پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۲۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز یکشنبه ۱۴ مهر ماه با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نمایندگانی از نهادهای فعال در قرارگاه در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز یکشنبه ۱۴ مهر ماه با حضور سعید اوحدی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نمایندگانی از نهادهای فعال در قرارگاه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری در آغاز مراسم با گرامی‌داشت ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) عنوان کرد: حادثه کربلا اقیانوس عظیمی از گنجینه‌های گران‌بها برای رشد و کمال انسان‌هاست. همه معصومین چراغ هدایت و کشتی نجات هستند، اما چراغ هدایت امام حسین(ع) نورانی‌تر و کشتی نجات ایشان وسیع‌تر و سریع‌تر است. به همین دلیل است که کسی مثل حر در یک شب جرقه‌ای در وجودش زده می‌شود و نخستین شهید کربلا لقب می‌گیرد. نمونه‌اش را در بین شهدای خودمان هم داریم و به عنوان مثال شهید قربانخانی با حضور در راهپیمایی اربعین به آن تحول عمیق دست یافت و از مدافعان حرم شد. 

وی در ادامه درباره برنامه‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، از سه‌شنبه اعزام‌ها به مرزهای ایران و عراق آغاز می‌شود تا همانند سال گذشته برنامه‌های فرهنگی متنوعی برای زائران کربلای معلی داشته باشیم. دو برنامه مهم داریم؛ یکی گذرگاه فرهنگ و هنر در مرزها و یکی راهپیمایی بزرگ جاماندگان که در روز اربعین در تهران برگزار می‌شود و البته سال گذشته به صورت همزمان در بسیاری از نقاط جهان برگزار شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: امسال اتفاق بسیار بزرگی در پیاده‌روی اربعین در عراق خواهد افتاد و با توجه به ثبت‌نام‌های انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت بسیار بالایی حضور پیدا کنند. در کنار این اقیانوس عظیم انسان‌ها که ظاهر ماجراست، باید به باطن ماجرا که بهره معنوی این سفر هم توجه کافی داشته باشیم. اقتدار معنوی است که می‌تواند یک کشور را از خطرات گوناگون حفظ کند، چون عمق معنویت اصلاً قابل اندازه‌گیری نیست. برای رسیدن به این اقتدار معنوی، کدام بستر بهتر از اربعین است؟ اربعین مقدمه‌ای برای رسیدن به قله تمدن اسلامی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تاکید کردند. 

وی در پایان گفت: یکی از کارهای خوبی که امسال می‌توانیم در قرارگاه انجام دهیم، برگزاری یادواره شهدای محور مقاومت از ملیت‌های گوناگون در کربلا و یک شهر دیگر است. کانال‌های خبری معاند روزانه علیه مدافعان حرم در حال تولید محتوا هستند و باید در این حوزه فعال باشیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم حتی گوشه‌ای از عظمت کار شهدای مدافع حرم را نمایش دهیم. 

در ادامه سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری به تشریح برنامه‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین پرداخت و گفت: قرارگاه از سال گذشته آغاز به کار کرد و هدف این بود که بین دستگاه‌های فرهنگی گوناگون یک هم‌افزایی ایجاد شود. قبلاً خدماتی که در مرزها ارائه می‌شد، صرفاً سخت‌افزاری بود و کمتر به کار فرهنگی توجه صورت می‌گرفت. مرزهای شلمچه، چزابه و مهران پایگاه‌های اصلی ما هستند و در مرز خسروی هم اگر مشکلاتش حل شود، حضور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های امسال، سینما سیار است که سال گذشته هم با استقبال خوبی مواجه شد و در آن برای زائران نمایش فیلم خواهیم داشت. سه سانس شب داریم و اگر امکانات فنی مهیا باشد، در روز نیز سانس‌هایی داریم. نگاه گذر با نمایش آثار تجسمی میزبان زائران است و بخش دیگر، برپایی کارگاه‌های هنری در مرزهاست. محصول فرهنگی‌ای هم تولید شده که کودکان و نوجوانان می‌توانند با مطالعه آن، در مسابقه‌ای که طراحی شده، شرکت کنند. همچنین در مرزها استیج‌هایی با برنامه‌هایی شامل تعزیه، شعرخوانی و... راه‌اندازی می‌شود. سه‌شنبه در نشستی، هنرمندان را بدرقه خواهیم کرد تا راهی مرزها شوند و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را آغاز کنند. 

فاطمیان‌پور همچنین درباره پیاده‌روی جاماندگان گفت: برای راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در حال هماهنگی با نهادهای گوناگون هستیم. برنامه از ساعت ۵ صبح در میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و موکب‌هایی در مسیر میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) راه‌اندازی می‌کنیم تا به راهپیمایان خدمات ارائه شود.

مسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست نیز در این نشست عنوان کرد: قرار است امسال هم مانند سال گذشته در مرزها برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی داشته باشیم. برگزاری ورک‌شاپ توسط ۶۰ نفر از هنرمندان شاخص پیشکسوت و جوان، پرده‌خوانی و نقالی، کارگاه نقاشی و تایپوگرافی، کارگاه طراحی چهره زائران، کارگاه خوشنویسی و برپایی نمایشگاه آثار تجسمی بخشی از این برنامه‌هاست. ۳۸ کاریکاتور با موضوع مقاومت مردم یمن و موضوعات روز مانند «حمله به تجهیزات نفتی آرامکو» و «عملیات نصر من الله و فتح قریب» هم طراحی شده که به نمایش در می‌آید. امسال از ظرفیت هنرمندان افغان و پاکستانی هم بهره می‌بریم و این هنرمندان نیز حضور خواهند داشت.

نظر شما