جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۵۹۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
تفاهم نامه ایجاد ناحیه نوآوری تربیت مدرس با هدف توسعه زیست بوم نوآوری بین پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری منطقه ۶ تهران منعقد شد.
محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس از اعلام آمادگی اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران دانشگاه برای ورود به زیست بوم نوآوری ، ایجاد و توسعه فناوری و استفاده از فرصت های تجاری سازی خبر داد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس تا چندی پیش بیشتر در زمینه علوم و مباحث آکادمیک فعال بود و کمتر به مباحث نوآوری و فناوری می پرداخت. اما هم اکنون اساتید و دانشجویان با انگیزه بسیار و با تمام قوا آماده ورود به این عرصه هستند.

براساس این گزارش ، نشست تبادل تفاهم نامه با حضور احمدی رئیس دانشگاه،  فرهادی شهردار منطقه 6 تهران، قادری فر معاون فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  موسوی معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه، ابراهیمی رئیس پارک علم و فناوری مدرس و برخی از شرکت های فعال پارک در سالن شورای دانشگاه برگزار شد. 

وی افزود: این موج جدید در سال های اخیر به همت همکاران پارک علم و فناوری دانشگاه محقق شد و این بارقه ی امید ایجاد شد که فرصت تجاری سازی فناوری برای حل مشکلات جامعه، فراهم شده است.
 احمدی تصریح کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک ناحیه نوآوری مدرس به عنوان گوشه ای از علم و فناوری و همچنین فرهنگ این منطقه شناخته شود. این آغاز راه است و از اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری منطقه از ده هزار محقق و پژوهشگر ارشد دانشگاه تربیت مدرس حمایت می کنند تا در قالب زیست بوم فناوری وارد مرحله خدمتگزاری به جامعه خود شوند، سپاس گزاریم.
 فرهادی، شهردار منطقه ۶ به اهمیت استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل موجود در منطقه در راستای شکوفایی شهر و کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد ناحیه نوآوری در اطراف دانشگاه تربیت مدرس برای آینده کشور و شهر تهران مفید است و ما از طرف شهرداری با افتخار در خدمت هستیم تا این فضا و مسیر تسهیل شود. ما برای پیشبرد اهداف نظام مهیا و آماده همکاری هستیم و با انجام وظایف خود از پژوهشگران و اساتید حمایت می کنیم.
 قادری فر در بخش دیگری از این نشست ضمن تقدیر از اقدامات دانشگاه تربیت مدرس و پارک علم و فناوری دانشگاه در ورود به فضای نوآوری کشور بر ارتباط تنگاتنگ و حمایت بی دریغ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی از ایجاد زیست بوم نوآوری در اطراف دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد.
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری افزود: این ناحیه می‌تواند به کانونی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه تربیت مدرس تبدیل شود.
وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس در منطقه ۶ دارای ظرفیت بزرگ و بالقوه ای است که ما می توانیم از آن برای توسعه و تداوم بخشی به زیست بوم نوآوری استفاده کنیم.
قادری فر گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه چارچوب مفهومی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور، با محوریت مراکز دانشگاهی و علمی، سعی کرده اماکن و فضاهای اطراف دانشگاه‌های مادر و بزرگ را به محل استقرار مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تبدیل کند.
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری افزود: این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها نه تنها از تولید علم در دانشگاه‌ها تغذیه می‌کنند بلکه از نیروی انسانی توانمند تربیت‌شده در دانشگاه‌های کشور استفاده می‌کنند.
 قادری فر خاطر نشان کرد: بعد از تجربه موفق شکل گیری ناحیه نوآوری شریف در منطقه دو شهرداری، ۵۰۰ شرکت دانش بنیان با محوریت دانشگاه شریف در آن ناحیه مستقر و مشغول فعالیت هستند.
براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تربیت مدرس و شهرداری منطقه ۶ تهران به امضا می‌رسد، محدوده مرکزی دانشگاه تربیت مدرس که محصور به بزرگراه چمران، بزرگراه جلال آل‌احمد و خیابان کارگر شمالی است به ناحیه نوآوری تربیت مدرس تبدیل می‌شود.
وی گفت: این ناحیه نوآوری در پهنه‌ای بسیار بزرگ واقع شده که به دلیل حضور دانشگاه تربیت مدرس به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور، پردیس فنی دانشگاه تهران و دانشکده‌های وابسته به آن بسیار ارزشمند است. امیدواریم ناحیه نوآوری تربیت مدرس مانند ناحیه نوآوری شریف کانونی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف این دانشگاه شود.
قادری فر در پایان اضافه کرد: دانشگاه تربیت مدرس با این ابعاد دومین دانشگاهی است که به این عرصه ورود می کند، با مشارکت جوانان و نخبگان که در این زیست بوم مشغول کار، تحصیل و پژوهش هستند، الگوی موفق و مؤثر دیگری را رقم خواهیم زد. حضور پررنگ قشر دانشگاهی در این منطقه می تواند در موفقیت حوزه اقتصاد دانش بنیان تأثیرگذار باشد.
 ابراهیمی رییس پارک علم و فناوری در باره ویژگی های ناحیه نوآوری مدرس اظهار داشت: ناحیه نوآوری حدود ۳۷۰ هکتار وسعت دارد و محدود به اتوبان چمران، خیابان کارگر، خیابان انقلاب و بزرگراه شهید گمنام است. شرکت های متعدد فناوری خصوصی و پژوهشگاه ها در این محدوده حضور دارند و در واقع این ناحیه همه المان های یک ناحیه نوآوری را در خود دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ساختمان اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و برج فناوری دانشگاه که شرکت های دانش بنیان در آن مستقر هستند، در این ناحیه نوآوری قرار دارند.
در پایان این نشست و تبادل تفاهم نامه، حاضران از نمایشگاه دستاوردها و محصولات انتخابی پارک مدرس بازدید کردند. در این نمایشگاه از روبات ضدعفونی کننده با استفاده از UV و دیگر دستگاههای تولید شده در جهت مبارزه با ویروس کرونا رونمایی شد.

نظر شما