جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۶
کد خبر: ۸۲۰۹۴
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

ایستگاه شانزدهم پوستر «مسیر» به «آیه نور و هنر» رسید

شانزدهمین شماره پوستر «مسیر» با نام «آیه نور و هنر» توسط فرهنگسرای سرو در فضای مجازی منتشر شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شماره شانزدهم پوستر مسیر که با پرسش «چه بخوانیم؟ و به چه ترتیبی؟»، پیشنهاد مسیر مطالعه کتاب‌های انقلاب اسلامی است، به معرفی کتاب « آیه نور و هنر» می‌پردازد.

موضوع این كتاب «نور و ظلمت در قرآن» است كه توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي منتشر شده است. دكتر حبیب الله آيت‌اللهي در اين كتاب ابتدا آياتي از قرآن را آورده و سپس آن را به فارسي ترجمه كرده است و در ادامه به تفسير آيه مي‌پردازد، در صفحات ابتدايي كتاب به توضيح نور و معنا و مفهوم آن در آيات مختلف پرداخته است. سپس به اشعاري از عطار نيشابوري در اين زمينه اشاره كرده و به زيبايي با مفهوم نور مرتبط ساخته است. در ادامه يك بحث هنري، درباره نور مطرح ساخته و معاني و مفاهيم و جنبه‌هاي نور را در طبيعت تشريح كرده است. سپس احاديثي از امامان مختلف درباره نور و معاني آن آورده است. ويژگي نور و هنر و فرازهايي از دعاي جوشن‌كبير و دعاي ماه رمضان، دود و ظلمت و بيان مفرد را، بودنِ نور و جمع‌بودن ظلمات را از ديدگاه عالمان و عارفان، به همراه اشعاري از فردوسي، نظامي گنجوي، اسدي طوسي، ابوشكور بلخي و اسدي طوسي آورده شده است. توصيفات دقيق و زيبا به اين كتاب برجستگي خاصي بخشيده است، همچنان كه در ابتداي كتاب نويسنده به خواننده توصيه مي‌كند كه اين نوشتار را چنان بخوان كه رازي را خواني شايد كه راز را دريابي و چنان بفهم كه سرّي را شناسي و آگاه باش، كه هر چه هست از فروغ اوست و هيچ چيز جز فروغ او نباشد كه فروغ آسمان‌ها و زمين است.

 کتاب آیه نور و هنر، را دكتر حبيب‌الله آيت‌اللهي به رشته تحرير در آورده که چاپ اول آن در سال 1387، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

گفتنی است طراحی پوستر «مسیر» مدتی است که از سوی فرهنگسرای سرو فعالیت خود را برای معرفی کتاب و سیر مطالعه آغاز کرده است. پیشنهاد مسیر مطالعه کتاب انقلاب اسلامی در حوزه های رسانه، سبک زندگی، هنر و ... است که هر هفته در روز چهارشنبه به معرفی کتاب برای علاقه مندان می پردازد.

ایستگاه شانزدهم پوستر «مسیر» به «آیه نور و هنر» رسید

علاقه‌مندان برای مشاهده و استفاده از فایل این اثر، می‌توانند به نشانی اینترنتی sarv.farhangsara.ir  و یا  instagram.com/farhangsara_sarv مراجعه کنند.
نظر شما