جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۰۰۴۴۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
در نشست مهارت‌های زندگی با وضوع موفقیت مطرح شد؛
دفتر ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی سازمان فرهنگی هنری سلسله نشست‌های مهارت‌های زندگی را با موضوع «موفقیت» ویژه همکاران مناطق ۲۲ گانه این سازمان برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در اولین دوره از سلسله نشست‌های مهات‌رهای زندگی که از سوی دفتر سبک زندگی ایرانی اسلامی سازمان فرهنگی هنری برای همکاران این سازمان برگزار می‌شود، موضوع «موفقیت» از سوی حجت السلام و المسلمین سید محسن علوی، بررسی شد.

حجت الاسلام و المسلمین علوی گفت: زیستن در زندگی نیاز به هنرمندی، توانایی و مهارت دارد. بسیاری از ما در مرحله زنده بودن هستیم و مفهوم زندگی را نمی‌دانیم. زندگی کردن هدیه خداوند به انسان است و خوب زندگی کردن هدیه انسان به خداوند است. کمال خواهی و موفقیت طلبی از خصائص فطری هر انسان در مسیر خوب زندگی کردن است. 

وی افزود: رسیدن به موفقیت ۶ اصل اساسی دارد. انسان موفق در مسیر زندگی ۳ اصل را کسب و ۳ اصل را رها می‌کند. این اصول در هر شرایطی برای هر موقعیتی و در هر کاری ما را به موفقیت می‌رساند. تدبیر اولین راه میان‌بر بسیار مهم برای موفقیت است. انسان می‌تواند با تدبیر و آینده‌نگری، از اشتباهات خود جلوگیری کند. تدبیر اندیشه کردن یعنی به عاقبت و پایان کار فکر کردن . تدبیر لازمه تمام امور زندگی است. همچون؛ تدبیر غذا و پرهیز، تدبیر درکار، انتظام کار، تدبیر معاش، تدبیر منزل، خانه داری، انسان‌ها باید نیک تدبیر، خوش فکر و عاقبت اندیش باشند. امام رضا (ع) می‌فرمایند: التدبیر و قبل العمل یؤمنک من الندم؛ تدبیر قبل از عمل انسان را از پشیمانی باز می‌دارد.
 
حجت‌الاسلام علوی بیان کرد: دومین عامل موفقیت در جایگاه یک مسلمان تقواست. تقوا یعنی آنچه خدای مهربان امر کرده دوست داشته باشیم و هرآنچه نهی کرده رها کنم. بارها این حدیث را شنیده‌ایم كه گرامی‌ترین انسان‌ها نزد خداوند با تقواترین آن‌هاست. تقوا به معناي نگاهدارنده، خويشتن داري، مراقبت كردن است. تقوا نيرويي است كه انسان را از معصيت دور نگه مي دارد. هرکسی تقوا را رعایت کند زمینه خروج از گرفتاری ها را برایش فراهم می‌کند. همچنین کسی که تقوا را رعایت کند از جایی که نمی‌داند خداوند روزیش را می‌رساند.

وی سومین عامل موفقیت را تلاش دانست و گفت: هر انسانی باید برای بقای زندگی خود و دستیابی به موفقیت تلاش و كوشش كند. بدون تلاش هیچ امری اتفاق نمی‌افتد. هرچه تلاش و کوشش بیشتر باشد نتایج بهتری در امورات زندگی خواهیم داشت. مصداق تلاش را می‌توان در یک داستان از امیر تیمور بیان کرد؛ از امیر تیمور پرسیدند چگونه از سربازی به سرداری رسیدی؟ گفت: از سختی نترسیدم. روزی از ترس دشمنان به خرابه‌ای پناه برده بودم. موری را دیدم که دانه‌ای را به بالای دیوار می‌کشانید. 67 بار شمردم دانه افتاد ولی مور دانه را می‌گرفت و به بالا می‌برد و مور از حرکت بازنیستاد و دانه را به بالا برد. از آن موقع امیدوار شدم  از کوشش بازنیستم. انسان به جایی نمی رسد مگر با تلاش کردن. درباره تلاش در سوره نجم آیه ۳۹ آمده است: «لیس للانسان الا ما سعی» یعنی موفقیت انسان در سایه کوشش و تلاش است.

سید علوی در پایان سه اصل ضد موفقیت که برای هر انسانی در زندگی وجود دارد را بیان کرد: تسویف یکی از عوامل بازدارنده موفقیت است. تسویف به معنای تأخیر انداختن، امروز و فردا کردن و کار امروز را به فردا انداختن است. گاهی حالتی در انسان به وجود می‌آید که او خود می‌داند در کاری اشتباه می‌کند و قصد برگشتن از آن کار را هم دارد. اما گویی توان تصمیم‌گیری و اقدام کردن را از دست داده است و هرگاه تصمیم به بازگشت می‌گیرد، وسوسه می‌شود که هنوز فرصت بسیار است و خویشتن را به فردا وعده می‌دهد و انجام آن کار را به وقت دیگری موکول می‌کند. لحظه‌ها پشت سرهم می‌آیند و می روند و او اسیر کارهای دیگری است. این حالت، ممکن است هم درکارهای مادی پیش‌آید و هم در کارهای معنوی. به این حالت «تسویف» یا «مطال» گفته می‌شود.همان طور که «تسویف» در امور مادی و دنیوی، انسان را از تنگی وقت غافل می کند و از انجام آن کار باز می دارد، در امور معنوی نیز باعث غفلت او از خدا، مرگ و قیامت می شود و از اعمال نیک باز می‌دارد. 

وی افزود: تنبلی دومین عامل ضد موفقیت است. تنبلي به معنای؛ تن پروري، سستي، كسالت، تأخير در كارهاست . رسول خدا (ص) به امیرالمومنین (ع) چنین سفارش می‌‌کند: «ای علی (ع) از دو خصلت دوری کن: آزردگی خاطر و تنبلی» همچنین امام علی (ع) می فرمایند: «آفَهُ النُّجْحِ الْکَسَلُ» آفت موفقیت تنبلی است.

توجیه کردن سومین عامل بازدارنده موفقیت است. برخی افراد دست به انجام کارهای غیر اخلاقی می‌زنند و بعد برای کار خود هزار و یک دلیل می‌آورند. در اصل کار خود را توجیه می‌کنند.توجیه بزرگترین عامل ضد موفقیت است و این کلمه مصیبت عظیمی است. که پوششی برای تنبلی و تسویف است. توجیه گاهی موجه و قابل دفاع بوده و شواهد و ادله تایید کننده‌ای دارد که کار درستی است و گاهی تنها صورت سازی و تاویل بردن‌های نابجا و عوضی کردن الفاظ و باقی گذاشتن معناست که ناپسند و نوعی مغلطه و به اصطلاح توجیه ناموجه است. توسل، دعا و تضرع به درگاه پروردگار در سایه تدبیر، تقوا و تلاش، تقویت کننده موفقیت است. بسیاری از افراد موفق معترفند راز موفقیت ما به برکت دعا در کنار تدبیر و تلاش بوده است.

نظر شما