جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۸
کد خبر: ۷۰۵۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷

تازه‌های‌ انتشارات علمی فرهنگی؛ از اعجاز قرآن تا فلسفه

انتشارات علمی فرهنگی کتاب‌های اعجاز بیانی قرآن، پانصدمین سال حیات علامه عبدالعلی بیرجندی، فلسفه قرون وسطی: از آوگوستینوس تا اسکوتوس، لیرشاه و مکالمات کونفوسیوس را به‌تازگی منتشر کرده و 5 کتاب نیز در دست انتشار دارد.
به گزارش خبرنگار شهر،‌ کتاب انگلیسی «پانصدمین سال حیات فعال و دستاوردهای علمی منجم و ریاضی‌دان ایرانی علامه عبدالعلی بیرجندی» با تالیف و ترجمه محمدرضا مجیدی برای نخستین بار توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است. 
این کتاب 223 صفحه دارد و در مهرماه 92 در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 15هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

اعجاز بیانی قرآن
«اعجاز بیانی قرآن: به ضمیمۀ شرح مسائل ابن ازرق» تالیف عایشه عبدالرحمن بنت الشاطی با ترجمه حسین صابری اوایل آبان‌‌ماه توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است. 
این کتاب تلاش‌های پیشین در معرفی اسرار اعجاز قرآن را به همدیگر پیوند می‌دهد و خود این جلوه از بلاغت و هنر بیان را در قرآن فرا روی می‌گذارد که در این کتاب گرانسنگ هر واژه و هر ساختار در جای بایسته خویش قرار دارد و نظم آهنگ واژه‌ها، ساختارها و شیوه‌های بیان، رازهایی بس گران را در عرصه بلاغت در دل خویش نهان ساخته است. «اعجاز بیانی قرآن» همچنین شرحی بر مسائل ابن ارزق را که از نخستین آثار در زمینه مفردات قرآن است در خود جای داده و در این شرح کاربردهای واژگان بیان شده در سخن ابن عباس را با نگاهی ژرف‌کاوانه با همدیگر سنجیده و رازهای استواری سخن و شیرینی واژگان را باز تابانده است. 
«اعجاز بیانی قرآن» برای سومنی بار، در 650 صفحه در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 15هزار تومان منتشر شده است.

فلسفه قرون وسطی: از آوگوستینوس تا اسکوتوس
جلد دوم دوره 9 جلدی تاریخ فلسفه با زیر عنوان «فلسفه قرون وسطی: از آوگوستینوس تا اسکوتوس» تالیف فردریک چارلز کاپلستون با ترجمه ابراهیم دادجو به‌تازگی توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است.
دورۀ نه جلدی تاریخ فلسفه که به همّت عده‌ای از مترجمان زبده به فارسی ترجمه شده است، مجموعه‌ای را در دسترس خوانندگان فارسی زبان قرار می‌دهد که تا حد زیادی می‌تواند آنان را از متن‌های دیگر بی‌نیاز سازد، زیرا هدف نگارنده این بوده است که سیر تحول فلسفه را از آغاز تا اواخر قرن بیستم با زبانی ساده و روان برای خوانندۀ تحصیل‌کردۀ معمولی بیان کند. جلد دوم این مجموعه، که اینک در برابر خواننده قرار دارد، به شرح فلسفۀ دورۀ قرون وسطی ( از آوگوستینوس تا اسکوتوس ) مربوط می‌شود. برخی از عنوان‌های مطرح شده در فهرست این جلد بدین قرارند: تأثیرات ماقبل قرون وسطی ( دورۀ آبای کلیسا، قدیس آوگوستینوس )؛ رنسانس کار و انرژی؛ فلسفه‌های قرن دهم تا دوازدهم میلادی، فلسفۀ اسلامی و یهودی؛ فلسفۀ قرن سیزدهم میلادی ( بوناونتورا، آلبرتوس کبیر ، توماس آکوئینی، اسکوتوس ).
این کتاب در 874 صفحه در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 27 هزار تومان منتشر شده است.

«لیرشاه» شکسپیر
چاپ یازدهم «لیر شاه» ویلیام شکسپیر با ترجمه جواد پیمان از نخستین روزهای آبان‌‌ماه توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است. 
این کتاب 295 صفحه دارد و در شمارگان 2000 نسخه با قیمت هفت هزار تومان در بازار نشر عرضه می‌شود. 
بسیاری از ناقدان سخن معتقدند گذشته از هملت، لیر شاه از نظر ادبی بر دیگر نمایشنامه‌های شکسپیر برتری دارد. گویا شکسپیر قصه آن‌ را از داستان‌های کهن قوم سلت گرفته و با چیره‌دستی آن‌ را با داستان دیگری درآمیخته و تبدیل به اثری بدیع کرده است. 
داستان از این قرار است که لیر شاه، پادشاه کهن‌سال انگلستان، قلمرو خویش را بر اثر نادانی و سبک‌سری به دو دختر ناسپاس و چاپلوس خود می‌بخشد و دختر کوچک‌تر را که از چرب‌زبانی پرهیز دارد، از این بخشش محروم می‌کند؛ اما دو دختر بزرگ‌تر چنان با پدر پیر بدرفتاری و گستاخی می‌کنند که او دیوانه می‌شود و در میان طوفانی سهمگین سر به بیابان می‌گذارد. سرانجام لیر دیوانه، جسد بی‌جان دختر کهتر خود را که به دست گماشتگان خواهرانش از پای درآمده است، در آغوش می‌گیرد و از رنج زندگی رهایی می‌یابد.

«مکالمات» کنفوسیوس
چاپ نهم «مکالمات» کنفوسیوس با ترجمه حسین کاظم‌زاده ایرانشهر به‌تازگی توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است. این کتاب 226 صفحه‌ای در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 7500 تومان عرضه شده است.
کتاب مکالمات یا سخنان برگزیده کنفوسیوس، مشهورترین اثری‌ست که به پیشوا و رهبر اخلاقی نامدار چین منسوب است. کنفوسیوس، چنان که از کتاب مکالمات بر می‌آید، در دوره‌ای می‌زیست که فضایل اخلاقی نقصان گرفته و شیوه پسندیده حکومت، متروک مانده و فساد و تباهی در کار جامعه رخنه کرده بود. کنفوسیوس با روشی روشن و اندیشه‌ای استوار به تجدید حیات اخلاقی و احیای تمدن و فرهنگ باستانی کشور خود کمر بست. سخنان کوتاه و شیوای وی که حاکی از شوق اصلاح و شور خدمت است، «راهی» را که به گمان کنفوسیوس مردان شریف و آزاده باید در ستیزه با فساد پیش بگیرند، نشان می‌دهد. سخنان کنفوسیوس، پس از قرن‌ها، امروز نیز برای کسانی که در پی اصلاح امور جامعه‌اند، راهنمایی گران‌بهاست. مرحوم کاظم‌زاده ایرانشهر، مکالمات کنفوسیوس را برحسب موضوع مرتب ساخته و در جامه اثری دلپذیر به فارسی در آورده‌ است.

کتاب‌های در دست انتشار
گزارش و تحلیل مناظره‌های هشام بن حکم، تصویر زن در نگارگری، کشتی‌رانی کارون و تحولات سیاسی و اقتصادی خلیج فارس در نیمۀ دوم قرن سیزدهم هجری ( 1870- 1920 )، گفتمان نجات بخشی ایران در عصر صفوی، سیری در متافیزیک و پژوهشی بر خوشنویسی کاتبان بزرگ قرآن نیز از عناوین در دست انتشار این ناشر است.

کتاب «گزارش و تحلیل مناظره‌های هشام بن حکم» نوشته علیرضا اسعدی، علاوه بر درج زندگینامه هشام، دربرگیرنده مناظره‌هایی است که هشام بن حکم (برجسته‌ترین شاگرد امام صادق (ع) ) در باب اثبات توحید و امامت و مباحث مربوط به تناهی عالم، حرکت، روح و خلود با افراد مختلف داشته است و با مطالعه این کتاب می‌توان به بررسی مناظره‌هایی درباره اثبات توحید، رد تثلیث، اثبات حقانیت ولایت امامان، اثبات برتری امیر مؤمنان، جایگاه امامت و ولایت، اثبات عصمت امامان، اثبات اطاعت از ائمۀ هدی و ضرورت تعیین امام از سوی خدا پرداخت. 
همچنین در کتاب «تصویر زن در نگارگری» نوشته سیده راضیه یاسینی، زن و تصویر او از ابعاد گوناگون بررسی شده است. نویسنده با ذکر برخی از آیات و روایات‌، به بحث درباره موقعیت و جایگاه زن در دین اسلام پرداخته و سپس نظر حکما و ادبا و عرفای بزرگ را که مبنای زیبایی‌شناسی در نگارگری تصویر زن به شمار می‌روند بیان کرده است. سپس به چهره‌آرایی زنان و حالت‌های مختلف زنان در نگارگری پرداخته و از شاهکارهایی که استادان بزرگ نگارگر از چهره‌های زنان آفریده‌اند نام برده است. 

کتاب «پژوهشی بر خوشنویسی کاتبان بزرگ قرآن» نوشته محمدمهدی هراتی نیز درباره  کتابت و کتاب آرائی‌های نفیس کلام وحی، خاستگاه آغازین هنرهای اسلامی، است که از پشتوانۀ غنی میراث‌های ایرانی سرچشمه گرفته است.

نظر شما