جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۰۱۸۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
حجت الاسلام پناهیان در نخستین همایش «مادر امت» مطرح کرد
حجت الاسلام پناهیان در نخستین همایش «مادر امت» در میدان امام حسین(ع) گفت: برگزاری همایش «مادر امت» موجب شناساندن شخصیت حضرت خدیجه(س) و ترویج فرهنگ مقاومت است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه(س) همسر گرامی پیامبر اکرم(ص)، همایش بین‌المللی «مادر امت»  پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور چشمگیر بانوان در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار شد. 

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان سخنران این مراسم عنوان کرد: به شما که همت کردید و با زبان روزه به سوگواری همسر رسول خدا(ص) توجه کردید، خیر مقدم می‌گویم. پیامبر تا پایان عمر، اندوه حضرت خدیجه(س) را فراموش نکردند و هر بار نام ایشان برده می‌شد، برایشان اندوهگین می‌شدند و اشک در چشمانشان حلقه می‌زد. کسانی که برای اندوه و سوگ حضرت خدیجه(س) به رسول خدا(ص) تسلیت می‌گویند، مردمان شریفی هستند.

وی ادامه داد: اما جدای از عزاداری که یک رسم برای ماست، فراتر از این رسم، بالاترین درس‌ها و زیباترین راهنمایی‌ها برای زندگی ما وجود دارد که همیشه قله‌های معارف و قله‌های عرفان و معنویت و سلوک الی الله برای فرد و جامعه در همین سوگواری‌ها مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: ماجرای شعب ابی‌طالب ماجرای عجیبی است که پیامبر اکرم(ص) عزیزانشان مانند حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه(س) را به عنوان بزرگ‌ترین حامیان خود از دست دادند. پس از شعب ابی‌طالب بود که دشمنان پیامبر نقشه قتل ایشان را طراحی کردند، اما به یاری خدا این اتفاق نیفتاد و هجرت صورت گرفت. ما اگر آن زمان بودیم، به راه پیامبر شک نمی‌کردیم؟ نمی‌گفتیم اگر راه پیامبر درست است، چرا خدا ایشان را در شعب ابی‌طالب تنها گذاشته؟ در شرایطی که حتی در زمان استراحت نیز امنیت جانی نداشتند. 

وی افزود: ما پایان ماجرا را می‌دانیم که پایان خوشی بود و آرامش می‌گیریم، اما اگر کسی در خود آن فضا حضور داشته باشد، ممکن است تردیدهای پرشماری داشته باشد. ما باید این سختی‌های پیامبر را به فرزندانمان آموزش دهیم. این سختی‌ها در راه ایشان پیش آمد، اما خم به ابرو نیاوردند. ما نباید وقتی رسول خدا را یاد می‌کنیم، فقط درباره پیروزی‌های ایشان صحبت کنیم. پیامبر می‌فرمایند هیچ پیغمبری مثل من آزار ندید. ما چون پیرو ایشان هستیم، درس‌های مقاومت را از ایشان دریافت می‌کنیم. ما نباید غربت و مظلومیت رسول خدا و داغ‌هایی را که ایشان دیدند، فراموش کنیم. 

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش «مادر امت» بتواند موجب شناساندن شخصیت حضرت خدیجه(س) به زنان و ترویج فرهنگ مقاومت در میان آنان شود. 
برچسب ها: مادر امت
نظر شما