جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۰۰۲۶۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جشن ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: جایگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در تاریخ تشیع جایگاه ممتازی است، چه در دوره‌ای که ایشان در مدینه متولد شدند و آنجا در جهت ترویج ارزش‌های تشیع فعالیت کردند و چه زمانی که از آنجا حرکت کردند و برای زیارت امام هادی(ع) به سامرا آمدند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشن ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونان و مدیران این سازمان، فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰، حجت‌الاسلام شاهین معبودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۰ و عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) در سالن شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. 

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ در این مراسم با تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) عنوان کرد: امیدوارم تک‌تک ما این توفیق را داشته باشیم که در راه این امامزاده بزرگوار قدم برداریم و از شیعیان راستین باشیم. حتماً می‌دانید که امروز یکی از دغدغه‌هایی که در جامعه جهانی مطرح است، هویت شهری و هویت‌مند شدن مکان‌ها در برابر بی‌هویتی‌ای است که پیرو جهانی‌شدن ایجاد شده است. مدیران شهری به دنبال این هستند که آیتم‌های مشخصی را برای هر مکانی تعریف کنند تا هر مکان از دیگر نقاط کره خاکی متمایز شود. خدا را شکر ری به واسطه بزرگان پرشماری که در آن حضور دارند، این هویت را از این شخصیت‌های عزیز گرفته و در رأس آن حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است که از برکت وجود ایشان، شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ اسلام در این نقطه جمع شده‌اند و مدفن این افراد را در ری داریم. افرادی مانند شیخ صدوق و شیخ کلینی که از علمای بزرگ اسلام هستند. 

اوحدی: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در تاریخ تشیع جایگاه ممتازی دارد

وی ادامه داد: در قرن سوم و چهارم یکی از چالش‌های بزرگ تشیع که می‌رفت دین را قلب کند، احادیث جعلی و تقلبی بود که به سرعت داشت رواج می‌یافت و این علما با زحماتی که کشیدند توانستند جلوی این مسیر انحرافی را بگیرند و امروز یکی از منابع معتبر شیعه در ارتباط با علم حدیث، کتب اربعه‌ای است که مؤلف دو کتاب از این چهار کتاب به برکت وجود حضرت سیدالکریم(ع) در ری آرام گرفته‌اند. 

افشار در پایان گفت: شهرداری منطقه ۲۰ در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری و اعتلای فضای فرهنگی ری، در حال برگزاری هفته فرهنگی ری از ۱۸ تا ۲۴ آذر ماه است. ما همواره پیگیر انجام کارهایی بودیم تا این سخن که «ری قبله تهران است» محقق شود و تجلی آن در رفتار مردم دیده شود. مطالعات زیادی توسط همکاران انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در این راستا تقویت اقتصاد ری بسیار مهم است. باید طوری در اقتصاد ری دخل و تصرف داشته باشیم که با رونق اقتصادی، رفتار مردم نیز بهبود یابد. امیدوارم در ری شاهد بروز صفات اخلاقی پسندیده‌ای باشیم که این صفات، جاذبه حضور افراد و گردشگران در اینجا باشد و در نهایت ری بتواند به عنوان یک مقصد گردشگری سیاحتی زیارتی تاثیرگذار تثبیت شود. 

در ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: امام جواد(ع) یک فرمایش بسیار زیبا و تاثیرگذار دارند که می‌فرمایند: ملاقات دوستان و عزیزان باعث صفای دل و روح انسان‌ها می‌شود. حتی اگر زمان این ملاقات کوتاه باشد. خدا را شکر می‌کنیم که میلاد با سعادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) زمینه‌ای شد که امروز هم بتوانیم دوستان را زیارت کنیم و هم شاید تعبیر این فرمایش حضرت این باشد که ملاقات هم ملاقات حضوری با افراد و هم ملاقات با اندیشه و عقاید آنهاست. 

وی افزود: امروز در روز ولادت به دنبال این هستیم که با افکار، اندیشه‌ها و روح بلندی که ایشان در جهت ترویج فرهنگ تشیع ناب داشتند آشنا شویم که حتی اگر امروز هم باشد یقینا اثر خود را در دل، فکر و روح ما خواهد گذاشت.

اوحدی: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در تاریخ تشیع جایگاه ممتازی دارد

اوحدی بیان کرد: جایگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در تاریخ تشیع جایگاه ممتازی است. چه در دوره‌ای که ایشان در مدینه متولد شدند و آنجا در جهت ترویج ارزش‌های تشیع فعالیت کردند و چه زمانی که از آنجا حرکت کردند و برای زیارت امام هادی(ع) به سامرا آمدند. که شاید همین دلیل شد در دوره خلافت عباسیون در یک محاصره سنگین قرار بگیرد و زندگی مخفی خود را شروع کند و در نهایت منجر به کوچ ایشان از حجاز و عراق شد. ایشان بسیار مطالعه می‌کردند و شاید فکر کنیم انتخاب شهر ری یک انتخاب تصادفی بوده است ولی اینطور نیست. چون ری در همان دوران هم مرکز محبان اهل بیت(ع) بود. مطمئن باشیم که آمدن حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ری حکمتی داشته است.

وی افزود: امسال برنامه جاماندگان اربعین حسینی را برگزار کردیم که با استقبال عظیمی روبه‌رو شد. شاهد یک تحول عظیمی بودیم. بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در این پیاده‌روی حضور داشتند که این موضوع هم بدون حکمت نیست. همچنین امسال شاهد این پیاده‌روی‌ها در برلین، تورنتو و... بوده‌ایم که این اتفاق‌ها بدون حکمت نیست. در طول تاریخ کجا داشته‌ایم که اینقدر محبان اهل بیت(ع) بتوانند جریان‌ساز باشند. باید این مسیر آزمایش را برویم تا این اتفاق‌ها در طول تاریخ بیفتد. انشالله این مراسم‌ها اثری در فکر و روح ما بگذارد.

رییس سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: هفته فرهنگی شهر ری هم جزو کارهای بسیار ارزشمندی است که امسال برای اولین بار اتفاق افتاده است. شهر ری مکان مقدسی است. اصلا انگار خاک این شهر با قداست آمیخته شده است. حتی در دوره پیش از اسلام. در آن دوره شهر ری مکانی به عنوان دارالعباد برای زرتشتیان و... بوده است. روایت‌های مختلفی از طرف مورخان و افراد کاوشگر بیان می‌شود که تاریخ شهر ری به ۶ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. مجموعه‌ای از آثار تاریخی، مذهبی و فرهنگی در این شهر وجود دارد. اگر مقام معظم رهبری فرموندند شهر ری قبله‌گاه تهران است یک واقعیت است. بزرگان و مفاخر بسیاری در اینجا حضور داشتند و برای دو بار پایتخت ایران بوده است و به خاطر موقعیت استراتژیکی که داشته مهم‌ترین شهر ایران بوده زیرا در مسیر جاده ابریشم بوده و به همین دلیل همیشه مورد تاخت و تاز قرار می‌گرفته است.

اوحدی در پایان گفت: امیدواریم با این تدبیر خوبی که صورت گرفته شاهد تحرک جدی در ری باشیم و برگزاری هفته فرهنگی ری زمینه‌ای برای توسعه بسیار خوب در زمینه فرهنگی باشد.

شعرخوانی سیروس احمدی و مهدی تقی‌نژاد از همکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از بخش‌های دیگر این برنامه بود. 

مطالب مرتبط
نظر شما