جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۳
کد خبر: ۷۱۳۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵

پرسش چمران از طرفداران طرح انتقال پایتخت

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورا همواره با طرح این سوال که «آنجاییکه قرار است پایتخت منتقل شود، کجاست؟ » درباره اظهار نظر برخی مسوولان مبنی بر اجرای طرح انتقال پایتخت از تهران گفت: این طرح یک اشتباه محض است تا طرحی کارشناسی به همین دلیل نیز تاکنون به اجرا در نیامده است.

مهدی چمران در گفت ‌وگو با خبرنگار اجتماعی شهر، با تاکید بر اینکه طرح چنین پیشنهاداتی مصداق پاک کردن صورت مسئله رسیدگی به مشکلات کلانشهر تهران است، تصریح کرد: انتقال پایتخت به هر شهری غیر از تهران، نیاز به آماده سازی زیرساخت های اولیه و به تبع آن، صرف بودجه های کلان دارد در حالیکه اگر همین بودجه صرف رفع معضلات تهران شود، مشکلات پایتخت و ساکنانش به سرعت برطرف می شود.

وی انتقال پایتخت سیاسی کشور به مکانی غیر از تهران را به صلاح شهروندان نیز ندانست افزود: تهران به عنوان پایتخت ایران با تجربه ای چندین ساله در سراسر دنیا شناخته شده در حالیکه اگر پایتخت به شهری غیر از این منطقه منتقل شود، چندین سال باید تلاش کنیم تا زیرساخت های ابتدایی همچون مترو، سیستم آب و فاضلاب شهری و غیره در پایتخت جدید ساخته شود و این فقط صرف هزینه و زمان اضافی در جایی است که به صلاح هیچکس نیست.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: تصور کنید پایتخت به جایی غیر از تهران منتقل شود. ممکن است در ابتدا فقط بخش سیاسی، ادارات و سازمان ها منتقل شوند اما بعد از مدتی شاهد اسکان مردم در پایتخت جدید و پس از مدتی شکلگیری یک کلانشهر 8 میلیونی جدید خواهیم بود. یعنی تکرار تهرانی دیگر با این تفاوت که در این شهر نوپا، زیرساخت های تهران قدیم وجود نداشته و مشکلات دوچندان گریبانگیر مردم است.

چمران تجربه اجرای انتقال پایتخت سیاسی به مناطق جدید در سایر کشورهای دنیا را جزء طرح هایی شکست خورده معرفی و بیان کرد: در سایر کشورهای دنیا همچون برزیل یا پاکستان نیز تجربه ساخت پایتختی جدید وجود دارد که تنها به صرف هزینه های کلان منجر شد و هیچ دستاورد مثبتی در پی نداشته است.

وی افزود: برای شهر تهران بارها اجرای طرح انتقال پایتخت مطرح شده در حالیکه اعضای شورای شهر همواره یک سوال را مطرح می کردند، آنجاییکه قرار است پایتخت منتقل شود، کجاست؟ آیا زیرساخت های شهری لازم برای اسکان پایتخت را دارد؟ آیا سیستم لوله کشی آب، سیستم فاضلاب شهری(اگو) یا دیگر شاخص های یک پایتخت جهانی را دارد؟ مسئله ای بسیار مهم که در نگاه برخی مسوولان مغفول باقی می ماند.

وی با تاکید بر اینکه رفع وحل مشکلات شهر تهران در الویت شورای شهر قرار دارد، تصریح کرد: اگر مسوولان بکوشند روند رسیدگی به مشکلات تهران را به جای جابه جایی ادارت و سازمان ها به یک جایی در منطقه ای تازه ساز را سرعت ببخشند، بی هیچ تردیدی ضعف های زیرساختی تهران برطرف و سطح کیفی زندگی در پایتخت کنونی کشورمان ارتقا می یابد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران طرح انتقال پایتخت از تهران را از ریشه طرحی غیرکارشناسی ارزیابی و تاکید کرد: تهران کلانشهری است که نیاز به اصلاح شهری دارد نه انتقال پایتخت سیاسی. پس بهتر است برای رفع معضلات و مشکلات این شهر با جمعیت چند میلیونی، به فکر توسعه و اصلاح زیرساخت ها باشیم نه پاک کردن صورت مسئله ها.

پایان پیام


خبرهای مرتبط
نظر شما