شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
بررسی سبک زندگی امام خمینی(ره) در فرهنگ‌سرای امام
فرهنگ‌سرای امام(ره) در آستانه سالروز وفات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مجموعه گفت‌وگوهایی را برای آشنایی بیشتر مخاطبان با سبک زندگی امام خمینی(ره) ترتیب داده است که در نخستین برنامه حجت‌الاسلام حسن ملک‌محمدی گفت: سادگی زندگی امام مثال‌زدنی است.
حجت الاسلام ملک‌محمدی: سادگی زندگی امام مثال زدنی استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای امام(ره) با مشارکت رادیو گفتگو مصاحبه‌ا‌ی را با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن ملک‌محمدی در خصوص سبک زندگی امام خمینی(ره) ترتیب داد تا نظرات این پژوهشگر و کارشناس دینی و تاریخی درباره الگوی زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی جویا شود. حجت‌الاسلام ملک‌محمدی نمانیده حوزه انتخابیه دامغان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بوده‌ است و هم‌اکنون به عنوان معاون امور مجلس در آستان قدس رضوی مشغول خدمت است.

حجت‌الاسلام ملک‌محمدی درباره شخصیت امام(ره) عنوان کرد: نماز شب بنیانگذار جمهوری اسلامی از ابتدای بلوغ به بعد ترک نشد. ایشان همیشه در هر شبانه‌روز چند جز قرآن تلاوت می‌کردند، در هر شبانه روز ۷ مرتبه عطر می‌زدند و وقتی فرزندان و نوه‌های ایشان به دیدنش می‌آمدند خودشان شخصا چای می‌آوردند. در سیره زندگی امام(ره) می‌خوانیم که برای فراهم کردن خرج سفر حج در سال ۱۳۱۲ کتاب‌هایشان را فروختند. صرفه‌جویی و مبارزه با اسراف از ویژگی‌های رفتاری ایشان بود. حتی امام(ره) از کاغذهایی که دو طرفش سفید بود برای کارهای غیر مهم استفاده نمی‌کرد.

او ادامه داد: این ساده‌زیستی در زمان تبعید به نجف هم ادامه داشت. قسمتی از منزل امام فرش نداشت. برای همین کسانی خواستند گلیمی از اندرونی به بیرون بیاورند. امام(ره) فرمودند مگر خانه صدراعظم است؟ جواب دادند: نه خانه نائب امام زمان(عج) است. امام گفت: معلوم نیست امام زمان‌(عج) در خانه چه می‌کند. 

معاون امور مجلس در آستان قدس رضوی درباره مدیریت امام(ره) در دفاع مقدس اشاره داشت: امام اطلاع کافی از اوضاع جنگ داشت. پس از فتح خرمشهر برخی آقایان به امام خمینی(ره) نامه نوشتند که بهتر است جنگ را تمام کنید چرا که ادامه جنگ قضاوت آیندگان را در مورد تصمیم‌گیرندگان انقلاب اسلامی دچار خدشه می‌کند. با این وجود امام خمینی خطاب به این اشخاص گفتند که من بر اساس تکلیف خود نسبت به مسائل تصمیم می‌گیرم و اکنون پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از دوران دفاع مقدس آیندگان به نیکی از امام خمینی یاد می‌کنند چرا که ایشان جوابگویی به آیندگان را تنها منحصر به خدا و اولیاءالله می‌دانست.

حجت‌الاسلام ملک‌محمدی اضافه کرد: از خصوصیات الگوی رفتار امام خمینی در برابر دشمن ایمان و اعتقاد راسخ به نصرت الهی و وعده‌ الهی بود. اتّکای امام به نصرت الهی بود؛ همه‌ تلاش خود را می‌کرد، با همه‌ وجود در میدان بود، امّا امید او بسته‌ به نصرت الهی و به قدرت الهی و تکیه‌ او به قدرت الهی بود.

او با اشاره به اینکه امام خمینی خطبه عقد او و همسرش را خوانده و آنها را به همکاری و ساختن در زندگی تشویق کرده است اظهار کرد: در سیمای امام نور ولایت و نور الهی موج می‌زد. او مردی بود که غرب و شرق را به لرزه در آورد. سبک زندگی امام متاثر از ائمه معصومین بود و اعتقاد داشتند که باید از مردم بود و با مردم و برای مردم زندگی کرد. زندگی ساده داشتن در اوج افتخار از خصوصیات ایشان بود. به طوری که سادگی زندگی امام مثال‌زدنی است.

نمانیده حوزه انتخابیه دامغان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امام بسیار پشتکار داشت و در اظهاراتش بیان می‌کرد که اگر همه مردم از هدف دست بردارند من هدف را دنبال می‌کنم. امام شخصیتی هدفمند بود و این هدف‌گرایی نشانگر شجاعت اوست. از نشانه‌های شجاعت و غیرت امام می‌توان به موضوع پیشنهاد سنگرسازی در جماران اشاره داشت. امام فرمودند اگر جماران را بمباران کنند من از اینجا خارج نمی‌شوم. وقتی ایشان را خواستند به پناه‌گاه ببرند و مهندس معمار آنجا داشت در مورد امنیت محل توضیح می‌داد امام گفتند: عزائیل را چه می‌کنید؟

او در پایان اشاره داشت: رفتار امام با همسرش نماینگر عشق و وفاداری و مهربانی بود. ایشان غذا را شروع نمی‌کرد تا زمانی که همسرش کنار سفره نمی‌نشست و بدون حضور خانم به غذا دست نمی‌زد. ویژگی امام در برخورد با مسائل خانواده، حرمت نهادن و درک شخصیت همسر بود، یعنی همسر را به عنوان خدمت کار یا عنصری که باید تدارکات و خدمات خانه را عهده‌دار شود، نمی‌دانست، بلکه همسر را یک همراه، هم راز و چه بسا یک هم فکر می‌دانستند. بارها شنیده‌اید که ایشان، هیچ‌گاه به همسرشان فرمانی ندادند.

این گفت‌وگو روز  ۱۳ و ۱۴ خرداد از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.

نظر شما