سومین همایش ارتقای کیفیت آثار و فعالیتهای فرهنگی؛
ناظمی اردکانی: نقشه راه دستیابی به نظام استاندارد محصولات فرهنگی طراحی میشود
عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی از طراحی نقشه راه دستیابی به نظام استاندارد محصولات فرهنگی توسط کمیته علمی همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی خبر داد.

دبیر کارگروه مدیریت کلان فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح گامهای در نظر گرفته شده در نقشه راه دستیابی به نظام استاندارد محصولات فرهنگی گفت: برای رسیدن به نظام استاندارد ابتدا لازم است مجموعهای از فعالیتهای علمی و فکری در زمینه تدوین استانداردها انجام شود و در مرحله بعد باید دورههای آموزشی برای تربیت نیروی انسانی با هدف برپا و اداره کردن این نظام طراحی کنیم.
وی افزود: گام بعدی برای دستیابی به نظام استاندارد محصولات فرهنگی، تدوین و تصویب مجموعه مقرراتی از سوی مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن این نظام استاندارد است؛ به این معنا که ساختار و تشکیلات نظام استاندارد محصولات فرهنگی در نظام اداری باید به طور مشخص ارائه و تصویب شود.
ناظمی اردکانی رسیدن به نظام استاندارد کالاها و محصولات فرهنگی را مستلزم یک کار فکری و علمی گسترده دانست و افزود: طرح کلان ایجاد نظام استاندارد محصولات فرهنگی در گام اول برای بررسی و تصویب به شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی ارسال خواهد شد.
وی در بخش دیگر سخنانش به برند «حلال» به عنوان نمونهای متناسب با ارزشهای اسلامی که مورد پذیرش جوامع اسلامی و حتی مسیحی قرار گرفته اشاره کرد و گفت: در زمینه محصولات فرهنگی هم این قابلیت وجود دارد که بر اساس فرهنگ و ارزشهای اسلامی، برندسازی شود و نه تنها در ایران بلکه به سایر کشورهای اسلامی تسری پیدا کند.
بر اساس این گزارش، دکتر محمد اسحاقی معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پیش از این گفته بود: در حال حاضر نظام استاندارد ایران در حوزه فرهنگ هیچگونه شاخص و استاندارد اجباری به صورت الزامآور یا توصیه مطرح نکرده است. در حالی که باید شاخصهای خرد صنایع و محصولات فرهنگی تعیین شوند و به صورت اجباری درآیند. برخی شاخصها هم جنبه توصیه دارند که حالت تشویقی پیدا میکنند.
عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی با بیان اینکه تا رسیدن به شاخصهای اجباری و توصیهای برای محصولات فرهنگی باید گامهای بسیاری برداشته شود، تأکید کرده بود: این استانداردها شامل دو بخش کمی و ظاهری و محتوایی و درونی است که از یکسو باید با ارزشهای بومی و ملی و دینی ما متناسب و از سوی دیگر به شاخصهایی نظیر زیباییشناسی، بهداشتی و زیستمحیطی توجه داشته باشند.
سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت سازمانها و نهادهایی چون آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... اوایل خردادماه ۹۴ برگزار میشود.

گزارش خطا
پسندها:
۰
برچسبها:
همایش ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی ارسال نظر
آخرین اخبار