جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۰۵۵۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
یک هنرمند ناشنوای آمریکایی با کنار هم قرار دادن دکمه‌های بازیافتی از صفحه‌کلیدهای قدیمی و از کار افتاده، آثار معروف هنری را بازآفرینی می‌کند.

بازیافت دکمه‌ها از صفحه‌کلیدهای دورانداخته شده، بخشی از کار اریک جنسن (Erik Jensen) است. این هنرمند خلاق دکمه‌ها را از صفحه کلیدها جدا کرده و آن‌ها را به آثار هنری پیکسلی تبدیل می‌کند. در یک اثر جنسن حتی ممکن است از ۴۰ هزار دکمه استفاده شده باشد که برای تامین آن به حدود ۴۶۰ صفحه کلید نیاز است. هر دکمه با دقت بالا رنگ شده و دقیقا در نقطه مناسب قرار داده می‌شود تا تمام این مربع‌های کوچک در کنار هم یک تصویر کامل بسازند.

تکنیک جنسن شبیه به سبک پوینتیلیسم یا نقطه‌چینی است که در دهه ۱۸۸۰ میلادی با اقبال عمومی روبه‌رو شد با این تفاوت که جنسن در کارش برای تصویرسازی به جای رنگ و نقطه از کلیدهای مربعی استفاده می‌کند. وی تاکنون با همین تکنیک آثار هنری معروفی چون دختری با گوشواره مروارید یوهانس ورمیر، شب پرستاره ونسان ون‌گوگ و مونالیزا از لئوناردو داوینچی را بازآفرینی کرده است.

بهم‌ریختگی منظم رنگ‌ها

وقتی یک صفحه کلید جدید به دست جنسن می‌رسد، اول از همه با استفاده از یک پیچ گوشتی دکمه‌ها را یک به یک از آن جدا می‌کند. این دکمه‌ها سپس به مدت بیست و چهار ساعت در آب و کف خیس می‌خورند تا از تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها پاک شوند. جنسن در مرحله بعد دکمه‌های روشن‌تر مثل دکمه‌های سفید، بژ و زرد را رنگ می‌کند. پس از آزمون‌ و خطاهای بسیار این هنرمند در نهایت به دستوری برای رنگ کردن دکمه‌ها دست یافته است که حروف و علائم هک شده روی آن‌ها را نمی‌پوشاند. جنسن همچنین برای این که بتواند در آثار خود عمق و بعد ایجاد کند، طیفی از سایه‌های مختلف از هر رنگ تهیه کرده است.

از آنجایی که صفحه کلیدهایی که به دست جنسن می‌رسند، در سال‌های مختلف و توسط شرکت‌های متفاوتی ساخته‌ شده‌اند، ابعاد متفاوتی دارند؛ هرچه دکمه‌ای قدیمی‌تر باشد، ارتفاع بیشتری دارد. استفاده از دکمه‌هایی در ابعاد مختلف به این هنرمند اجازه می‌دهد تا هر جا که لازم است به تصویر عمق بدهد. هر حرکت جنسن باید دقیق و حساب شده باشد زیرا دکمه‌ها یک به یک با چسب به هم چسبانده می‌شوند و وقتی به هم چسبیدند دیگر راه برگشتی نیست.

استفاده از دکمه‌های صفحه‌کلید به این معناست که آثار جنسن نیز چون پیکسل‌های واقعی بر روی نمایشگر یک کامپیوتر باید از یک الگوی مشبک دقیق تبعیت کنند. از آنجایی که هر دکمه اندازه و شکل مشخص و غیرقابل تغییری دارد، یکی از چالش‌های پیش‌روی جنسن این است که بدون بریدن این مربع‌ها، انحناهای مورد نظر را در تصویر ایجاد کند. این سخت ترین بخش کار است، درست مثل این که بخواهید از چند مربع یک دایره بسازید.

این هنرمند ناشنوا پیش از شروع هر طرح، از برنامه‌های کامپیوتری مختلف برای پیکسلی کردن تصویر مورد نظر خود استفاده می‌کند. پیکسلی کردن دیجیتالی دقیق نیست اما به وی در اندازه‌گیری‌ درست کمک می‌کند. استفاده از این تکنیک در خلق آثار هنری فرآیندی زمان بر بوده و مستلزم جابه جا کردن مداوم دکمه‌هاست تا سایه‌ یا شفافیت مورد نظر حاصل شود. کنار هم گذاشتن دکمه‌ها می‌تواند مثل چیدن پازلی هزار تکه طولانی و خسته کننده باشد.

به استناد آمار منتشر شده در صفحه اینستاگرام این هنرمند خلاق، وی تاکنون در آثار خود در مجموع از ۳۵۰ هزار دکمه صفحه کلید استفاده کرده است.


منبع: ایرنا
نظر شما