به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیاکبر ثقفی کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران درباره فیلم شهری گفت: در تعریف شهر تنها به شکل آن نباید توجه داشته باشیم زیرا شهر شامل مجموعهای از فرهنگها، بایدها و نبایدها و هنجارها و ناهنجاریها است که فیلمساز شهری باید در فیلمهایش به این موارد توجه داشته باشد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه در فیلمهای شهری ما اغلب پلها و بزرگراهها را به تصویر میکشند درحالیکه فیلم شهری بدین شکل نیست زیرا شهر با آدمهایش شکل میگیرد ضمن اینکه همیشه در فیلمهایمان سعی داریم فضاهایی شیک و مدرن را نشان دهیم و توجهی به چالشها و معضلات شهری نداریم.
تهیه کننده فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» با بیان اینکه فرهنگ سازی امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: بارها دیده میشود که شهروندان نسبت به آمبولانسی که در دورن آن بیمار است بیتوجه هستند و راه را باز نمیکنند اینها همه مواردی است که باید در فیلمهای شهری مورد توجه قرار گیرد تا تبدیل به فرهنگ جامع برای شهروندان در کشور شود.
ثقفی با بیان اینکه اکثرا در فیلمهای شهری کافی شاپ و فروشگاه دیده میشود، گفت: در کمتر فیلمی فرهنگ شهری نشان داده میشود درحالیکه میتوانیم مهاجرت یک روستایی به شهر و معضلاتی که پیش روی اوست را به خوبی در فیلمهایمان نشان دهیم تا کمتر روستایی یا شهرستانی به شهر مهاجرت کند زیرا باید شهرستانهای ما هم تبدیل به کلان شهر شوند.
وی با بیان اینکه دوربین فیلمساز باید صداقت داشته باشد، افزود: اگر قرار است زیباییها را هم نشان دهیم باید آموزه باشد. من معتقدم فیلمی شهری است که فرهنگ معرفی آدمها، بازخوردی از هنجارها و ناهنجاریها باشد و یک بعدی نگاه نکند. همانطور که میدانید امروز آلودگی شهر تهران ناهنجاری بزرگی است که در فیلمهایمان میتوانیم مردم را با خطرات آن آگاه سازیم.
تهیه کننده «همه چیز برای فروش» با بیان اینکه تعداد فیلمهای شهریمان بسیار کم است گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و یا خود شهرداری باید هر ساله فراخوان بدهد تا جوانان علاقهمند به این حوزه و همچنین فیلمسازان ایدههای خود را درباره فیلمهای شهری ارائه دهند زیرا جوانان فیلمساز امروز ایدههای بسیار خوبی دارند که قابلیت تبدیل به فیلمنامه شدن را دارد.
ثقفی ادامه داد: جشنواره فیلم شهر میتواند بستری باشد تا جوانها تواناییهای خود را نشان دهند و همچنین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران میتواند از طریق همین جشنواره استعدادهای جدید را کشف کند.
وی افزود: یکی از معضلات دیگری که در شهر تهران به چشم میخورد و شهرداری باید به آن توجه ویژه داشته باشد این است که در داخل یک خیابان و یا یک کوچه ساختمانهایی وجود دارد که هرکدام نماهای متفاوتی دارند و این امر موجب بد جلوه دادن فضای شهر شده است. اینها مواردی است که شهرداری باید به آن توجه جدی داشته باشد و تنها به فکر اینکه ساختمانها چند طبقه ساخته شوند، نباشد.
ثقفی با اشاره به جشنواره فیلم شهر نیز گفت: جشنواره فیلم شهر باید آموزش دهد، برای فیلمسازان شهری ایجاد امنیت کند و تمهیداتی بیاندیشد تا حداقل شهروندان تهرانی با مکانها تاریخی و موزههای شهر خود آشنا باشند. البته خوب است تا فیلمسازن هم در فیلمهایشان این مناطق را نشان دهند.
وی بیان کرد: از دیگر مسائل مهمی که فیلمسازان شهری میتواند در فیلمهایشان به آنها نگاه ویژه داشته باشند بحث بهداشت و سلامت است. ما تنها تصور میکنیم سیگار کشیدن برای سلامت ما ضرر دارد درحالیکه آلودگی صوتی بدترین آسیب را برای شهروندان دارد و همچنین بیماری سرطان که این روزها گریبان آدمهای زیادی و از جمله هنرمندان را هم گرفته است. درباره این موضوعات تنها یک فیلم به نام «روزی که هوا ایستاد» از نادر ابراهیمی ساخته شده است که انصافا هم فیلم بسیار خوبی بود.
تهیه کننده «سایه وحشت» در پایان گفت: رابطه بین شهر و شهروند بسیار مهم است زیرا انسان بدون شهر و شهر بدون انسان معنایی ندارد.
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار میشود.