ساختاری در خدمت عدالت اکران
مجتبی اردشیری

پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ویژگیهای فراوان اکران نوروز سبب شده تا هر سال، یک سلسله اعتراض در آستانه نوروز، از سوی صاحبان آثاری که نتوانستنهاند جواز اکران را به دست بیاورند، مطرح شود.
امسال هم متاثر از همین روند، شاهد یک اعتراض فرسایشی از سوی تهیهکننده و کارگردان فیلم لامینور بودهایم؛ سلسله اعتراضهایی که با واکنش گسترده اهالی سینما مواجه شد و در ابتدای فعالیت تیم جدید سینمایی، به رویارویی هنرمندان با نهادی که معیار خود را مبتنی بر اعتمادسازی قرار داده بود، منجر شد.
فارغ از تمام مزیتهایی که اکران نوروز برای آثار به همراه دارد، اما این شکل اعتراض، حالا دیگر به عادت روتین هرساله تبدیل شده و گاها دربرگیرنده نوع اعتراضها و جریانهایی میشود که زیبنده نظام سینمایی کشور و روح فرهیختگی آن نیست؛ درست مانند ویدئویی که داریوش مهرجویی چند روز پیش، منتشر کرد و احساسات طیف گستردهای از سینماگران و مخاطبان آثار خود را مکدر کرد.
در تمام این سالها نیز این اعتراضها به قوت خود باقی مانده و نهتنها ترتیب اثری به اعتراضها داده نشده بلکه شکاف بیاعتمادی میان هنرمندان و مدیران سینمایی، عمیقتر شده است.
در این فرآیند، هر دو طرف قضیه را میتوان محق دانست چه آن سینماگری که نمیداند بر چه اساسی، فیلم او به ترکیب نوروزی راه نیافته و فیلمهای دیگر، راه یافتهاند و هم آن مدیر سینمایی که ظرفیت محدودی برای نمایش در نوروز دارد و هرساله با ۳ تا ۵ برابر این ظرفیت متقاضی مواجه میشود و کاملا طبیعی است که در این وضعیت، شاهد اعتراضهایی از جانب برخی فیلمسازانی باشد که نتوانستهاند در اکران نوروزی آن سال فیلمی داشته باشند.
این زخم کهنه، در شرایط کنونی، نیاز به یک ترمیم اساسی دارد. سازمان سینمایی باید با ارائه سازوکار مشخصی، سینماگران را متوجه پارامترهایی کند که بهواسطه آن، فیلمها میتوانند جواز اکران نوروزی را به دست بیاورند. در برخی از سالها، عنوان شد فیلمهایی که بتوانند سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره و بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را به دست بیاورند، مستقیما به اکران نوروزی راه پیدا میکنند اما با بررسی فیلمهای اکران چند سال اخیر متوجه میشویم که این پارامتر معقولانه و منطقی، در شکل اجرایی، چندان جدی گرفته نشده است.
وقتی سازمان سینمایی یا شورای صنفی نمایش، آشکارا اذعان میکنند که در اکران نوروزی آثار، ذینفع نیستند و هر فیلمی میتواند برای نمایش در این بازه طلایی، تقاضا دهد، بنابراین چرا نباید با طراحی سازوکاری، علاوه بر حرفهای عمل کردن در این موضوع، یکبار برای همیشه، به این مشکل تاریخی ورود کرده و به پایهگذاری یک جریان هدفمند در سینمای ایران نائل آید!؟
با طراحی چنین ساختاری، علاوه بر تبرئه سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش از اعمال سلیقه شخصی و تبانی، صاحبان آثار میتوانند نسبت به شانس فیلم خود در پذیرش اکران نوروزی آگاه شده و پیشاپیش از بروز بسیاری از حواشی بعضا دامنهدار در آستانه سال نو جلوگیری شود.
ضمن اینکه فارغ از ریلگذاری این مدل جدید در حوزه اکران که میتواند به مناسبتهای مختلف نیز تسری یابد، یک شفافسازی حقیقی شکل گرفته و فرآیند اعتمادسازی، با شتاب بیشتری میان هنرمندان و سازمان سینمایی توسعه پیدا کند.
با توجه به ضروریات این طرح و آثار درخشانی که به همراه دارد، باید آن را همردیف با دیگر نیازهای ضروری سینما نظیر سامان دادن به بیش از ۲۰۰ فیلم پشت در اکران یا مقوله سمفا و تعدد سالنهای سینمایی قلمداد کرد و آن را به اندازه این ضروریات از مدیران سینمایی مطالبه کرد.
امسال هم متاثر از همین روند، شاهد یک اعتراض فرسایشی از سوی تهیهکننده و کارگردان فیلم لامینور بودهایم؛ سلسله اعتراضهایی که با واکنش گسترده اهالی سینما مواجه شد و در ابتدای فعالیت تیم جدید سینمایی، به رویارویی هنرمندان با نهادی که معیار خود را مبتنی بر اعتمادسازی قرار داده بود، منجر شد.
فارغ از تمام مزیتهایی که اکران نوروز برای آثار به همراه دارد، اما این شکل اعتراض، حالا دیگر به عادت روتین هرساله تبدیل شده و گاها دربرگیرنده نوع اعتراضها و جریانهایی میشود که زیبنده نظام سینمایی کشور و روح فرهیختگی آن نیست؛ درست مانند ویدئویی که داریوش مهرجویی چند روز پیش، منتشر کرد و احساسات طیف گستردهای از سینماگران و مخاطبان آثار خود را مکدر کرد.
در تمام این سالها نیز این اعتراضها به قوت خود باقی مانده و نهتنها ترتیب اثری به اعتراضها داده نشده بلکه شکاف بیاعتمادی میان هنرمندان و مدیران سینمایی، عمیقتر شده است.
در این فرآیند، هر دو طرف قضیه را میتوان محق دانست چه آن سینماگری که نمیداند بر چه اساسی، فیلم او به ترکیب نوروزی راه نیافته و فیلمهای دیگر، راه یافتهاند و هم آن مدیر سینمایی که ظرفیت محدودی برای نمایش در نوروز دارد و هرساله با ۳ تا ۵ برابر این ظرفیت متقاضی مواجه میشود و کاملا طبیعی است که در این وضعیت، شاهد اعتراضهایی از جانب برخی فیلمسازانی باشد که نتوانستهاند در اکران نوروزی آن سال فیلمی داشته باشند.
این زخم کهنه، در شرایط کنونی، نیاز به یک ترمیم اساسی دارد. سازمان سینمایی باید با ارائه سازوکار مشخصی، سینماگران را متوجه پارامترهایی کند که بهواسطه آن، فیلمها میتوانند جواز اکران نوروزی را به دست بیاورند. در برخی از سالها، عنوان شد فیلمهایی که بتوانند سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره و بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را به دست بیاورند، مستقیما به اکران نوروزی راه پیدا میکنند اما با بررسی فیلمهای اکران چند سال اخیر متوجه میشویم که این پارامتر معقولانه و منطقی، در شکل اجرایی، چندان جدی گرفته نشده است.
وقتی سازمان سینمایی یا شورای صنفی نمایش، آشکارا اذعان میکنند که در اکران نوروزی آثار، ذینفع نیستند و هر فیلمی میتواند برای نمایش در این بازه طلایی، تقاضا دهد، بنابراین چرا نباید با طراحی سازوکاری، علاوه بر حرفهای عمل کردن در این موضوع، یکبار برای همیشه، به این مشکل تاریخی ورود کرده و به پایهگذاری یک جریان هدفمند در سینمای ایران نائل آید!؟
با طراحی چنین ساختاری، علاوه بر تبرئه سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش از اعمال سلیقه شخصی و تبانی، صاحبان آثار میتوانند نسبت به شانس فیلم خود در پذیرش اکران نوروزی آگاه شده و پیشاپیش از بروز بسیاری از حواشی بعضا دامنهدار در آستانه سال نو جلوگیری شود.
ضمن اینکه فارغ از ریلگذاری این مدل جدید در حوزه اکران که میتواند به مناسبتهای مختلف نیز تسری یابد، یک شفافسازی حقیقی شکل گرفته و فرآیند اعتمادسازی، با شتاب بیشتری میان هنرمندان و سازمان سینمایی توسعه پیدا کند.
با توجه به ضروریات این طرح و آثار درخشانی که به همراه دارد، باید آن را همردیف با دیگر نیازهای ضروری سینما نظیر سامان دادن به بیش از ۲۰۰ فیلم پشت در اکران یا مقوله سمفا و تعدد سالنهای سینمایی قلمداد کرد و آن را به اندازه این ضروریات از مدیران سینمایی مطالبه کرد.
مجتبی اردشیری | روزنامهنگار
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
کامران فانی درگذشت
فیلم؛ تقدیر از مادران و معلمان دانشآموزان روشندل به همت مدیریت فرهنگی هنری مترو
کتاب «دانستنیهایی درباره ماشینهای سرعتی» با تخفیف ۵۰ درصدی
احیای جشنواره تئاتر «شهر»؛ تئاتر رایگان برای همه شهروندان
آیین رونمایی از کتاب «سومین پر سیمرغ» در باغ کتاب تهران
آثار بخش مهمان هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» اعلام شد
انتشار تصویر «بهنام تشکر» در نقش کارآگاه علوی/ اسامی دیگر کارآگاهان
روند درمانی رضا امیرخانی؛ عبور از نقطه اوج التهاب مغزی بدون آسیب ثانویه جدی
نقد و بررسی رمان «جای خالی سلوچ» در کتابخانه شهید جهانآرا
صفحه اول روزنامهها- شنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۴
«آیینه حوا»؛ بازتابی از نگاه زنانه در قاب هنر
موزه امام علی(ع) میزبان نقاشی قهوهخانهای و آفرینش پردهای عظیم از زندگی پیامبران
موضوع «تنبلی و اهمال کاری» در اندیشگاه ابرانسان بررسی میشود
بدنِ مادرانه یعنی عبور از خویشتن خویش
بازارچه «نگار آسمانی» در بوستان خیام برپا میشود
اردوی مادر و فرزندی به همت کتابخانه فرهنگسرای سرو
مدیر باغ کتاب: فروش کتاب رشد ۱۰۰ درصدی داشته است
شهاب حسینی تهیهکننده «پتک» شد؛ «نهنگ عنبر ۳» ساخته میشود
«قصه شکوه» با محوریت نگاه رهبر انقلاب به جایگاه زن مسلمان منتشر شد
«مادر» به شبکه نمایش میآید
نمایشگاه گروهی نقاشی کودک و نوجوان «شهر نقاشی » نگارخانه ابن سینا
افتتاح «سینماحقیقت» با رنگ ایران و روز مادر
نمایش و تحلیل فیلم «فرانکنشتاین» در فرهنگسرای ارسباران
رونمایی از فیلم «بی بی مریم» در باغ موزه قصر
نمایشگاه «فراتر از نگاه» در باغموزه قصر