جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۰۵۹۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
رییس فرهنگسرای خاتم(ص) با تاکید بر ضرورت تولید محوری و ایجاد محصول در برنامه‌های فرهنگی اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی در صورتی ماندگار و اثربخش خواهد بود که بر اساس نیاز مخاطبان، در یک ساختار و فرایند هدفمند منجر به تولید محصولات مناسب برای گروه‌های مختلف شود.
تولید هدفمند محصولات فرهنگی برای گروه‌های مخاطب به ویژه جوانان

سید احمد موسوی مدیر فرهنگی هنری منطقه 18 و رییس فرهنگسرای خاتم(ص)، دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی امور فرهنگی، از سال 1379 تا کنون به مدت بیست سال در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مسئولیت‌های مختلفی را در ستاد و مناطق تجربه کرده است. رییس اداره کارگزینی و مدیریت معماری و سیستم ها سازمان از جمله مسئولیت‌های ستادی و معاون مالی، اداری و برنامه ریزی مناطق 4،3 و مدیریت فرهنگی هنری مناطق 21 و 22 از جمله مسئولیت‌های وی در مناطق بوده است. در رزومه ستادی او در حوزه فعالیت های درون سازمانی می توان به تجمیع امور تخصصی و خدمات حوزه منابع انسانی سازمان به صورت یکپارچه در سال 83 و تهیه و تصویب اولین آیین نامه طراحی و بازطراحی ساختار سازمان در سال 1391 اشاره کرد.

موسوی در مسوولیت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در مناطق و مراکز نیز، قائل به ایجاد و نوآوری مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه‌ای بوده است. وی همچنین در اجرای این رویکردها، با برگزاری دو دوره جشنواره "فرهنگ، هنر، صنعت" در تعامل با شرکت‌های صنعتی و برگزاری دوره‌های مهارت‌های اجتماعی با مشارکت شرکت های صنعتی، راه اندازی نخستین کتابخانه صنعت و تاسیس نخستین خانه مشاوره صنعت در مجموعه ایران خودرو در دوره مدیریت در منطقه 21 پیشگام بوده است.

هم‌چنین برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری گردشگری شهری، برگزاری کارگاه های مهارت‌های اجتماعی در مجتمع‌های مسکونی و اجرای فراگیر برنامه شاخص مهرآیین ویژه تکریم شهدا و خانواده های معظم شاهد شهر تهران از جمله فعالیت‌های او در دوران مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 است.

موسوی هم اکنون رییس فرهنگسرای خاتم(ص) و مدیر فرهنگی هنری منطقه 18 است و بنا دارد فصل جدیدی از فعالیت های فرهنگی محصول محور را با توجه ویژه به نیازهای جوانان و با تاکید بر سال جهش تولید اجرا کند.

 وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر گفت: هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری باید منتهی به تغییری مثبت در مخاطب شود و مصرف کننده برنامه های فرهنگی احساس کند بهره مندی از برنامه‌های مراکز در هر سطحی فایده و اثری در زندگی او داشته است. لذا میزان اثربخشی یک برنامه در مخاطبان، شاخصی مناسب برای جایگاه و ارزشمندی آن برنامه یا فعالیت تلقی می‌شود.

موسوی در این زمینه با اشاره به تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری در دو حوزه تولید و جوانان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، تصویری روشن را فراروی نهادهای فرهنگی قرار داده اند که موضوع پیشرفت و استقلال کشور در سایه تولید ملی با عنایت خاص به ظرفیت های جوانان از محورهای کلیدی این بیانیه است. اخیرا نیز معظم له در گفتگو با دانشجویان فرمایشات مفصلی در باره نقش جوانان در شکل گیری آینده ای روشن برای جامعه ایراد فرمونده اند که می تواند چراغی هدایت کننده برای متولیان فرهنگی باشد.

وی افزود: با توجه به ترکیب سنی جوان منطقه 18 و ظرفیت بالای منطقه در اجرای برنامه برای مخاطبان جوان، یکی از مهم ترین رویکردهای ما در سال 99 حول محور جوانان است و در کنار اجرای سایر برنامه های مبتنی بر ماموریت های 17 گانه ابلاغی از سوی سازمان، تمرکزی خاص بر جوانان خواهیم داشت. بر این اساس فرهنگسرای خاتم(ص) که پیشینه فعالیت‌های متنوع در حوزه نوجوانان و جوانان را در کارنامه خود دارد با شعار "تهران شهری برای جوانان" در راستای اجرای سیاست های سند راهبردی و بر مبنای اساسنامه ثبت شده سازمان فرهنگی هنری، با تمرکز بر موضوع جوان، ضمن طراحی و باز طراحی برنامه های اثرگذار و ارائه خدمات فرهنگی هنری مورد نیاز در گستره محلی، شهری و ملی از طریق مشارکت با نهادهای مربوطه در مسیر تعالی مخاطبان خود گام برمی دارد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 18 راه اندازی کانون های جوانان در حوزه های مختلف را از تجارب موفق این فرهنگسرا در جذب و تعامل با نسل جوان برشمرد و تاکید کرد: فرهنگسرای خاتم(ص) با محوریت جوانان به عنوان یکی از پایگاه‌های فرهنگی، ظرفیت‌های بالقوه بی شماری در اثرگذاری و جریان‌سازی فرهنگی برای این قشر دارد و بر این اساس طراحی و اجرایی سازی دوره‌های تربیت جوانان در زمینه های موضوعی مختلف، بسته معرفتی جوانان، گسترش کمی وکیفی و تثبیت شبکه جوانان منطقه در سطح پایتخت از جمله فعالیت های در حال اجرا است.

وی افزود: با توجه به آسیب هایی که ناشی از مسائل و مشکلاتی همچون هجمه های فرهنگی و بیکاری، نسل جوان را تهدید می کند، اجرای برنامه‌های مشارکتی در تعامل با تمامی نهادها و دستگاه‌هایی که به نوعی متولی امور جوانان هستند، با دو رویکرد فرهنگسازی و مهارت افزایی در راستای توانمند سازی جوانان برای مواجهه با آسیب های فرهنگی و اجتماعی از سویی، و ارتقاء دانش و مهارت های آنان برای سهولت جذب در بازار کار و اشتغال و قرار گرفتن در فرایند تولید، به طور جدی در دستور این فرهنگسرا قرار دارد.

موسوی درباره ویژه برنامه‌های آتی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18 با رویکرد جوانان و تولید اظهار داشت: برای تابستان امسال چهار جشنواره با عناوین جشنواره «شعر جوان، جهش تولید، ایران مقتدر و قصه های صنعت» پیش بینی و مقدمات آن آغاز شده است. جشنواره شعر جوان هر ساله برگزار خواهد شد. جشنواره شعر جهش تولید نیز اولین برنامه از جشنواره های ادبی است که از این پس هر ساله با محوریت موضوعی پیام نوروزی مقام معظم رهبری برگزار می شود. در جشنواره ایران مقتدر نیز در راستای گسترش خوداتکایی و عزت ملی، فرهیختگان، هنرمندان و کارآفرینان برتر را معرفی و تجلیل می کنیم و هم‌چنین در قالب اجرای مسابقات متعدد اقدام به تولید محصولات فرهنگی همچون کتاب، فیلم و پادکست خواهیم کرد. با توجه تجربه موفق جشنواره مادران قصه گو که هم اکنون چهارمین دوره آن را به صورت مجازی برگزار می کنیم، درجشنواره قصه های صنعت نیز با همکاری مدیریت فرهنگی هنری منطقه 21 و با استفاده از تجارب جشنواره مادران قصه گو شاهد رقابت کارگران و کارکنان کارگاه ها، کارخانجات و شرکت های تولیدی در قصه نویسی و قصه گویی با موضوع تولید و صنعت خواهیم بود و آثار جشنواره نیز تبدیل به کتاب خواهد شد.

مطالب مرتبط
نظر شما