جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۹
کد خبر: ۸۱۲۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
سومین همایش ارتقای کیفیت آثار و فعالیت‌های فرهنگی؛

موسوی‌هوایی: کیفی‌سازی محصولات فرهنگی باید با افزایش کمیت و توزیع مناسب توأم شود

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، وجود حامی برای افزایش کمیت و ایجاد زمینه مناسب برای توزیع محصولات فرهنگی را از جمله لوازم اثرگذاری این محصولات دانست و گفت: ضرورت کیفی‌سازی محصولات فرهنگی، ناظر بر اهمیت اثرگذاری است.
موسوی‌هوایی: کیفی‌سازی محصولات فرهنگی باید با افزایش کمیت و توزیع مناسب توأم شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی هوایی از مطالعات علمی گسترده توسط سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه کیفیت‌بخشی و شاخص‌گذاری محصولات فرهنگ دینی و تبلیغات سنتی خبر داد و گفت: ضرورت کار کیفی‌سازی، مرتبط با مقوله اثرگذاری است چرا که با ارتقای کیفیت، اثرگذاری بر مخاطب هم افزایش می‌یابد.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: منظور از اثرگذاری بر مخاطبان، ناظر بر همان مراحل دانش، بینش، ارزش، گرایش و کنش بیرونی است که برای فرهنگ قائل هستیم؛ بنابراین باید این ارزیابی را داشته باشیم که در سطح عمومی مردم چه اتفاقی در جریان است.
 
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به مجموعه دستگاه‌های فرهنگی مبنی بر ارتقای کیفیت، گفت: آمار و اطلاعات فعالیت‌های فرهنگی بسیار است اما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی هم ارتقا پیدا کند.
 
حجت‌الاسلام موسوی هوایی، افزایش تأثیرگذاری محصولات و فعالیت‌های فرهنگی را در گروی ارتقای کیفیت آنها دانست و خاطرنشان کرد: برای بالا بردن کیفیت نیازمند شاخص‌های مختلف هستیم که البته نوع شاخص‌های هر محصول دینی و فرهنگی متفاوت است که بحث مفصلی طی سه همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی روی آنها انجام شده است.
 
وی تصریح کرد: آنچه نباید فراموش شود و در سازمان تبلیغات اسلامی هم در گفتمان‌های دینی با آن مواجه هستیم، این است که خیلی از اوقات یک کیفیت خوب و قابل قبول وجود دارد اما چون کمیت گسترده در کشور ندارد و قدرت بسط و نشر موضوع را نداریم، اثرگذاری‌اش کم می‌شود.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه «اثرگذاری یک بخش مهم کیفیت است»، یکی از راه‌های افزایش اثرگذاری محصولات را افزایش کمیت آنها دانست و اظهار داشت: به نظر می‌رسد در موقعیت‌هایی که یک کیفیت حداقلی و مطلوب وجود دارد اما به کمیت مطلوب خود نرسیده، اگر کمک شود تا به آن کمیت مطلوب برسد یعنی اثرگذاری‌اش را زیاد کرده‌ایم.
 
وی افزود: در بسیاری از موارد، بازی رایانه‌ای ایرانی ساخته شده اما چون برای اینکه از موقعیت تبدیل محصول به کالا برخوردار نیست و حمایت لازم برای تولید یک میلیون نسخه از این بازی را ندارد یا از زمینه توزیع مناسب بی‌بهره است، لذا اثرگذاری هم نخواهد داشت. هر چند قابلیت‌های درونی و ارزشمند بودن از معیارهای کیفیت است.
 
موسوی‌هوایی: کیفی‌سازی محصولات فرهنگی باید با افزایش کمیت و توزیع مناسب توأم شود

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی درباره نشان استاندارد محصولات فرهنگی که طراحی آن در دستور کار دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی قرار دارد گفت: برای طراحی نشان استاندارد محصولات فرهنگی باید نگاهی واقع‌بینانه و صحیح جریان داشته باشد تا آن نشان، یک نشان فراگیر باشد و تمام محصولات فرهنگی را دربر بگیرد.
 
حجت‌الاسلام موسوی هوایی افزود: نشان استاندارد محصولات فرهنگی باید با یک انتزاع از شاخص‌های کیفیت و به طور کلی نگاه کردن به محصولات فرهنگی به دست آید؛ اگر چه ممکن است به عنوان مثال در پنج رده از محصولات فرهنگی، نشان‌های مختلف داشته باشیم.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: طراحی نشان استاندارد محصولات فرهنگی مستلزم یک کار ترکیبی و تلفیقی از هنر، مسائل فرهنگی و دینی، گرایش‌های مخاطب و تولیدکنندگان آثار فرهنگی و پیشینه ذهنی و فرهنگی مردم است.
 
سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با مشارکت 25 دستگاه و نهاد فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی روزهاي چهارم و پنجم خردادماه 94 در مرکز همایش‌های بين‌المللي برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

خبرهای مرتبط
نظر شما