به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست صمیمی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هنرمندان هنرهای سنتی که با حضور استادان، پیشکسوتان و خانواده هنرمند میرزا طاهر خوشنویس برگزار شد، چند تن از هنرمندان از جمله علی شیرازی، ایرج نعیمایی، عبدالمجید شریفزاده، احمد فلسفی به ایراد سخنانی درباره وضعیت هنرمندان هنرهای سنتی و تجلیل از استاد فقید میرزا طاهر خوشنویس پرداختند.
در ابتدای نشست امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پس از خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضران به بیان سخنانی کوتاه درباره این گردهمایی پرداخت.
وی گفت: امروز ما به دو دلیل در کنار هم جمع شدهایم. یکی نکوداشت استاد فقید میرزا طاهر خوشنویس است که عمر پربرکت خود را برای نوشتن کلام وحی، ادعیه مفاتیح و سخن بزرگان صرف کرد و دیگری نشست صمیمی دکتر صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری با هنرمندان هنرهای سنتی است. امیدوارم این نشست در ادامه نشستهای پیشین منشاء خیر و برکت شود. در واقع چنانچه هنر اسلامی امروز قدر دیده و بر صدر نشسته مدیون حضور هنرمندان هنرهای سنتی است.
طاهر خوشنویس قرآنی خوانا نوشت
در ادامه ایرج نعیمایی هنرمند خوشنویسی و موسیقی با اشاره به تاریخچه هنر خوشنویسی و جایگاه آن در فرهنگ و هنر ایرانی، گفت: از زمانی که تمدن به وجود آمده منشا آن براساس اساطیر و به گواهی تاریخ، ایران بوده است. این تمدن بر پایه اصلی معماری و خط استوار است.
وی افزود: حدود ۵۴ نوع خط از خط اولیه کوفی استخراج شده و کمال پیدا کرده است که خط نسخ از آن میان بسیار به کار گرفته شده است. همواره خوشنویسی در سایه سار کتابت قرآن شکل گرفته و تکامل خط بر پایه این کتابت بنیان یافته است.
نعیمایی با بیان تلاش استادان بزرگ خوشنویسی که موجب شد مبادی تعلیمی خطوط در تاریخ ثبت و ضبط شود و جایگاه هنری خط بالا برود، گفت: میرزا طاهر خوشنویس قرآن را با سهل القراعه کردن به خانههای مردم آورد و باعث رواج آن شد. خط او بسیار خواناست و انسان دچار غلط خوانی نمیشود. اخیرا به دلیل اقبال به خط عربی این خط مهجور واقع شده و آن اقبالی که شایسته است، نسبت به آن نمیشود. در واقع این نمایشگاه بهانهای برای توجه به کتابت قرآن و باور اعتقادی ما و ارج نهادن برآن است.
طاهر خوشنویس هنرمندی منظم بود
سپس علی شیرازی پیشکسوت هنر خوشنویسی درباره میرزا طاهر خوشنویس بیان کرد: خط استاد طاهر خوشنویس به قدری دم دست ما بوده که فراموش کرده بودیم از ایشان یاد کنیم. چنانچه به تعداد آثار این استاد نگاه کنیم، حیرت خواهیم کرد که چطور او این همه آثار تولید کرده است.
وی ادامه داد: خوشنویسانی مورد توجه قرار می گیرند و کارهای بسیاری به ایشان سفارش داده می شود که منظم باشند. استاد طاهر خوشنویس نیز از این دست بود. وی ساعتهای مختلف زندگیاش را تقسیم کرده بود تا بتواند وقت خود را به خوبی برای کتابت قرار دهد. او نگاه متفاوتی داشت و نسبت به اقتضای زمان خود کار بزرگی را انجام داد. او توانست خط نسخ را در سطح بسیار وسیع رواج دهد. اکنون در همه خانهها قرآن، صحیفه سجادیه و یا نهجالبلاغه با خط طاهر خوشنویس یافت میشود.
قرآن را به خط فارسی چاپ کنیم
احمد فلسفی دیگر هنرمند عرصه خوشنویسی با اشاره به دیدارهای مختلفی که تاکنون میان رییس سازمان فرهنگی هنری و هنرمندان شکل گرفته، افزود: من تقاضا دارم که این دیدارها راحتتر شکل بگیرد و گفتوگوی بین مسئولان سازمان با هنرمندان قطع نشود. باید این دیدارها با اقشار مختلف هنرمندان انجام شود و مسئولان به صحبتهای آنها توجه کنند.
وی با اشاره با طرح شهرداری با عنوان نگارخانهای به وسعت یک شهر گفت: کار زیباسازی با تابلوی بزرگان هنر دنیا که در مدت کوتاهی به نمایش درآمد، کاری ابتکاری بود که باعث شد سطح دید مردم بالا رود. هنرمندان انگیزه بیشتری پیدا کنند و احساس کنند هنرشان در سطح بالا نیز دیده میشود. این کار بسیار بزرگ بود و جا دارد که ادامه پیدا کند.
فلسفی درباره استاد طاهر خوشنویس بیان کرد: آنهایی که بیش ار ۴۰ تا ۵۰ سال دارند با خط این هنرمند به خوبی آشنایند. چرا که در آن زمان خط او در همه خانهها بود. اما مدتی است که خط غیر ایرانی در خانهها رواج پیدا کرده و خط ایرانی اصیل رخت بربسته است.
وی با انتقاد از کسانی که قرآن را به خط غیر ایرانی به چاپ میرسانند، گفت: زمانی من با ناشری درباره اینکه چرا قرآن با خط ایرانی چاپ نمیشود صحبت میکردم. او میگفت یکی به این دلیل که خط عثمان طه رایگان است و حق نشر آن آزاد است و دیگر اینکه اجازه نداریم قرآن را با خط ایرانی در تیراژ بالا چاپ کنیم! چرا ما نباید هزینه یک آپارتمان را برای قرآن با خط ملی صرف کنیم؟! من تقاضا دارم که شهرداری برای چاپ قرآن با خط ایرانی پیش قدم شود.
تقاضای اجرای بیانیهای از سوی هنرمندان هنرهای سنتی
در ادامه عبدالمجید شریفزاده هنرمند دیگر، با اشاره به اینکه مدتهاست هنرمندان عرصه هنرهای سنتی مورد بی مهری قرار گرفتهاند، گفت: در سالهای گذشته گاهی عنایتی به این هنرمندان و رشتههای هنرهای سنتی میشد اما مدتهاست که این حداقل توجهها نیز برگرفته شده است. این هنرمندان با عشق قلم به دست گرفته و با عشق آثار بسیار زیبایی آفریدند که در بسیاری از موزهها ماندنی شدند. اما خود هنرمندان آن طور که شایسته است شناخته نشدند و از دست رفتند. در حالیکه این وظیفه ماست تا برای آنچه که به آن اعتقاد داریم و برای هنرمندانی که حافظان فرهنگ و تمدن بشری هستند، وقت قرار دهیم و از ایشان تجلیل کنیم.
وی ادامه داد: خوشنویسی هنر مقدسی است که باید ارج نهاده شود. تهران الگویی برای سایر نقاط کشور است و می تواند بهترین شروع برای این کار باشد.
شریف زاده در ادامه به نقل قول خاطرهای از باباشاه اصفهانی درباره چگونگی شروع خط پرداخت و همچنین اجرای بیانیهای از خواستههای هنرمندان برای راهاندازی فرهنگسرای هنرهای سنتی به منظور آموزش و گسترش این هنرها، راهاندازی خانه هنرمندان هنرهای سنتی و موزه هنرهای سنتی و موارد دیگری از این دست را خواستار شد.
همچنین در این مراسم کیوان ساکت نوازنده تار و سه تاره به اجرای قطعهای همراه با دکلمه شعر دست از فریدون مشیری پرداخت.
موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از شهید دستگردی(ظفر)، روبهروی نیایش، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ واقع است. علاقهمندان میتوانند از هشتم تیر تا هشتم مرداد به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ از این نمایشگاه بازدید کنند.