کد خبر: ۱۴۶۴۳۷

نمایشگاه آثار هنر چاپ دستی با عنوان «جهان‌های موازی» در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه تجسمی «جهان‌های موازی» شامل آثار مونوتایپ بهراد صنعتی در فرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد.

نمایشگاه آثار هنر چاپ دستی با عنوان «جهان‌های موازی» در فرهنگسرای ارسبارانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه «جهان‌های موازی» شامل آثار مونوتایپ بهراد صنعتی، جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۶ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد و به مدت ده روز میزبان هنرمندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

زهره مقیمی کیوریتور این نمایشگاه و مسئول نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران، جهان‌های موازی را تأملی بر تجربه‌ زیسته‌ هنرمند در آستانه‌ی همگرایی مرزهای واقعیت و خیال عنوان کرد و گفت: بهراد صنعتی طراح گرافیک، نقاش، چاپ‌ساز، شاعر، نویسنده و هنر پژوه، از هنرمندان چند بعدی و با سابقه‌ هنرهای تجسمی معاصر ایران، فعالیت حرفه‌ای و هنری خود را از اوایل دهه‌ هفتاد آغاز کرده است.

او هنرمندی ‌است که در راستای بیان اندیشه و خلق تصویر، به یک شیوه کار با مواد و رسانه بسنده نمی‌کند و همواره با رویکردی بر مدار تحقیق و تجربه، جستجوگرایانه مرزهای شناخته و نا شناخته‌ ی ابزار و مواد را دگرگون می‌کند. همواره از ابتدا عناصر طبیعت الهام بخش روح و ذهن وی بوده‌اند؛ کما اینکه از آن‌ ها به عنوان شاخصه‌‌ های خصلت تصویری آثارش مانند "آب، باد، خاک و آتش" گاه با رویکردی آبستره و گاه به شیوه فرمالیستی بهره می‌جوید.

وی در ادامه افزود: بجز دوره‌‌های کاری نقاشی با رنگ روغن، بخش عمده‌ای از آثار استاد صنعتی به ترکیب مواد و رسانه به‌ ویژه در حیطه‌ چاپ‌ های دستی اختصاص دارد. او با نگاهی نوآورانه با تجربه شخصی در یازدهمین نمایشگاه انفرادی از ارائه آثارش که در گالری شماره یک (گالری هنر) فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است، تکنیک‌های منحصر بفردی در خلق چاپ ‌های تک ‌نسخه‌ای بر پایه طراحی (مونوتایپ) ابداع کرده و بی‌ تردید می‌توان وی را به عنوان یکی از پیشگامان رسانه‌ های نوین در این زمینه به شمار آورد که بزودی نتیجه بخشی از مطالعات و تجربیاتش را در قالب کتاب به جامعه فرهنگ و هنر عرضه خواهد کرد.

مقیمی در خصوص جایگاه هنری «صنعتی» گفت: وی هنرمندی دغدغه‌مند است که در طول چهار دهه فعالیت هنری خود، همواره میان مرزهای محسوس و نامحسوس، در جست‌ و جوی حقیقتی شخصی و بنیادین غوطه ور است و این رویکرد در یادداشت ها، گفتارهای ادبی و اشعارش نیز به وضوح مشهود و قابل استناد است. او با پیشینه‌ ای که در زمینه ی طراحی، نقاشی، شعر و فلسفه دارد، آفرینش هنری را نه صرفاً بیان زیباشناسانه ی محض جهت خلق اثر هنری، بلکه کنشی تأملی می‌داند که پیوسته در تنش میان تجربه‌ ی زیسته و لایه‌های عمیق ذهنی اش شکل می‌گیرد.

و در ادامه تصریح کرد: «صنعتی» در آثار دهه ‌های پیشین خود از نمادهایی چون صورتک، دلقک، پرده و پنجره، صندلی های بدون پایه و چکمه‌ها بهره گرفته تا مفاهیمی همچون زایش اسطوره ی نو، لودگی، قدرت، فنا، شهامت و ابدیت را بازتاب دهد. برای او در مسیر خلق اثر هنری، "بداهگی" اصل بنیادین آفرینش است و با پرهیز آگاهانه از تئوریزه کردن فرایند خلق، به بیان صادقانه‌ ی تجربه‌ لحظه‌‌ای، درونی و شهودی خود می‌پردازد.

مقیمی مجموعه‌ اخیر او با عنوان «جهان‌های موازی» را تجلی تکامل ‌یافته‌ همین رویکرد عنوان کرد و گفت: جایی که ذهن هنرمند بمانند آینه‌ای چند وجهی، بازتاب ‌دهنده‌ ی لایه‌های متداخل هستی می‌شود؛

در این مجموعه که به شیوه «مونوتایپ» و در ساختار اندیشه‌ای فلسفی خلق شده، مخاطب با جهانی روبروست که نه تنها از نظر زیبایی‌شناختی، بلکه از لحاظ ساختار معنایی نیز دارای پیچیدگی و عمق است.

وی سپس به ماهیت هنر مونوتایپ اشاره کرد و افزود: مونوتایپ به‌ عنوان شیوه‌ای یکتا در هنر چاپ، از پیش‌ تعیین ‌ناپذیری «بداهگی» و یگانگی اثر هنری سخن می‌گوید؛ امری که در جهان‌‌ بینی هنرمند به‌ روشنی بازتاب دارد. بهره‌گیری از مونوتایپ نه تنها وجه فنی آثار را خاص و غیر قابل تکرار می‌سازد، بلکه تبلوری است از فلسفه زیستی هنرمند که در بیانیه نمایشگاه نیز به آن اشاره کرده است: "جهان، در هر لحظه، یک‌ بار زاده می‌شود و در همان لحظه نیز رو به زوال می‌رود."

کیوریتور این نمایشگاه عنوان کرد: جهان‌های موازی در این مجموعه، نه به‌ معنای وجود فیزیکی جهان‌های متعدد، بلکه به‌ منزله‌ی لایه‌های ادراکی و هستی‌ شناختی تجربه‌ هنرمند است. هر اثر، در عین ابعاد کوچک، درگاهی است به ساحتی دیگر: «جهانی که شاید تنها در ذهن شکل گرفته، یا در حوزه‌ای متافیزیکی زیست می‌کند که با جهان ملموس، پیوندی پنهان دارد

«صنعتی» در این آثار، بیننده را به سفری درونی رهنمون می‌کند؛ سفری که در آن، هر اثر، نه تصویری از جهان بیرون، بلکه پژواکی از جهان‌های درون اوست.

سیالیت فرم‌ها، محدودیت رنگی و تأکید بر کنتراست‌های ظریف، همگی در خدمت خلق تجربه‌ای بی ‌واسطه‌اند؛ تجربه‌ای که در آن، بیننده ناچار می‌‌شود با خودِ نادیده‌ خویش روبرو شود.

مقیمی در پایان گفت: این مجموعه، به دیالکتیک جهان ‌های ذهنی، هم ‌زمان با زندگی روزمره‌ ی انسان اشاره دارد. این آثار، بیش از آنکه تفسیر شوند، باید زیسته شوند؛ زیرا آنچه در آن‌ ها رخ داده است، نه تنها بازتابی از خیال هنرمند، بلکه دریچه ای است به نگرش زیسته‌ ی بیننده در جهانی دیگر، که شاید تاکنون با آن مواجهه نداشته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند تا ۲۹ اردیبهشت‌‌ماه ساعت ۱۰ تا ۱۸، جمعه ها ۱۶ تا ۱۹ به نگارخانه شماره یک (گالری هنر) فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، کوچه عقاب مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۷۳۳۹۹ تماس بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
نقد و بررسی «سه‌تار» آل احمد در عصرانه با کتاب فرهنگسرای فردوس
رونمایی کتاب «کلرمون فران» در فرهنگسرای اندیشه
عصرانه‌ی تفریحی رقابتی مادربزرگ‌ها در خانه‌فرهنگ میثاق
نیکول کیدمن با «دروغ‌های کوچک بزرگ» بازمی‌گردد
باشکوه‌ترین جشن وحدت اقوام ایرانی را دیدم
کنسرت موسیقی همنوازان «همراز» در فرهنگسرای ارسباران
امید جهان در بم درگذشت
جشنواره پاییزه «بوی ماه مهر» در فرهنگسرای اشراق
تماشاگر؛ قهرمان خاموش یا قربانی سینمای بی‌برنامه- محسن سلیمانی فاخر
جشن بزرگ «ایران عزیز» تمدید شد
نشست دورهمی و دورخوانی کتاب «بلاتکلیف» در فرهنگسرای اشراق
نمایش و نقد فیلم «بهشت» در فرهنگسرای ارسباران
«کاروان صُمود» جدیدترین دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) شد
تمرین اتحاد اقوام در هفته وحدت با «ایران عزیز»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد همبستگی اقوام و نشاط خانوادگی
آل‌احمد اول کنش‌گر بود بعد نویسنده/ برای ساخت مستند کمبود منابع داریم
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴
هر چه داریم از اتحاد اقوام ایران است
دیدار صمیمانه سرپرست سازمان فرهنگی هنری با آنه‌محمد تاتاری در هفته وحدت
حامد همایون: چیزی دلنشین‌تر از یک همخوانی زیبا و دورهمی شاد نیست
تجلیل از خانواده شهدای جنگ ۱۲ روزه در جشن بزرگ «ایران عزیز»
ویژه‌برنامه «کارزار صمود» با حضور هنرمندان در جشن «ایران عزیز»
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمه‌سرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق