جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۰۲۰۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
آیین نکوداشت استادان مجید و حمید وفادار با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی عصر جمعه ۲۴ خرداد در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین نکوداشت استادان مجید و حمید وفادار با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی عصر جمعه  ۲۴ خرداد در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد. در این نشست علیرضا پورامید اظهار کرد: ریشه مجید وفادار به دوران طلایی سال ۱۲۸۰ خورشیدی و اتفاقات مهم و رویدادهای ادبی، فرهنگی و هنری آن زمان مانند انقلاب مشروطه و هنرمندانی مانند پروین اعتصامی، دانش‌پژوه، صبا، خالقی، مرتضی خان نی داود، محجوبی، نورالهدی مظفری و پرخیده باز می‌گردد. زمانی که جوانان قحطی سال ۱۳۰۴ و تغییر حکومت از قاجار به پهلوی را دیدند و شناسایی هویت افراد با ظهور ثبت احوال و شناسنامه ایجاد شد. مجید وفادار سال ۱۳۳۷ به عنوان خواننده در رادیو مطرح شد و حسین خان اسماعیل‌زاده و برادران محجوبی در زندگی این دو برادر نقش بسزایی داشتند.

علیرضا امینی نیز در این مراسم عنوان کرد: خیلی از آهنگسازان نسل بعد، زیباترین لحظات را با گنجینه برادران وفادار تجربه کردند، گنجینه‌ای که امروز به لطف و تلاش پوراندخت وفادار از این برادران برای تقدیم به جامعه موسیقی ایران حفظ شده است. آثار برادران وفادار رگه‌های عاطفی و احساسی و جذب مخاطب را در خود دارد. در کتاب خنیاگر ۱۹۰ نمونه صوتی آن موجود است و در پی تکمیل نت‌های آن هستیم. ۱۱ تراک موسیقی از آثار مجید وفادار در حال نشر است. برخی از ابلاغ‌ها برای وی نیز ثبت و حفظ شده است.

رضا مهدوی در ادامه بیان کرد: آثار مجید وفادار امضای او بود و همانند اثر انگشت منحصر به فرد بود. در این مجلس باید کمتر حرف بزنیم و بیشتر اجراهای خوب بشنویم، همان طور که به برکت حضور شهرام صارمی شاهد اجراهای خوب بسیاری در این مجموعه بودیم. افرادی مانند علینقی وزیری، برادران وفادار و ابوالحسن خان صبا شاگردان بسیاری در موسیقی اصیل ایرانی تربیت کردند.

مهدوی در ادامه افزود: مجید وفادار شخصیت‌پروری، گام‌ها، نت‌ها و صداها را خوب می‌شناسد و نوع خوانش موسیقیایی او با برجستگی شفاف و در نوع خود بی‌بدیل است. حتی نوجوانانی که اینها را ندیدند دنبال ایرج، کورس سرهنگ زاده و داریوش رفیعی هستند. گوش نسل امروز با تولیدات روزافزون خلاء دارد. باید در ارج‌گذاری به نیاکان و گذشتگان قدم برداریم. با این مجالس به نسل جوان کمک کنیم مسیر روشن خود را بیابند و آینده هنری نه فقط در حوزه موسیقی بلکه آینده هنری و فرهنگی جامعه در مسیر روشن قرار گیرد. وفادارها در رادیو رشد و نمو یافتند و امروز نقش رادیو در تجلی جایگاه موسیقی کمرنگ شده و مراکز دیگری موسیقی را هدایت می‌کنند.

مهدوی اظهار کرد: ابوالحسن صبا و شاگردانش در هدایت موسیقیایی تأثیر داشتند. آنها در پی تبلیغات نبودند. ژن درست باعث می‌شود این سیر تحول دارای جوشش شود اما ممالک پیشرفته معتقدند ژن در خلق اثر هنری بی تأثیر است و تمرین و آموزش در امر یادگیری موثرتر است.

سپس فاضل جمشیدی از مدیران موسیقی در این مراسم گفت: مجید وفادارها چه طور در جذب مخاطب موفق هستند؟ همان طور که کلام زیبا و درست مؤثر است، در آهنگسازی وقتی رفتار و اثر خوب از هنرمند دیده می‌شود به دل می‌نشیند. موسیقی فست‌فودی، اقتصاد هنر، اشعار بی‌هویت در موسیقی امروز وجود دارد. مجید وفادار می‌خواهد غذای خوب به مخاطب دهد و با اشعارش به مخاطب پیام می‌دهد و موسیقی و اشعار فاخر ارائه می‌دهد.

جمشیدی اظهار کرد: باید خودمان را ارزیابی کنیم. موسیقی هم بچه این جامعه است. وقتی از رسانه‌ها حذف می‌شود، چیزی باقی نمی‌ماند. چرا آثار وفادارها فروش نمی‌رود؟ چون پولی در سبد خانوارها برای موسیقی نمی‌ماند. ما شاهدیم هنوز در لندن از موسیقی کلاسیک حمایت می‌شود. در ایران هم موسیقی مانند فرش و صنایع دستی باید حمایت شود.

تجلیل از پوراندخت وفادار، اجرای آواز سعید اسماعیل‌زاده، علیرضا جعفرزاده، مجید حسین‌خانی، مسعود و مهرداد مظلوم با همراهی نوازندگان محمدرضا امیرقاسمی (پیانو)، نیلوفر باقری‌نژاد (چنگ)، امیر خسروی (تار) و محمدرضا میرحسنی (تمبک) بخش‌های دیگر این برنامه بود. 

نظر شما