»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد وحدت در کثرت اقوام ایرانی
جشن بزرگ ایران عزیز با هدف نمایش وحدت اقوام در دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) در حال برگزاری است
مردم ما به شادی عمومی احتیاج دارند/ لزوم توسعه فضای کسب و کار اقوام ایرانی
«قلک گمشده» در کارگاه آیات و نشانه‌های کتابخانه علامه جعفری
نمایشگاه عکس «به رنگ طبیعت» در فرهنگسرای امید
شصت و نهمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «ما زِ احسان خدا اخوان شدیم!»
یازدهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» از ۱۸ شهریور آغاز به کار می‌کند
چهارمین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برگزیدگان خود را شناخت
صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴
نمایش و نقد فیلم «بیل را بکش» در فرهنگسرای ارسباران
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره موسیقی الکترواکوستیک و نهمین دوره مسابقه «رضا کروریان» در فرهنگسرای ارسباران
تهران میزبان نغمه‌های وحدت/ حضور سفرا در جشن موسیقی اقوام
میثم درویشان‌پور: جشن ایران عزیز مثل یک دورهمی خانوادگی است
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در فرهنگسرای سرو