شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۰۱۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با روز جهانی معلولان به تشریح برنامه‌های این سازمان برای معلولان و نابینایان پرداخت.
تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری برای معلولان و نابینایانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با روز جهانی معلولان به تشریح برنامه‌های این سازمان برای معلولان و نابینایان پرداخت و گفت: معلولان و از جمله نابینایان، استعدادهای خدادادی پرشماری دارند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با این رویکرد به آنها نگاه می‌کند و ۲۷ نفر از همکاران ما از معلولان و ۱۰ نفر از آنها نابینا هستند. اتفاقاً خدمات فرهنگی‌ای که به معلولان و نابینایان ارائه می‌کنیم نیز توسط همین افراد انجام می‌شود. سعی کردیم محدودیتی قائل نشویم تا این عزیزان بتوانند خدمات فرهنگی هنری مختلف را به بهترین شکل دریافت کنند. این افراد مانند همه مردم حق دارند که از خدمات عمومی بهره ببرند و باید این امکان را فراهم کنیم. این یک حق است و اعطای آن به معلولان، وظیفه سازمان فرهنگی هنری محسوب می‌شود. 

وی افزود: در مناطق ۱۵، ۱۶ و ۲۰ تهران کتابخانه‌های خوبی برای استفاده نابینایان داریم که از منابع پرشمار کتاب‌های بریل سود می‌برند. کتابخانه تخصصی نابینایان فرهنگ‌سرای خاوران، کتابخانه شهید فهمیده فرهنگ‌سرای بهمن و کتابخانه شیخ کلینی در منطقه ۲۰ این کتابخانه‌ها هستند. چیزی حدود ۲۵ هزار جلد کتاب در این سه کتابخانه وجود دارد و تقریباً پنج سال است که جشنواره تولید کتاب‌های صوتی برگزار می‌شود و بیش از ۶ هزار فایل صوتی تا به امروز به دبیرخانه رسیده است. این کتاب‌های صوتی به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری کمک می‌کند تا منابع آن غنی‌تر شود. 

اوحدی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی برای معلولان گفت: کارگاه‌های آموزشی نیز در حوزه‌های موسیقی، خط بریل، هنرهای تجسمی و... نیز در حال برگزاری است و مخاطبان معلول و نابینا استقبال خوبی از آنها دارند. حتی کارگاه‌های قالیبافی برای معلولان برپا شده که از آن استقبال شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان فرهنگی هنری هم این است که هر عزیز نابینایی که در هر نقطه از استان‌های تهران و البرز ساکن باشد و امکان دسترسی به کتابخانه‌های تخصصی نابینایان نداشته باشد، با یک پیک رایگان به منزلش کتاب ارسال می‌کنیم و بعد از مطالعه، کتاب را به کتابخانه‌ها بر می‌گردانیم. برای استفاده از این امکان، نابینایان کافی است با شماره ۱۸۳۷ تماس بگیرند. 

وی اضافه کرد: مناسب‌سازی مکان‌های فرهنگی برای معلولان و نابینایان اهمیت ویژه‌ای در همه جهان دارد و باید این مکان‌ها برای استفاده همه شهروندان به صورت برابر، مناسب شوند. باغ کتاب تهران، پردیس تئاتر تهران و... اماکن بزرگ و بااهمیت فرهنگی هستند که باید به طور ویژه به مناسب‌سازی آن اهتمام داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی میزبان معلولان و نابینایان باشیم. 

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: به مناسبت جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که انشالله امسال به طور گسترده برگزار می‌شود، بخش‌های ویژه‌ای را برای معلولان در نظر می‌گیریم که از ظرفیت هنرمندان معلول بهره ببریم. فرهنگ‌سرای شفق نیز به صورت تخصصی به مسئله معلولان، نابینایان و بیماران خاص می‌پردازد و تا کنون نمایشگاه‌های متعددی در این فرهنگ‌سرا برپا شده که به نمایش آثار هنرمندان معلول پرداخته است. چندین نمایشگاه نقاشی در فرهنگ‌سراهای ملل و فرهنگ‌سرای گلستان برپا شده و نگاه ما این نیست که فعالیت‌های فرهنگی ویژه معلولان را به مناطق ۱۵، ۱۶ و ۲۰ محدود کنیم. 

وی در پایان گفت: خداوند معجزه‌ای را در وجود انسان قرار داده که وقتی یک عضو دچار مشکل شود، این استعداد در اعضای دیگر انسان شکوفا می‌شود. امیدوارم بتوانیم خدمات شایسته‌ای به معلولان و نابینایان ارائه دهیم و عدالت بین این افراد و سایر شهروندان برقرار شود. 
نظر شما