کد خبر: ۶۶۴۴۶

نگاهی به فیلم «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی/

دهلیز؛ موفق در شکستن کلیشه‌های رایج

این فیلم جدا از بحث‏های فنی و تکنیکی، از این جهات قابل بحث و بررسی است که واکنش نسنجیده برای هر فردی قابل بروز است و ربطی به دانش و اجتماعی بودن و امثال آن ندارد.

به گزارش شهر، حسین سلطان محمدی: معمولا فیلمسازان آینه رویدادهای اجتماع خود هستند، رویدادهایی که به فرم‏‌های مختلف فانتزی تا واقعی، توصیفی تا راه‏نماینده و... در آثار سینمایی بازتاب می‏ یابد و مخاطب را بسته به دانش و اندوخته ذهنی‏‌اش، درگیر می‏کند. براین مبنای بسیار مرسوم، این روزها شاهد نوع جدیدی از نگاه یک فیلمساز به رویدادی آشنا هستیم. «دهلیز» نگاه بهروز شعیبی را به موضوع قصاص نفس نشان می ‏دهد.

وقوع مرگ غیرعمدی، برخورد قانونی با خاطی، حقوق بازماندگان متوفی در اعمال قصاص یا بخشش، مواردی آشنا در زندگی امروزی ماست. اجتماع امروزی به دلایل گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، جامعه‏ ای عصبی شده است و آستانه تحمل آحاد جامعه در بیشتر مواقع نسبت به گذشته، پایین آمده است. همچنین بی‏پروایی و عدم محاسبه کنش ناگهانی در میان مردمان جامعه خودمان، بسیار زیاد شده است.


دهلیز

عدم تأمل در چگونگی واکنش نشان دادن در موقعیت‏ های تنش‏ برانگیزی که رهاورد تکنولوژی شتابان و نحوه زیست آلوده به آسیب‏ های اجتماعی است، دستاوردهای نامناسبی برای جامعه پدید آورده است. برای ترمیم این رویه، ساده‏ ترین راهکار درخواست بخشش از خانواده‏ های آسیب ‏دیده در چنین رویدادهایی است و بسیار دیدیم که در مناسبت‏ های مذهبی چون ماه رمضان و مانند آن، سخن از گلریزان و بخشش می‏ شود و در برنامه‏ های تلویزیونی از قدرت رسانه بهره می‏گیریم تا مگر بتوان شخصی متنبه را به زندگی بازگرداند. اکنون بهروز شعیبی، در برخورد با چنین موقعیت مرسومی، زاویه نگاه را به بازماندگان فرد خطاکار کشانده و مشخصا فرزند را نقطه هدف قرار داده و از این منظر، نگاهی تصویری مناسبی فراهم آورده است.

اینکه قهرمان داستان بر سر مسئله ساده ‏ای چون جای پارک ماشین، ناخواسته مرتکب مرگ کسی شده و برای همین، نزدیک به پنج سال است که در زندان به فرجام کار خویش می ‏اندیشد و اینکه آیا همسرش می‏ تواند رضایت بگیرد یا نه، پایه اصلی روایت است اما شعیبی داستان را به حیطه فرزند این مرد می‏ کشاند که با تمهید مادرش، می‏ انگارد پدر در موقعیتی بهتر است و هنگامی وارد ماجرای اصلی می‏ شود که موقعیت بحرانی و مهلت رو به پایان است.

دهلیز

ورود عنصر کودک به این ماجرا که ابتدا پدر را نمی‏ شناسد اما اکنون در سایه نام او احساس بزرگی می‏کند و ناگهان برای خود ابهتی تصور می‏کند، شیوه خوبی برای پرداخت ماجراست. همچنان‏که در انتهای فیلم، او را به عنوان عنصری که باید در چنین وقایعی درنظر گرفت، وارد حساس‏ترین ساختار داستان کرده و حل رویداد را در روایت برعهده او می‏گذاریم و البته برای رسیدن به چنین موقعیتی، کارگردان مراحلی چون خطای بچه در شکستن شیشه و اینکه باید پوزش خواست و باید پوزش را پذیرفت و شاید هم پوزش پذیرفته نشود، را پشت سر گذاشته و رویدادی ناگهانی در فیلم نشان نمی‏ دهد.

این فیلم جدا از بحث‏های فنی و تکنیکی، از این جهات قابل بحث و بررسی است که واکنش نسنجیده برای هر فردی قابل بروز است و ربطی به دانش و اجتماعی بودن و امثال آن ندارد حتی اگر مانند قهرمان داستان ما، معلمی آرام باشد و اصطلاحا او نیز می‏تواند رطب بخورد در حالی که وظیفه‏ اش، آموختن رطب نخوردن در چنین موقعیت‏ هایی است. حتی می‏ توان بحث کرد که در این زمانه که بحث اهدای عضو در جامعه ما پذیرش خوبی یافته، در مواردی که افراد دچار تبعات اقدامات ناخواسته می‏شوند باید همه جوانب تنبیه کردن را درنظر داشت و حیات را اولویت داد. حتی می‏توان برای قانون گذار این وجه را مطرح کرد که در چنین حالت‏ هایی سهمی نیز برای متوفی از جهت ایجاد موقعیت تنش ‏زا در نظر گرفت و لزوما قانونگذار خود را ناظری در حد میانه نپندارد.

خیلی از این موارد با دیدن این فیلم قابل طرح و بحث و بررسی است و قدرت فیلمساز در چنین فیلمی، می‏ تواند زمینه پذیرش عمومی اینچنین بحث‏هایی را افزایش دهد. سینما، صرفا نمایشگر نیست و در موقعیت‏ ها و فیلم‏های مختلف، قابلیت آگاه‏ سازی و تأمل‏ برانگیزی را دارد.

دهلیز

بدیهی است که برای رسیدن به چنین مباحثی، همه دست‏ اندرکاران این فیلم از بازیگران تا عوامل فنی و اندیشه‏‏ ای آن سهیم بوده ‏اند و نباید از سهم آنان غافل ماند. انتخاب هوشمندانه رضا عطاران برای این نقش، می‏ تواند این را هم به بیننده برساند که حتی چنین شخصیت ‏های شاد و خندانی هم برایشان این‏گونه موقعیتی قابل تصور است. پس همگان باید اندکی تأمل کنند.


گزارش خطا
برچسب‌ها:
نقد فیلم دهلیز قصاص
ارسال نظر
آخرین اخبار
«طرح فینیقی» به موضع‌گیری مبتنی بر احساسات نسبت به شخصیت های سیاسی و فرهنگی هشدار می‌دهد
اشعار، آهنگسازی عالی و تلفیق خلاقانه، رمز ماندگاری آثار با مضمون میهن
تالار وحدت میزبان شاعران و اهالی موسیقی در «از ایران بخوان»‌
افتتاح «سینمای ایران برای وطن» با فیلم «خانه دوست کجاست؟»
هفتاد و یکمین نشست «بچه‌های رستا» در فرهنگسرا‌های تهران
کارگاه رایگان آشنایی با نقاشی قهوه‌خانه‌ای در فرهنگسرای ارسباران
نمایش و نقد فیلم «نقشه فنیقی» در فرهنگسرای ارسباران
عکس؛ صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۴مرداد ماه ۱۴۰۴
ثبت‌ نام موکب‌های مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران