جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۴۱۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
ویژه‌برنامه «یاد استاد» به مناسبت گرامیداشت دوازدهمین سالروز در گذشت علامه سید جعفر شهیدی نویسنده، مترجم و پژوهشگر، چهارشنبه ۲۵ دی در کتابخانه دکتر شهیدی برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «یاد استاد» به مناسبت گرامیداشت دوازدهمین سالروز در گذشت علامه سید جعفر شهیدی نویسنده، مترجم و پژوهشگر فقید با حضور مهدی باقری قائم مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی، استادان دانشگاه، مسئولان فرهنگی، خانواده و شاگردان علامه سید جعفر شهیدی، چهارشنبه ۲۵ دی ساعت ۱۶ در کتابخانه دکتر شهیدی برگزار می‌شود.

در یادمان علامه سید جعفر شهیدی، غلامرضا امامی نویسنده، مترجم، پژوهشگر و ویراستار ایرانی با تالیف ۷۰ عنوان کتاب و اسماعیل منصوری لاریجانی دکترای عرفان اسلامی و مدرس دانشگاه با بیش از ۲۱ تالیف و شکوفه شهیدی به سخنرانی می‌پردازند.

سیدجعفر شهیدی سال ۱۲۹۷ در شهر بروجرد متولد شد. رییس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.

شهیدی از شاگردان برجسته علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد. 

وی همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سید حسین طباطبائی بروجردی، سید ابوالقاسم خویی به تحصیل ادامه داد و موفق به کسب درجه اجتهاد شد. او به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از کتاب‌های وی به زبان‌های خارجی ترجمه شدند و جایزه دریافت کردند.
 
این پژوهشگر فقید دی ماه سال ۱۳۸۶ در تهران درگذشت. شهیدی اولین کتابش را در نجف در رد احمد کسروی نوشت، سه جلد «جنایات تاریخ» توسط ساواک توقیف شد اما بعدها بعضی مطالب انتقادی را از چاپ بعدی حذف کرد.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به کتابخانه دکتر شهیدی به نشانی نارمک، ۴۶ متری غربی، پشت بیمارستان خصوصی نارمک مراجعه کنند. شماره تلفن 77913098 برای آگاهی بیشتر اعلام می‌شود.

نظر شما