جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۵۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کتاب «به‌سوی حیات طیبه» نوشته سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی تلاش و پژوهشی از سوی نویسنده برای فراهم‌شدن فرصت حضور قرآن در صحنه‌های زندگی فردی و اجتماعی و گسترش ادبیات قرآنی در جامعه است.
کتاب «به‌سوی حیات طیبه» نوشته سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی تلاش و پژوهشی از سوی نویسنده برای فراهم‌شدن فرصت حضور قرآن در صحنه‌های زندگی فردی و اجتماعی و گسترش ادبیات قرآنی در جامعه است.

به سوی حیات طیبه در حکم پژوهشی در پرتو آیات قرآن، در پی رهیافتی برای رسیدن به حیات طیبه است. در این پژوهش از روش مطالعه کتابخانه ای پیروی شده است، نویسنده کتاب در پی فراهم‌شدن حضور قرآن در صحنه‌های زندگی فردی و اجتماعی برای گسترش ادبیات قرآنی در جامعه است.

انتخاب آیات کوتاه، این فرصت را جهت استفاده و استناد و حفظ آیات در اختیار همگان قرار می‌دهد که با ذکر و یادآوری آن‌ها به هنگام حوادث و پیشامدهای خوب و بد، تصمیم قرآنی بگیرند و با نور قرآن مسیر درست را بپیماید. کمااینکه در مصیبت‌ها با ذکر آیۀ شریفۀ انالله و انا الیه راجعون و بشر الصابرین به صبر و شکیبایی دعوت می‌کنیم، یا در مقام دعوت به همکاری در کارهای خیر و نیک به تعاونوا علی البر و التقوی استناد می‌کنیم.

در مقدمه این کتاب آمده است:

شکل‌گیری جامعه اسلامی در سایه حیات طیبه امکان‌پذیر است. شاخص‌ها، مؤلفه‌ها و زوایای حیات طیبه در پرتو آیات نورانی قرآن، سنت پیامبر اسلام(ص) و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) روشن می‌شود. تمسک به آیات قرآنی همیشه در فراز و نشیب های زندگی فردی و جمعی چاره ساز است.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی (زاده ۱۳۴۱ روستای ایری از توابع شهرستان ورزقان) نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس هفتم، هشتم و یازدهم بوده و علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های کشور و فعالیت های فرهنگی و دینی در خارج از کشور را نیز در کارنامه خود دارد. وی به عنوان مبلّغ دینی در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، سوئیس، روسیه و ... فعالیت داشته و دارای آثار قلمی به شکل کتاب و مقالات است.

نویسنده با ذکر آیه و سپس با تفسیری کوتاه، سخنی از معصوم، نکته ها و پیام ها سعی در انتقال مطلب به مخاطب دارد.

به عنوان مثال نویسنده در آیه ۲۷۱ سوره بقره إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ۚ وَیُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئَاتِکُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ به تشریح فرهنگ انفاق و اثرات آن می پردازد.

پس از بیان اثرات و نکته های نهفته در این آیه به پیام های زیر می رسد:

انفاق علنی سبب تشویق دیگران و رفع تهمت و بخل از انسان و نوعی تبلیغ عملی است، با اینکه صدقات و زکات مصارف زیادی دارد اما نام فقرا در آیه نشانه اولویت آنان است. شما باید به سراغ فقرا بروید نه آنکه آنان به سراغ شما بیایند، انفاق پنهانی از ریا و خودنمایی دور و به اخلاص نزدیک است و آبروی گیرنده صدقه را محفوظ نگه می دارد.

این‌کتاب با ۳۳۸ صفحه از سوی انتشارات سروش روانه بازار شده است
منبع: ایرنا
نظر شما