پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۵
کد خبر: ۶۹۵۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳

«خانواده» روزت مبارک

این روزها «خانواده» مظلوم تر از همیشه است و در زمانه‌ای که هر کسی ساز خودش را می‌زند گوش کسی به حرفش بدهکار نیست، بیاید به مناسب روز خانواده همین یک هفته دست در دست یگدیگر کمی بیشتر قدرش را بدانیم به درد و دل‌هایش گوش کنیم.
به گزارش شهر، 25ذی الحجه آیات مبارکی بر جان پیامبر اکرم وحی شد آیاتی درباره خانواده علی و فاطمه. خدای محمد(ص) این بار از فضیلت کسانی گفت که سه روز تمام گرسنه می مانند و طعام خود را به دیگران می بخشند.
«و یُطعِمونَ الطّعامَ علی حُبّهِ مِسکیناً وَ یَتیماً وَ اَسیراً * إنّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لا نُریدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شکوراً * إنّا نخاف من رًّبِّنا یوماً عبوساً قمطریراً»
تنها در سال 86 بود که شورای فرهنگ عمومی این روز بزرگ را روز خانواده نامید و آن را به تقویم رسمی کشور وارد کرد. اهمیت نهاد خانواده در جهان نیز از دیده ها دور نیست به طوری که سازمان ملل 15 می (24 اردیبهشت) را روز جهانی خانواده نامیده است. 
 
مناسبت‌ها همیشه بهانه‌ای است برای پاسداشت و یادآوری اهمیت یک موضوع اما متاسفانه در سال‌های گذشته آنچنان که باید به این روز نپرداخته‌ایم و رسانه‌ها هم آنچنان که باید توجهی به خانواده نداشته‌اند.
 
جالب است که حتی بیانیه رسمی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که به مناسب این روز منتشر شده است را برخی از خبرگزاری های داخلی تا زمان ارسال این مطلب پوشش نداده اند.

البته زیاد هم جای تعجب ندارد در زمانه‌ای که هر نسل ساز خودش را می‌زند گوش کسی به حرف‌های خانواده بدهکار نیست. اما نباید فراموش کنیم نهاد خانواده بنیاد جامعه اسلامی و شرقی ما است. اکنون این نهاد با مصائب و مسائل جدی بسیاری روبرو است. و بیش از پیش احساس می‌شود که نیازمند پرداختن و پاسداشت جایگاه خانواده در جامعه ایران هستیم. 


مشکلات اقتصادی و گرفتاری‌های اجتماعی و تغییرات فرهنگی در سال‌های گذشته راه خانواده شاد و سالم را ناهموار کرده است. آنچه معمولا نقل رسانه‌ها است بحث‌های آسیب‌شناسی خانواده است. بحث‌هایی از جنس جدایی و پیوند زوج‌های جوان. سخنانی با محوریت مشکلات اقتصادی و تنش‌های رفتاری. اما در این میان کمتر به خود خانواده و اتفاق‌های خوب آن پرداخته شده است. کمتر سعی شده تا به یاد آوریم که باید قدر خانواده را بدانیم. 

این درست که امروز خانواده مظلوم تر از همیشه است و کسی تحویلش نمی‌گیرد و حرفش برش ندارد، اما کمی منصف باشیم باید بگوییم که همین خانواده مظلوم بی هیچ منت و چشم داشتی بسیاری از گرفتاری‌های اجتماعی این روزهای جامعه را سامان می‌دهد. همین خانواده امروز هر چه در توان دارد برای آموزش و پرورش جوانان و کودکانش خرج می‌کند. به فکر سالمندان است و نگران سلامتی بزرگترهایش است. 
 
در تقویم امسال 8 آبان روز «خانواده و تکریم بازنشستگان» نامیده شده است. به گمانم باید کلاه از سر برداریم به احترام خانواده، این نهاد نجات بخش اجتماعی سر تعظیم فرود آوریم.
 
حال اگر مفهوم مادر، پدر، خواهر و برادر برای شما معنایی بیش از یک نسبت دارد. پیشنهاد می‌دهیم این روز و این هفته را حتما ساعتی برای پاسداشت با هم بودن و جمع گرم خانواده تان وقت بگذارید.
دور هم جمع شوید و با تامل بیشتری به چهره یکدیگر نگاه کنید و با تمام عشق وجودتان در سیمای لبخندها و صدای خنده‌های یکدیگر غرق شوید. حداقل همین یک هفته دست در دست یگدیگر بدهید کمی بیشتر قدرش را بدانید به درد و دل‌هایش گوش کنید.


کامیار میرشاهی


خبرهای مرتبط
برچسب ها: خانواده
نظر شما